مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عضو شورای شهر تهران هوشمندسازی پایتخت را جزو اولویت‌های شورای شهر پنجم دانست.

ميرلوحي

سید محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در رابطه با اجرا پروژه تهران هوشمند گفت: بحث هوشمندسازی و شهر هوشمند چند سالی است که مطرح شده و برای آن برنامه‌های مختلفی هم در نظر گرفته شده است، اما در حوزه شهری تا زمانی که مساله مدیریت یکپارچه شهری رخ ندهد و به نوعی مدیریت شهری صد پارچه باشد نمی‌توان نتیجه مطلوبی از این طرح کلان گرفت؛ به عنوان مثال شهرداری تهران در تمام امور کتابخوانی، ورزشی و… ورود پیدا کرده اما تکلیف خودش و اختیارات کار را مشخص نکرده است.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان فاوا شهرداری تهران، او  به اهمیت هوشمندسازی شهر تهران اشاره کرد و افزود: تهران یک کلان‌شهر است و نزدیک به ۵۵ درصد از مالیات کشور در این شهر پرداخت می‌شود و ۴۰ درصد اقتصاد کشور نیز در تهران فعال است. از این رو طبق مستندات، شهر تهران در حوزه دیجیتال و خدمات آنلاین در کشور رتبه نخست دارد. به عنوان مثال نزدیک به نیمی از تلفن‌های همراه و اینترنت کشور در این شهر فعال هستند.

میرلوحی اذعان کرد: علاوه بر اینها شهرداری تهران با وجود برخورداری از هزار و ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری، در اختیار داشتن دوربین‌های کنترل ترافیک و امکاناتی که در حوزه DIS و  شهرسازی دارد، هنوز درسال‌های گذشته نتوانسته در حوزه هوشمندسازی اقدام مناسبی انجام دهد.

میرلوحی هوشمندسازی را در سه سطح قابل اجرا دانست و عنوان کرد: اول آن‌که کل خدمات شهرداری به صورت اتوماسیون باشد و بعد از آن ارائه تمام خدمات شهری از جمله شهرسازی، مناقصه‌ها، قراردادها، مزایده‌ها و… باید به‌گونه‌ای باشد که مراجعان بتوانند از منزل و حتی وقتی در سفر هستند استفاده کنند. سطح سوم نیز جزو اولویت‌های شورای پنجم بوده و آن این است که شهر هوشمند باشد؛ به این معنی که ما بتوانیم به عنوان پایه مرکز داده‌ها با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های موجود در تهران که به شهروندان خدمات ارایه می‌دهند در ارتباط باشیم. به بیان ساده‌تر تمام سازمان‌ها با هم یکپارچه شوند.

او به مزیت‌های هوشمندسازی پایتخت هم اشاره کرد و افزود: در چنین وضعیتی شهروندان می‌توانند خدمات بهتر و با کیفیت‌تری دریافت کنند، هزینه‌ها کاهش پیدا کرده، میزان رضایت طرفین افزایش پیدا می‌کند و از همه مهم‌تر شفافیت اداری بیشتر می‌شود.

به گفته میرلوحی اگر تمام خدمات به صورت اتوماسیون باشد به طور حتم فساد اداری کاهش چشمگیری خواهد داشت. لذا شهرداری تهران و شورای شهر در صدد هستند تا بتوانند پروژه تهران هوشمند را عملی کنند تا همه شهروندان تهرانی به صورت ملموس این مقوله را تجربه کنند و بتوانند به‌راحتی، دسترسی همیشگی به خدمات مورد نیاز خود داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران در پایان، داشتن شهر هوشمند را برای کشور امری مهم خواند و اظهار داشت: برای داشتن شهر هوشمند علاوه بر ایجاد مقدمات، باید قوانین و مقررات هماهنگ با آن نیز تنظیم شود تا در این حوزه که بسیار مهم است مدیرت یکپارچه شهری رخ دهد.

هفته تهران هوشمند از 14 آذر آغاز می‌شود و دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ۱۹ و ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷ در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 424541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha