همشهری آنلاین: نگارخانه والی این روزها میزبان نخستین نمایشگاه غبارنویسی‌های رضا علی‌نوری در قالب نمایشگاه مشق دل است.

نمايشگاه غبارنويسي رضا علي نوري در والي

به گزارش همشهری آنلاین، غبارنویسی هنری طاقتفرسا و از تکنیک‌های خوشنویسی است که با ظرافت و پیچیدگی خاص همراه است. در این گونه خوشنویسی، خط بسیار ریز یا به اصطلاح غبار محور کار هنرمند است و دلیل این نامگذاری دیده شدن این خطوط از فاصله دور به شکل گرد و غبار است.

علی‌نوری درباره این مجموعه می‌گوید: غبارنویسی روی بوم کاری بسیار دشوار است. هر اثر دست‌کم سه ماه زمان می‌برد که معادل هزار ساعت است و این نمایشگاه حاصل دو سال تلاش شبانه‌روزی من است. در نوشتن غبار باید از قلم خیلی سفت و محکم استفاده شود و از آنجا که این روزگاران همه دنبال راحتی و رخدادهای سریع‌الوصول هستند، کمتر کسی زمان خود را برای نوشتن این نوع خط صرف می‌کند. بنابراین غبارنویسی در حال فراموشی است.

از این نوع خطاطی آثاری از زمان قاجار مانده که می‌توان به مکتوب مقبره ابوبکر تایبادی یا مقبره گچی گنبد شیخ احمد جام در تایباد اشاره کرد. علی‌نوری درباره کاربردهای این نوع خط در گذشته چنین می‌گوید: برای مثال می‌توان از کبوتر نامه‌رسان نام برد که اغلب کاغذهایی که به این روش ارسال می‌شد بسیار کوچک بودند و با خط ریز نوشته می‌شدند. برای مکتوب کردن قرآن جیبی و اسرار مملکتی هم از غبارنویسی بهره می‌بردند.

او در این باره می‌گوید: آثار تک‌رنگ من در این نمایشگاه به رنگ خاک یا گل ماش، الهام از کائنات و تصویر و تصور زمین است. برخی آثار تکرنگ با الهام از اشعار مولاناست که به دلیل تعلق نداشتن این اشعار به دنیای فانی، آن را مبرا از رنگ می‌دانم. متن آثار من در اغلب موارد ذکر خداوند است مانند حسبی الله یا هو الله. تابلوهای مولانای من با ذکر هو الحق و تابلوهایی برگرفته از کهکشان‌ها با عبارت مقدس عشق نوشته شده است.

این هنرمند در پایان اشاره می‌کند: متأسفانه مسئله تحریم‌ها دامن ما هنرمندان را گرفته است. ما مرکب خوب برای نوشتن نداریم و باید منتظر شویم مسافران از خارج مرکب بیاورند و از طرفی محصولات چینی بازار خطاطی ایران را مصادره کرده است. و ان یکاد چینی فروخته می‌شود و مردم به دلیل قیمت پایین از این محصولات وارداتی استفاده می‌کنند. با همه این مصائب من سعی میکنم از سبک زیبای غبارنویسی محافظت و میراث‌داری کنم.

نمایشگاه آثار رضا علی‌نوری با عنوان «مشق دل» تا ۲۰ آذر در نگارخانه والی به نشانی میدان ونک، خیابان خدامی، شماره ۷۲ دایر و میزان علاقه‌مندان هنر خوشنویسی است.

کد خبر 424449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha