همشهری آنلاین: سه نویسنده محبوب، سرشناس و پرفروش در آخرین روزهای ۲۰۱۸ کتاب‌های برتر سال را از نگاه خود برگزیده‌ و دلایل انتخاب‌های خود را برشمرده‌اند.

اليف شافاك

به گزارش همشهری آنلاین، سایت معتبر گاردین به سنت هر سال سراغ برخی از مهم‌ترین نویسندگان هم‌روزگار ما رفته و از آنها خواسته کتاب‌های محبوب خود و بهترین آثار ادبی سال ۲۰۱۸ را معرفی کنند. آنچه پیش رو دارید، کتاب‌های برگزیده سال به انتخاب هیلاری منتل (تنها بانوی برنده دو جایزه من بوکریووال نوح هراری (تاریخ‌دان سرشناس و نویسنده کتاب‌های بسیار پرفروش «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» و «انسان خداگونه: تاریخ مختصر فرد») و الیف شافاک (نویسنده نامدار ترک و خالق «ملت عشق» و «بعد از عشق») است.

هیلاری منتل

چه می‌توانم انتخاب کنم جز شاهکار «تامس کرامول: یک زندگی» دیارمید مک‌کالاچ. برای آنها که کمتر به خاندان سلطنتی علاقه دارند، «یک شاهزاده آمریکایی: زندگی‌های بسیار آلن تیو» نوشته آنیت فن‌در زیل می‌تواند جالب باشد. کتاب داستان زندگی دختر بانکدار یک شهر کوچک است که پنج بار ازدواج می‌کند با قماربازها، سرمایه‌دارها و سرانجام خاندان سلطنتی. متن با دقت و ظریف نوشته شده و یک قرن تاریخ را از نگاه رویایی آمریکایی روایت می‌کند.

الیف شافاک

یکی از کتاب‌های محبوب من در سال رو به پایان «برداشت طولانی» رابین رابرتسن بود؛ کتابی که مرزهای ژانر را درمی‌نوردد و در قالب شعری تاثیرگذار، دردناک و به شکلی غریب الهام‌بخش داستان زندگی یک کهنه‌سرباز جنگ نرماندی را در جریان سفر به سه شهر بزرگ آمریکا روایت می‌کند. او مردی است که بین دو دنیا گرفتار شده و این کتابی است درباره زخم‌هایی نامرئی که ما همه جا با خودمان می‌بریم. «تجلیل» آخرین بخش از سه‌گانه ریچل کاسک مدت‌ها پس از خواندن با من ماند. کتاب مجموعه‌ای از گفتگوها و به شدت دلرباست و خوب نوشته شده است. «خام» الیویا لینگ در یک کلام مسحورکننده است؛ نه تنها به خاطر شیوه ورودش به ذهن یک زن اسطوره‌ای بلکه برای داشتن اصالت، نوآوری و جسارت. سرانجام «در انتظار آخرین اتوبوس» ریچارد هالووی که بسیار لطیف، سرشار از خرد، زیبایی و شور است. خواندن کتاب‌های هالووی مانند قدم زدن در یک منطقه ییلاقی است؛ پس از آن دنیا را بهتر درک و کمتر احساس تنهایی می‌کنی.

یووال نوح هراری

«چگونه ذهن خود را دگرگون کنید: علم تازه روانگردان‌ها» نوشته مایکل پولن ذهن من یا دست‌کم برخی از ایده‌های موجود در ذهنم را دگرگون کرد. پولن نگاهی تازه به تاریخ پرحاشیه داروهای روانگردان می‌اندازد و ظرفیت‌های مثبت این داروها را بدون تلاش برای پنهان کردن خطرهای آن برجسته می‌کند. جدا از آنکه هر کس ممکن است چه فکری درباره روانگردان‌ها بکند، کتاب به یاد ما می‌آورد ذهن بزرگ‌ترین معمای گیتی است که هنوز و همواره حل‌نشده باقی مانده و ما برای کشف رازهای آن چندان زمان و توان صرف نمی‌کنیم. «قدرت‌های برتر هوش مصنوعی» نوشته کای-فو لی یک مرور قدرتمندانه و بهنگام درباره تاثیر هوش مصنوعی بر نظام ژئوپولیتیکی، بازار کار و جامعه انسانی است. برخلاف بسیاری از کتاب‌های مشابه، این یکی از چشم‌انداز چین نوشته شده است تا سیلیکون ولی و بر این نکته تاکید می‌کند که اگر قدرت برتر هوش مصنوعی وارد عرصه رقابت شود، هر که برنده این بازی باشد، انسان بازنده آن است. «روشنگری امروز: پرونده‌ای برای خرد، علم، انسان‌گرایی و پیشرفت» نوشته استیون پینکر دستاوردهای شگفت‌انگیز مدرنیته را ارج می‌نهد و نشان می‌دهد انسان هرگز تا این اندازه صلح‌طلب، سالم و سعادتمند نبوده است. این امیدبخش‌ترین کتابی است که من از مدت‌ها پیش تا امروز خوانده‌ام و گرچه نکته‌هایی برای بحث و مخالفت کردن دارد اما همین چیزهاست که آن را جالب توجه می‌کند.

کد خبر 424429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال عبداللهیان IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 4
    بسمه رب الشهداء و صدیقین با سلام آی مدیر و مسولین سایت همشهری چرا تصویر زنهای خارجی بی حجاب رو یکی بعد از دیگری در سایتی که در کشور اسلامی است به نمایش میگذارید ؟ شما دارین بی حجابی را در ایران ترویج میکنید. ما همه در محضر خدائیم. خجالت بکشید. قطع کنید تصاویر بی حجاب را. و الا ما روز قیامت در صحرای محشر شما را صدا خواهیم زد بعد هم امثال این خبر ها برای ملت ما نه آب میشه نه نون. به ما چه که فواحش خارجی و ایرانی یزیدی در خارج چه غلطی میکنند. میخواد نویسنده باشن یا هر اسم و رسم دیگر. و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»!(2:11) آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند.(2:12) ما برای کافران، زنجیرها و غلها و شعله‌های سوزان آتش آماده کرده‌ایم!(76:4) راست گفت خدای بلند مرتبه عظیم. رعایت کردید کردید . نکردید اشگالی ندارد ما گفتیم و فرشته ها نوشتند و کفی بالله شهیدا ( بس است خدا شاهد) فارسی قرآن کریم را حداقل یک دور کامل بخوانیم. خیر پیش