همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: روند رو به افزایش ایدز در ایران نگران کننده است و بیماریابی ایدز در ایران مطلوب نیست.

ايدز

درحالی که براساس برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ وزارت بهداشت، باید ۹۰ درصد افراد مبتلا  شناسایی، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت پوشش درمانی و ۹۰ درصد افرادی که تحت درمان قرار گرفته‌اند سطح ویروس‌شان کنترل شود اما بنا به اذعان مسئولان وزارت بهداشت آنها  در ۹۰ اول هم دچار مشکل هستند.

مسئولان وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز اعلام کردند که چون روند بیماریابی ایدز مطلوب نیست، کسانی که بتوانند یک مورد جدید مبتلا به  اچ آی وی را پیدا کنند به آنها پاداش تعلق می‌گیرد.

نگرانی از روند رو به افزایش ایدز در ایران، دغدغه نسبت به افزایش ابتلا به ایدز در زنان و همچنین تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق تزریق مشترک به سمت روابط پرخطر جنسی همه و همه نگران‌کننده و هشداردهنده است.

همشهری آنلاین با دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری ایدز، رئیس انجمن متخصصین میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی ایران، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و  دبیر همایش‌های بین‌المللی ایدز گفتگو کرده است. مردانی از روند رو به رشد ایدز در ایران به شدت ناراحت و از وضعیت روند بیماریابی این بیماری گله‌مند است. او معتقد است که اگر در مورد ایدز و راه‌های پیشگیری از این بیماری به طور شفاف و صریح با مردم سخن گفته می‌شد، شاید الان وضعیت از آنچه که هست، بهتر بود.

عضو کمیته کشوری ایدز می‌گوید: صریح بگویم ما در ایران در زمینه آموزش و اطلاع رسانی به مردم موفق عمل نکرده‌ایم. روند بیماریابی در زمینه اچ آی وی مطلوب نیست. متاسفانه هنوز آگاهی‌ مردم درزمینه اچ آی وی در ایران، فوق‌العاده پایین است و این درحالی‌است که در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل آموزش‌های به‌موقع و مستمر، مردم درباره پیشگیری از ابتلا به اچ ای وی، اطلاعات لازم و کافی را  ندارند.

  • تجربه موفق سایر کشورها

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می‌کند: در استرالیا،  کانادا و کشورهای اسکاندیناوی به دلیل آموزش‌های پیگیرانه و همچنین تدابیر مناسب، موارد بروز جدید اچ آی وی نزدیک به صفر است. این کشورها با سلاح برنده آموزش به مردم با ارزان‌ترین و کارآمدترین راه لازم با اچ آی وی مقابله کرده‌اند.

  • موارد ابتلا به اچ آی وی در ایران

مردانی در پاسخ به تعداد موارد شناسایی شده اچ آی وی در ایران اعلام می‌کند: در حال حاضر بیش از ۶۶ هزار و ۳۵۹ مورد ابتلا به اچ آی وی در ایران شناسایی شده است. به عبارت بهتر ۴۰ درصد موارد یعنی حدود ۳۶ هزار مورد شناسایی و ۶۰ درصد موارد هنوز شناسایی نشده‌اند. این ۶۰ درصد افرادی هستند که یا نمی‌دانند که مبتلا هستند و یا می‌دانند اما به دلایل مختلف کتمان می‌کنند.

به گفته عضو کمیته کشوری ایدز، ایران متعهد است تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد موارد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند و ۹۰ درصد افراد تحت درمان بار ویروس در بدن‌شان به قدری کاهش یابد که قدرت انتقال به سایرین به حداقل ممکن برسد.

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند: اطلاع رسانی و آموزش، دو عامل اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی به ویژه ایدز است. باید از همه ابزارهای لازم برای پیشگیری از ایدز استفاده کنیم. صداو سیما به عنوان یک رسانه فراگیر هنوز نتواسته است در زمینه اچ آی وی موفق عمل کند و این درحالی است که صدا و سیما می‌تواند در زمینه آموزش اقدامات مهم و اثرگذاری در این زمینه انجام دهد.

  • مشکل، یکی دو تا نیست

مردانی می‌گوید: مشکل یکی دوتا نیست. هنوز وقتی به مادران و پدران می‌گوییم در زمینه اچ آی وی با فرزندان خود صحبت کنید، می‌گویند: نمی‌توانیم به طور شفاف در این زمینه‌ با فرزندان خود سخن بگوییم. به مسئولان مدارس می‌گوییم، می‌گویند این کار به عهده ما نیست و این درحالی است که برای اینکه بتوانیم موارد ابتلا به اچ آی وی را در ایران کنترل کنیم،  همه باید به هم کمک کنیم.

  • انتقاد از نبود همکاری بین‌بخشی

عضو کمیته کشوری ایدز از نبود همکاری‌های بین بخشی  انتقاد می‌کند و  می‌گوید: درحالی که موارد ابتلا به اچ آی وی در ایران در حال افزایش است اما همکاری بین‌بخشی در این باره وجود ندارد.

به گفته مردانی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و همه سازمان‌ها و نهادهایی که می‌توانند به مقابله با ایدز در ایران یاری‌رسان باشند همه و همه باید به وزارت بهداشت در این زمینه کمک کنند.

 مردانی اضافه می‌کند: از لحاظ فرهنگی هم در زمینه اچ آی وی،  همچنان مشکل داریم. مردم هنوز درک قابل قبولی از وضعیت این بیماری ندارند. هنوز با بیماران مبتلا به اچ ای وی برخورد مناسبی نمی‌شود. چون شناخت کاملی از این بیماری وجود ندارد.  مردم از بیمار مبتلا به اچ آی وی می‌ترسند. با او دست نمی‌دهند درحالی که این بیماری از راه دست دادن منتقل نمی‌شود. باید انگ نسبت به این بیماری وجود نداشته باشد. بیمار مبتلا به ایدز هم یک بیمار است مثل سایر بیماران. باید به آنها کمک و شرایط زندگی را برای آنها آسان کرد.

  • آزمایش و کارت ملی چرا؟

 عضو کمیته کشوری ایدز می‌گوید: وقتی فردی برای آزمایش  ویروس ایدز مراجعه می‌کند از او کارت ملی می‌خواهند. چرا باید این‌گونه باشد؟ وقتی این چنین است، طبیعی است،  افرادی که می‌خواهند آزمایش  ویروس ایدز انجام دهند به دلیل اینکه هویت‌شان مشخص می‌شود، از انجام آ زمایش پرهیز می‌کنند و این درست نیست. باید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم با خیال راحت برای انجام آزمایش مراجعه کنند.

  • درمان ایدز در ایران رایگان است

 مردانی  اضافه می‌کند: درمان ایدز در ایران  کاملا رایگان است بنابراین اگر مردم بتوانند با خیال راحت، آزمایش بدهند، در صورت مثبت بودن آزمایش، می‌توانند اطمینان داشته باشند که بابت درمان هیچ هزینهای نمی‌پردازند.

عضو کمیته کشوری ایدز در پاسخ به این سوال همشهری آنلاین که آیا راهنمای بالینی برای ایدز در ایران وجود دارد می‌گوید: دستورالعمل و راهنمای بالینی ایدز برای پزشکان و کادردرمانی در ایران وجود دارد که روی سایت وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی قابل مشاهده است.

به گزارش همشهری آنلاین، قرار است تست‌های خود ارزیابی، طبق یک پروتکل خاص در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شوند.

کد خبر 424191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha