شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جورج بوش، چهل و یکمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و مستاجر کاخ سفید بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

جورج بوش و ميخاييل گورباچف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واشنگتن‌پست، جورج هربرت واکر بوش پیش از ورود به کاخ سفید به مدت هشت سال از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ معاون رئیس‌جمهوری و در سه دهه اخیر تنها رئیس‌جمهوری آمریکا بود که فقط چهار سال در قدرت حضور داشت. او در عین حال در میان تمام روسای جمهوری در تاریخ ایالات متحده بیش از همه عمر کرد و سرانجام در آخرین روز ماه نوامبر در ۹۴ سالگی درگذشت.

جورج بوش که پس از به قدرت رسیدن فرزندش جورج دبلیو بوش به بوش پدر معروف شد، بیش از همه به دلیل پایان دادن به چهار دهه جنگ سرد میان شرق و غرب شهره بود. او آخرین رئیس‌جمهوری بود که جنگ جهانی دوم را درک و البته آمریکا را وارد جنگ خلیج فارس کرد. هر چند پیروزی ظاهری در جنگ علیه عراق و صدام حسین هم نتوانست به این کهنه‌سرباز آمریکایی برای ورود دوباره به کاخ سفید کمک کند.

بوش پدر که از ۲۰۱۲ به پارکینسن مبتلا بود، آوریل امسال همسر خود باربارا را پس از ۷۳ سال زندگی مشترک از دست داد. او در شرایطی روز ۲۰ ژانویه ۱۹۸۹ پا به دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید گذاشت و جانشین رونالد ریگان شد که پیش‌تر این تجربه‌ها و سمت‌ها را در کارنامه ثبت کرده بود: ناخدای کشتی، مدیر نفتی، عضو کنگره، نماینده آمریکا در سازمان ملل، مرد شماره یک جمهوریخواهان، سفیر آمریکا در پکن و رئیس سازمان سیا.

در دوران بوش فقید دیوار برلین فروریخت، بلوک شرق و کمونیسم فروپاشید و جنگ سرد به پایان رسید اما دنیا به نظم نوین جهانی او روی خوش نشان نداد. رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۹۸۹ فرمان حمله به پاناما را صادر کرد که به سرنگونی مانوئل آنتونیو نوریگا انجامید. هر چند پس از پیروزی در عملیات توفان صحرا و بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک کویت در ۱۰۰ ساعت، یکی از بدترین تصمیم‌های عمرش را گرفت و صدام را در قدرت نگه داشت.

در سایه پیروزی در دو جنگ پیاپی، محبوبیت بوش در آمریکا از مرز ۹۰ درصد گذشت و چنین به نظر می‌رسید که آمریکا برای نخستین بار پس از جنگ ویتنام مرد شماره یک خود را یافته است. ۱۸ ماه بعد، فقط ۲۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با سیاست‌های او موافق بودند و صرفا ۱۶ درصد فکر می‌کردند آمریکای تحت هدایت و مدیریت جورج بوش بزرگ در مسیر درست گام برمی‌دارد.

بوش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با ۵۳ درصد آرا، پیروزی در ۴۰ ایالت و کسب ۴۲۶ رای الکترال به کاخ سفید راه یافت. او نخستین معاون رئیس‌جمهوری از سال ۱۸۳۷ بود که توانست راه رئیس خود را پی بگیرد. بوش در دوران خود به سد قدرتمند دموکرات‌ها در سنا و کنگره برخورد و در مجموع ۴۴ مصوبه آنها را وتو کرد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۹۲ به رقیب جوان خود بیل کلینتن باخت و پس از فقط چهار سال از کاخ سفید بیرون رفت.

کد خبر 424087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha