همشهری آنلاین: پژوهشگران در ایتالیا با تجزیه و تحلیل بیش از ۴۷ هزار فیلم سینمایی در ۲۶ گونه و ژانر مختلف تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ را برگزیدند و «جادوگر شهر آز» در صدر فهرست ایستاد.

فيلم سينمايي جادوگر شهر آز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مهم‌ترین معیار برای انتخاب تاثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما از نگاه پژوهشگران ایتالیایی دو نکته بود؛ میزان الهام‌بخش بودن و مورد ارجاع قرار گرفتن. مرجع مطالعه سایت معتبر imdb بوده است با این توجه که مهم‌ترین پایگاه آنلاین داده‌های سینمایی به فیلم‌های غربی بیشتر اهمیت می‌دهد و فیلم‌های آمریکایی در آن بیش از دیگر فیلم‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرند.

پژوهشگران با استفاده از چهار رویکرد متفاوت محاسباتی ارتباط میان فیلم‌ها را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که ۲۰ فیلم تاثیرگذار تاریخ سینما همگی پیش از سال ۱۹۸۰ ساخته شده‌اند. طبیعی است که فیلم‌های قدیمی‌تر فرصتی بیشتر برای تاثیرگذاری داشتند و صدرنشینی «جادوگر شهر آز» محصول ۱۹۳۹ بالاتر از «جنگ‌های ستاره‌ای» جورج لوکاس مربوط به ۱۹۷۷ و «روانی» آلفرد هیچکاک مربوط به ۱۹۶۰ از شگفتی‌هاست.

«کینگ کنگ» ۱۹۳۳، «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» ۱۹۶۸، «متروپلیس» ۱۹۲۷، «همشهری کین» ۱۹۴۱، «تولد یک ملت» ۱۹۱۵، «فرانکنستین» ۱۹۳۱ و «سفیدبرفی و هفت کوتوله» ۱۹۳۷ در رده‌های چهار تا ۱۰ ایستادند. این پژوهش سینمایی در دانشگاه تورین انجام شد و از دیگر نتایج آن می‌توان به تمایل بیشتر کشورهای هند، ژاپن و آمریکا به ساختن فیلم بدون دخالت دیگر ملت‌ها و میل فرانسوی‌ها و بلژیکی‌ها به مشارکت با دیگران اشاره کرد.

تاثیرگذارترین فیلم‌های ایتالیایی در حوالی دهه ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند و تاثیرگذارترین فیلم‌های آلمانی مربوط به دهه ۱۹۳۰ هستند. در میان تاثیرگذارین کارگردان‌ها هیچکاک در صدر ایستاد و استیون اسپیلبرگ دوم شد، ساموئل ال. جکسن و تام کروز تاثیرگذارترین بازیگران مرد و لوییس مکسول (بازیگر زن فیلم‌های جیمز باند) و کری فیشر هم تاثیرگذارترین بازیگران زن لقب گرفتند.

«کازابلانکا» ۱۹۴۲، «دراکولا» ۱۹۳۱، «پدرخوانده» ۱۹۷۲، «آرواره‌ها» ۱۹۷۵، «نوسفراتو» ۱۹۲۲، «جویندگان» ۱۹۵۶، «کابیریا» ۱۹۱۴، «دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از نگرانی بردارم و به بمب عشق بورزم» ۱۹۶۴، «بر باد رفته» ۱۹۳۹ و «رزمناو پوتمکین» ۱۹۲۵ در این فهرست به ترتیب یازدهم تا بیستم شدند. با این اشاره که فیلم‌های ۲۰۱۰ به بعد اصلا مورد بررسی قرار نگرفتند.

کد خبر 424011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha