همشهری آنلاین: وزیر خارجه پاکستان گفت: پاکستان و هند بعنوان دو قدرت هسته ای شناخته می شوند و با توجه به این حقیقت جنگ بین دو کشور مترادف با خودکشی است.

وزیر خارجه پاکستان:جنگ هسته ای دهلی-اسلام آباد خودکشی است

به گزارش ایرنا «شاه محمود قریشی» در حاشیه گشایش گذرگاه مرزی جدید هند و پاکستان با نام «کرتارپور» گفت: گذرگاه مرزی جدید بین پاکستان و هند با نام «کرتارپور» به عنوان راهی برای از سرگیری گفت و گوها بین اسلام آباد و دهلی نو شناخته می شود و دو کشور فرصت بیشتری برای تعاملات بیشتر و کاهش تنش ها به دست آورده اند.

وی افزود: هیچ گونه فشاری بر پاکستان در زمینه بازگشایی گذرگاه مرزی «کرتارپور» وجود نداشت و «عمران خان» پس از رسیدن به قدرت خواهان صلح و ثبات در منطقه بود.

قریشی اضافه کرد: پاکستان و هند سال هاست با اختلافاتی مواجهند اما بدون شک جنگ راهکاری مناسب حل این اختلافات نیست و دو طرف وظیفه دارند که راه حلی مناسب برای کاهش این اختلافات پیدا کنند.
وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: بازگشایی گذرگاه جدید مسافت ۴۰۰ کیلومتری برای رسیدن پیروان آیین «سیک» به زیارتگاه خود را به چهار کیلومتر کاهش می دهد و کاهش این مسیر موجب بهبود روابط شده و ارتباط بین مردم دو کشور بیشتر خواهد شد.

 جنگ پاکستان و هند کل منطقه را نابود می‌کند

نخست وزیر پاکستان نیز در آیین گشایش گذرگاه مرزی «کرتارپور» در مرز هند باردیگر پیشنهاد گفت و گو با دهلی نو را مطرح کرد و باردیگر به مقامات هندی پیشنهاد از سرگیری گفت و گوها را مطرح کرد.
عمران خان در این مراسم، گفت و گو را تنها راه حل برطرف کردن اختلافات با هند عنوان کرد و افزود: دو کشور دارای سلاح هسته‌ای هستند و هرگونه جنگی به نابودی و تخریب کل منطقه منجر خواهد شد.
پیشنهاد نخست وزیر پاکستان برای گفت و گو با دهلی نو با استقبال از جانب هیات هندی روبرو شد و وزیر کشاورزی هند که در این مراسم حضور داشت، گذرگاه مرزی «کرتارپور» را کریدور صلح نامید که امید است منجر به رفع تنش‌ها میان هند و پاکستان شود.
به گزارش ایرنا گذرگاه مرزی «کرتارپور» بین هند و پاکستان امروز چهارشنبه در آیینی با حضور «عمران خان» نخست وزیر پاکستان و جمعی از مقامات دو کشور گشایش یافت.

سیک به معنی «شاگرد»، دینی است که سده پانزدهم میلادی از سوی 'گورو نانک' در منطقه پنجاب در شبه ‌قاره هند بنیان نهاده شد و به دست ۱۰ گوروی بعدی گسترش یافت.

این آئین با بیش از ۳۰ میلیون پیرو، پنجمین دین سازمان‌یافته جهان به شمار می‌رود.
این دین، کوششی آگاهانه برای هماهنگ کردن دو دین بسیار قوی و قدرتمند هند که رقیب یکدیگر بودند یعنی دین هندویی و اسلام از سوی 'گورونانک' در اواخر قرن ۱۵ میلادی بود.
از نظر جغرافیایی پیروان آیین سیک در ایالت پنجاب هند حضور دارند و در مدت بیش از ۲۰۰ سال دامنه نفوذ آن‌ها به مناطق شمال و جنوب این کشور گسترش یافته است.
گورو نانک بیشتر اواخر عمر خود را در روستای «کرتارپور» در ایالت پنجاب پاکستان گذراند و در روزهای آخر زندگی در نزدیکی درخت اقاقیای خشک شده‌ای می‌نشست.
پیروان مذهب 'سیک' از سراسر دنیا به ویژه هند همچنین تقریبا اواخر فروردین ماه هرسال به مناسبت سالروز تثبیت مذهب خود در سال ۱۶۹۹ و برگزاری جشن های سال نو، به شهر 'حسن ابدال' ایالت پنجاب پاکستان سفر می کنند تا در عبادتگاه 'پنجه صاحب' حضور یابند.

کد خبر 423979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha