چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفن هیلنبرگ، انیماتور و کارتونیست آمریکایی و خالق شخصیت محبوب باب‌اسفنجی شلوارمکعبی به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به ALS در ۵۷ سالگی از دنیا رفت.

استفن هيلنبرگ خالق باب اسفنجي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این نویسنده و کارگردان و صداپیشه محبوب پیش از ورود به دنیای کارتون معلم زیست‌شناسی دریایی بود اما بیش و پیش از هر چیز در زندگی نه‌چندان بلند خود با خلق یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای تلویزیون شناخته می‌شود. مجموعه انیمیشن باب‌اسفنجی شلوارمکعبی از ۱۹۹۹ روی آنتن تلویزیون رفت و تا ۲۰۱۷ بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای شرکت نیکلودئون درآمد داشت.

هیلنبرگ ماه مارس ۲۰۱۷ اعلام کرد به نوعی بیماری عصبی موسوم به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مبتلاست و حدود ۱۸ ماه بعد تسلیم عوارض ناشی از این بیماری شد. او که در مدرسه زیست‌شناسی دریایی درس می‌داد، راهی تلویزیون شد و کار خود را با برنامه «زندگی مدرن روکو» آغاز کرد. بعد با معرفی شخصیت باب‌اسفنجی به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد و نخستین قسمت این کارتون در ۱۹۹۹ روی آنتن رفت.

باب‌اسفنجی شلوارمکعبی یک مجموعه بسیار محبوب در دنیاست که تا امروز حدود ۲۵۰ قسمت آن به نمایش درآمده و به بیش از ۶۰ زبان زنده از جمله فارسی دوبله و عرضه شده است. هیلنبرگ سال ۲۰۰۴ نسخه سینمایی باب‌اسفنجی شلوارمکعبی را به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودش روانه پرده سینماها کرد و این پروژه ۳۰ میلیون دلاری در گیشه سینماهای جهان بیش از ۱۴۰ میلیون دلار فروخت.

هیلنبرگ دو سال پیش اعتراف کرده بود باب‌اسفنجی را برای تولید در چهار فصل خلق کرده اما این شخصیت دوست‌داشتنی و بامزه سال آینده بیستمین سال ورود به دنیای تلویزیون را جشن می‌گیرد و تا امروز ۱۲ فصل آن به نمایش درآمده است. او اوایل سال جاری یک جایزه امی افتخاری به پاس خدمت به صنعت سرگرمی گرفت.

کد خبر 423899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha