همشهری آنلاین: صدها کاربر توییتر در مصر در اعتراض به سفر ولیعهد سعودی به کشورشان، به او لقب أبومنشار (پدر اره) دادند و این سفر را مایه ننگ برای کشور و دولت مصر خواندند.

mbs
محمد بن سلمان،  ولیعهد سعودی درحالی روز دوشنبه (۵ آذر ماه ۱۳۹۷) در چارچوب دیداری دو روزه وارد قاهره شد و بر خلاف پروتکل های تشریفاتی  عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر تا پای پلکان هواپیما به استقبال وی رفت که بسیاری از مصری ها با راه انداختن کمپین هایی، مخالفت خود را با این دیدار اعلام کرده بودند.

«بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر پیش از این دیدار در صفحه فیس بوک خود نوشته بود، دیدار بن سلمان از قاهره در چارچوب شراکت راهبردی مصر و عربستان انجام می شود و دو طرف به بررسی پرونده های سیاسی مورد علاقه و راه های تقویت مناسبات دوجانبه می پردازند.
مقام های مصر پیش از این دیدار نوعی آماده باش در فرودگاه قاهره اعلام کرده بودند و سیسی رئیس جمهوری این کشور در فرودگاه قاهره به صورت رسمی از بن سلمان استقبال کرد. سیسی برای دومین بار با زیر پا گذاشتن پروتکل های تشریفاتی در خصوص استقبال از مقام های خارجی، به پای پله های هواپیما رفت و از بن سلمان زمان پیاده شدنش از هواپیما استقبال کرد.

سفر این بار بن سلمان،  ششمین دیدار وی از قاهره و دومین دیدار او از زمان تعیین شدنش به عنوان ولیعهد سعودی از مصر است. بن سلمان سال ۲۰۱۵ سه دیدار از مصرانجام داد؛ نخست در ماه آوریل ۲۰۱۵ که آن زمان وزیر دفاع و مشاور و مخصوص شاه بود. در ماه جولای هم دیداری از این کشور به عنوان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع داشت و سومین دیدار او از مصر در این سال در ماه دسامبر ۲۰۱۵ انجام شد.
بن سلمان در سال ۲۰۱۶ یک بار از مصر دیدار کرد که طی آن ۲۱ توافقنامه و یادداشت تفاهم میان مصر و عربستان به امضا رسید که ایجاد منطقه آزاد در «سینا» از جمله این توافق ها بود و پنجمین دیدار او از مصر در ماه مارس گذشته بود و اکنون نیز در حال ششمین دیدار خود از این کشور آفریقایی است.
سفارت عربستان در قاهره پیش از این دیدار، هشتگی با عنوان «دیدار بن سلمان از کشور دوم خود مصر»  به راه انداخته بود و سعی داشت این دیدار را بسیار مهم و خواسته همه مردم مصر نشان دهد، هر چند رسانه های رسمی این کشور به پوشش دیدار بن سلمان و تعریف و تمجید از روابط دو کشور پرداختند، اما این دیدار مخالفانی هم داشت.

  • مخالفت مصری‌ها با سفر ارباب اره‌ها

هرچند رسانه های مصری تلاش می کنند همه مصر را طرفدار دیدار بن سلمان از قاهره نشان دهند، اما برخی احزاب،  گروه ها و شخصیت های مصری با روش های مختلف، مخالفت خود را با این دیدار اعلام کرده اند. چند روز پیش ۱۰۰ روزنامه نگار مصری با امضای بیانیه ای مخالفت خود را با دیدار ولیعهد سعودی از کشورشان اعلام و تاکید کردند به دلایل انسانی، حرفه ای و ملی مخالف ورود بن سلمان به مصر هستند.
در این بیانیه آمده بود، نظام حاکم بر عربستان اهمیتی برای ارزش های انسانی و از جمله حق حیات برای عربستانی ها و مصری ها و شهروندان دیگر کشورها که در عربستان شاغل هستند، قائل نیست، این کشور قانون دستگاه قضایی مستقل و مورد اعتماد برای اجرای عدالت ندارد و قانون نیز در عربستان حکمفرما نیست.
روزنامه نگاران مصری قتل فجیع «جمال خاشقچی» به دستور مقام های سعودی را یکی از دلایل مخالفت خود با این دیدار اعلام و تاکید کردند، رژیم حاکم بر ریاض مسئول این جنایت است و به همین دلیل روزنامه نگاران در مصر و همه جهان باید سیاست های شاه عربستان و ولیعهدش را که دشمن آزادی بیان هستند، محکوم کنند.
امضا کنندگان این بیانیه از سکوت اتحادیه روزنامه نگاران مصر در خصوص دیدار متهم نخست جنایت قتل خاشقچی از کشورشان را نیز محکوم کردند و گفتند، این تصادفی نیست که رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی آشکارا از جنایت های آل سعود دفاع می کنند، جنایت های عربستان و متحدانش در یمن نیز بر کسی پوشیده نیست و به این دلیل روزنامه نگاران مصری می گویند، جای بن سلمان در زندان پس از محاکمه شدن در دادگاه های بین المللی است، نه در قاهره.  

در همین حال صدها کاربر توییتری در مصر در اعتراض به سفر ولی‌عهد سعودی به کشورشان، به او لقب أبومنشار (پدر اره) دادند و این سفر را مایه ننگی برای کشور و دولت مصر خواندند.

از سوی دیگر «جنبش مدنی دمکراتیک مصر» شنبه گذشته در بیانیه ای که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد و در رسانه ها بازتاب زیادی داشت، با ابراز ناخرسندی از دیدار ولیعهد سعودی از مصر، مخالفت خود را با این دیدار اعلام و تاکید کرد، بن سلمان از جمله افرادی است که دو جزیره «تیران و صنافیر» را از چنگ مصر بیرون آورد و امنیت ملی مصر را به خطر انداخت.

این جنبش افزود، دیدار این شاهزاده سعودی از مصر برای «بزک کردن» تصویر زشت او به دلیل جنایتهایش و از جمله قتل خاشقچی است، همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که او شخصا دستور کشتن خاشقچی را داده بود. جدا از این، او از جمله مهم ترین حامیان رژیم صهیونیستی است و می خواهد کار فلسطین را یکسره کند، ترامپ در مورد نظام سعودی گفته است، اگر عربستان نبود، «اسراییل» در تنگنای سختی گرفتار می شد.
جنبش مدنی دمکراتیک مصر در ادامه، بزرگترین جنایت بن سلمان را جنگ یمن دانست و تاکید کرد که این اقدام باعث یک فاجعه بشری بزرگ شده و اکنون میلیون ها یمنی با مشکلات وحشتناکی مانند گرسنگی و بیماری های مختلف دست و پنجه نرم می کنند و ده ها هزار نفر نیز در این کشور کشته شده اند و به این دلایل به بن سلمان خوش آمد نمی گوییم.

«کمیته ملی مقاومت در برابر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» نیز دیدار بن سلمان از مصر را خطرناک دانست و اعلام کرد که این دیدار در شرایطی انجام می شود که عربستان دوست رژیم صهیونیستی می خواهد وضعیت خود را در منطقه بهبود بخشد.
این کمیته افزود که به هیچ عنوان موافق دیدار این مقام سعودی از مصر نیست زیرا نظام حاکم بر عربستان اکنون اجرا کننده سیاست های آمریکا در منطقه است.
حزب «فردای انقلاب» مصر نیز مخالفت خود را با دیدار بن سلمان از قاهره اعلام و از مصری ها و عرب های آزاده خواست با آن مخالفت کنند، زیرا هدف از این اقدام تبرئه بن سلمان از جنایتهایش است، کسی که دستانش به خون بیگناهان زیادی آلوده شده است.
این حزب بن سلمان را سارق ثروت های مصر، قاتل برادران مصری ها و غصب کننده پست و مقام ها در عربستان و حامی خشونت و تروریسم و مزدوری برای اسراییل دانست.
به گزارش ایرنا، همچنین جمال عید،  فعال سیاسی و حقوقدان مصری، با اشاره به مخالفت مردم کشورهای مختلف با دیدار بن سلمان از قاهره در صفحه توییتر خود با لحنی تمسخر آمیزنوشت که وقتی مردم «اره» (بن سلمان) را نمی خواهند، نظام حاکم باید به این خواسته مردم پاسخ مثبت دهد.
وی افزود، ممکن است حکام در برخی کشورها از بن سلمان استقبال کنند، اما آن ها باید بدانند نمی توانند با پول باعث شوند مردم به آن ها احترام بگذارند.

عید در مورد دیدار بن سلمان از مصر نیز نوشت، از ملت بزرگ عذرخواهی می کنیم، از خاشقچی و همه قربانیان بن سلمان جنایتکار عذرخواهی می کنیم که نتوانستیم مانع دیدار او از مصر شویم، نظام سرکوبگر و پلیسی چنین اجازه ای به ما نداد.

کد خبر 423874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha