همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره نشان دهخدا ویژه کتاب سال اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

قلم برتر براي احمد سميعي گيلاني در جشنواره دهخدا

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین سخنران این برنامه مسعود کوثری (دبیر جشنواره نشان دهخدا) بود که با ارائه گزارشی آماری گفت: تا مهر امسال حدود 930 کتاب در حوزه علوم انسانی منتشر شده که از این میان ۵۷۵ اثر با شرایط جشنواره همخوانی داشت. بعضی آثار ترجمه یا چاپ مجدد بودند و از دور خارج شدند. در نهایت ۶۲ اثر از سه مرحله داوری سخت گذشتند و سه اثر در حوزه‌های ادبیات فارسی، روانشناسی و مدیریت برگزیده شدند.

کوثری با اشاره به اینکه آثار برگزیده جشنواره نشان دهخدا در داوری‌ها نمره بالاتر از ۹۰ به دست آوردند، افزود: البته این به آن معنا نیست که آثار شایسته تقدیر خوب نبودند. بلکه این ذات و فرآیند داوری است که برخی آثار کنار گذاشته شوند. ۱۳ اثر هم در حوزه‌های مختلف علوم انسانی در جشنواره نشان دهخدا شایسته تقدیر شناخته شدند و متاسفانه امسال کتابی در حوزه حقوق برگزیده و شایسته تقدیر نبود.

اعطای قلم برتر جشنواره نشان دهخدا به یکی از بزرگان حوزه علوم انسانی و انتشار کتاب نقد جشنواره از دیگر نکته‌های سخنان دبیر بود. ضمن اینکه به گفته کوثری، امسال حواله‌هایی به ناشران داده می‌شود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موسسه خانه کتاب و اداره ارشاد تهران کتاب‌های برگزیده جشنواره را خریداری می‌کنند.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران دیگر سخنران برنامه بود که با اشاره به تثبیت جایگاه جشنواره نشان دهخدا در جامعه دانشگاهی ایران در همین مدت کوتاه راه‌اندازی آن گفت: بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده و از هر 80 کتاب، یک کتاب توانسته است به مرحله داوری برسد.

در بخش معرفی برگزیدگان قلم برتر چهارمین جشنواره نشان دهخدا به احمد سمیعی گیلانی اهدا شد و «تاثیر ادبیات فارسی بر ادبیات انگلیسی» اثر حسین جوادی، «ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت» علی‌اصغر پورعزت و میریعقوب سیدرضایی و «نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی» عباس بازرگان و مقصود فراستخواه برگزیده شدند.

آثار تقدیری این دوره هم عبارتند از «ادبیات داستای قدیمی عربی» خلیل پروینی و هومن ناظمیان، «تاریخ تحول سیاسی ساسانیان» شهرام جلیلیان، «دولت مطلقه نوگرا» علی رجب‌لو، «ره افسانه زدند» آرمین امیر، «فقه و حکمرانی حزبی» داود فیرحی، «کتاب الکترونیکی توسعه و کاربرد» فاطمه فهیم‌نیا و سپیده فهیمی‌فر، «پوشاک دوره قاجار» سهیلا شهشهانی، «نخستین اندیشه‌های حدیثی شیعه» سیدمحمدهادی کریمی، «معیارپذیری تفسیری قرآن» علی فتحی، «نهج‌البلاغه» اسماعیل منصوری لاریجانی، «ماهیت معرفت عرفانی» مسعود اسماعیلی، «مبانی کلامی اصول فقه امامیه» حسین بیرشک و «انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها و پیامدها» منوچهر محمدی.

کد خبر 423820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha