مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اغلب ما از والدینمان بلندتر هستیم و آنها هم از احتمالا از والدینشان بلندتر بوده‌اند. اما در هلند این افزایش طول قد در نسل‌های متوالی به نقاط اوج جدیدی رسیده است.

 به گزارش آسوشیتدپرس هلندی‌ها د ر150 سال گذشته به بلندقدترین مردمان کره زمین بدل شده‌اند و کارشناسان می‌گویند هنوز هم دارند بلندتر می‌شوند. این پدیده نتیجه سلامت و  رفاه است.

 رفاه هلندی‌ها نتیجه رشد مداوم اقتصادی است که از میانه قرن نوزدهم آغاز شد و تنها در سال‌های سخت اشغال نازی‌ها در دهه 1940 وقفه پیدا کرد و در طول این مدت میانگین قد هم کاهش یافت.

 هلندی‌ها با رژیم غذایی پرپروتئین‌ و سرویس بهداشت ملی‌شان که کاملا مراقب نوزادان است اکنون بلندقدتر از همیشه هستند. میانگین قد مردان هلندی به بالای  182.5 سانتی‌متر و  میان قد زنان هلندی به حدود 170 سانتی‌متر رسیده است.

 هلندی‌ها تا این اواخر به خاطر  بلندی قد مورد توجه نبودند. به گفته یان کومولوس کارشناس این حوزه که استاد تازیخ اقتصادی در دانشگاه مونیخ در آلمان است، تنها در دهه 1950 بود که آنها از امریکایی‌ها که در بیشتر 200 سال گذشته بلندقدترین جمعیت را داشتند پیشی گرفتند. اکنون آمریکایی‌ها از طول قد در مقام سوم پس از دانمارکی‌ها قرار دارند.

 بسیاری از دانمارکی‌ها بلندتر از میانگین قدی هستند که در بالا ذکر شد و برای همین بود که دولت دانمارک 4 سال پیش قوانین ساختمانی را طوری تغییر داد که حد استاندارد برای ارتفاع چارچوب درها و سقف‌ها افزایش یابد.اکنون درها باید 2.26 متر ارتفاع داشته باشند.

 جرج مات انسان‌شناس د رمرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند پیش‌بینی می‌کند که با ادامه بهبود زندگی میانگین طول قد مردان هلندی در طول 50 سال آینده به 190 سانتی‌متر برسد.

 البته رفاه تعیین‌کننده همه چیز نیست. قد  اسکاندیناویایی‌ها که با میانگین قد 180 سانتی‌متر از بلندترین مردمان جهان هستند، دیگر در حال افزایش نیست، ظاهرا به این علت که آنها به سقف ژنتیکی طول قدشان رسیده‌اند.

 مات در این مورد می‌گوید:" اگر شما تغذیه بهتری برای افراد قبیله کوتاه‌ قد پیگمه فراهم کنید مسلما قدشان بلندتر می‌شود، اما هیچگاه به هلندی‌ها نخواهند رسید. حداکثر طول قد آنها به طور ژنتیکی در حد معینی قرار دارد."

کد خبر 4238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز