همشهری آنلاین: دیزنی، هوآوی، فیس‌بوک، آمازون و گوگل از غیرشفاف‌ترین شرکت‌ها در عرصه لابی‌گری در میان ۱۰۴ شرکت بزرگ بین‌المللی قرار می‌گیرند.

شركت چيني هوآوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، شاخه بریتانیایی سازمان شفافیت بین‌الملل که در عرصه مبارزه با فساد فعالیت می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود ۱۰۴ شرکت را رده‌بندی کرده که بر این اساس، چهار شرکت از هر پنج شرکت دارای استانداردهای ضعیف در زمینه افشای فعالیت‌های سیاسی و لابی‌گری هستند. شرکت‌ها بر اساس شفاف بودن عملکرد خود نمره‌های A تا F گرفته‌اند و نمره هوآوی و دیزنی F به معنی بدترین است.

نکته شگفت‌انگیز در این رده‌بندی اعطای رتبه A به فقط یک شرکت از میان ۱۰۴ شرکت مورد بررسی است که به داروسازی GSK در بریتانیا رسیده است. هیچ‌کدام از شرکت‌ها هزینه کلی لابی‌گری خود را در سال ۲۰۱۷ اعلام نکردند و فیس‌بوک هم با وجود گرفتن نمره ضعیف E، در بخش لابی‌گری مسئولیت‌پذیر یکی از بدترین عملکردها را داشته است. این بخش به سنجش‌پذیر بودن فعالیت‌ها و ارزش لابی‌گری‌ها مربوط می‌شود.

آمازون و گوگل جزو شرکت‌های ضعیف در بخش شفافیت لابی‌گری هستند و اپل با گرفتن درجه C وضعیتی نسبتا مناسب دارد. شرکت شیمیایی اینیوس متعلق به جیم رتکلیف (پولدارترین مرد بریتانیا) همراه با هوآوی و دیزنی در قعر جدول قرار گرفته‌اند و بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا از جمله نیسان، تویوتا، فورد و هوندا با عملکردهای غیرشفاف در بخش لابی‌گری شایسته دریافت درجه F به معنی بدترین شده‌اند.

دیوید کمرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا سال ۲۰۱۰ گفته بود «لابی‌گری شرکتی رسوایی بزرگ بعدی است که باید منتظر رخ دادن آن باشیم.» با این حال، در یک دهه اخیر کاری چندان برای رعایت استانداردهای سفت و سخت حوزه شفافیت انجام نشده و پیامد آن افشای پی در پی رسوایی‌های تکان‌دهنده در عرصه لابی‌گری بوده است. همین هفته پیش مدیران فیس‌بوک پذیرفتند که برای حمله به جورج سوروس چند لابیست حرفه‌ای استخدام کرده بودند.

حضور گسترده چهره‌های سیاسی و نمایندگان و وزیران پیشین در شرکت‌های مهم بخش خصوصی به قدرت لابی‌گری آنها می‌افزاید اما در عین حال به فساد بیشتر دامن می‌زند. سال ۲۰۱۲ حدود نیمی از نمایندگان پیشین کنگره آمریکا از جمله بازنشسته‌ها وارد حرفه لابی‌گری شدند. این در حالی است که آمار ورود سیاستمداران به فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی در سال ۱۹۷۴ تنها سه درصد بود.

بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل، یک‌سوم شرکت‌ها پس از آنکه برای شیوه فعالیت خود مورد سئوال قرار گرفتند سیاست‌های فعالیت سیاسی خود را بهبود بخشیدند و ۱۷ درصد هم قول بهبود شرایط را دادند. سازمان شفافیت بین‌الملل قصد دارد رده‌بندی شفافیت لابی‌گری را هر سال تکرار کند تا به این ترتیب شرکت‌های بزرگ ناچار به شفاف‌تر کردن عملکرد خود شوند.

کد خبر 423695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha