پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - آیدارزاقی: شرکت نیسان موتور، یک شرکت ژاپنی چند ملیتی در صنعت تولید خودرو است که در ژاپن پایه‌گذاری شده‌است. نام تجاری نیسان در عرصه خودروسازی از سال ۱۹۳۴ به‌کار می‌رود.

nissan

این شرکت در ابتدا با نام تجاری داتسون (Datsun) وسایل نقلیه‌اش را به بازار ارائه می‌کرد. اما سیر تکاملی نیسان از سال 1911 شروع شد. زمانی که قبل از آن تنها اتومبیل‌های شرکت‌های خارجی مثل فورد و جنرال موتور(GM) در ژاپن وجود داشت.

در سال 1911،ماسوجیرو هاشیموتو (Masujiro Hashimoto)، شرکت  The Kwaishinsha Motor Car Works  را پایه‌گذاری کرد. اولین اتومبیل شرکت در سال 1914 به نام دات(DAT) تولید شد و این اسم از ابتدای نام خوانودگی سرمایه‌گذاران آن برگرفته شده بود.

در 1918 به کاوایشینشا موتوکار (Kwaishinsha Motorcar Co., Ltd) تغییر نام پیدا کرد و دوباره در سال 1925 به کمپانی دات‌موتور (DAT Motorcar Co.)تغییر نام داد.

در سال 1918 اولین کامیون نظامی دات ساخته شد اما به دلیل کاهش درخواست نظامی تا سال 1920 نتوانست بازار خوبی داشته باشد.

این شرکت پس در 1926 مجبور شد با جیتسویو موتورز (Jitsuyo Motors) که دومین شرکت ژاپنی موفق در زمینه تولید کامیون بود ادغام شود.

این شرکت در سال 1931 کوچکترین DAT را که Datson یا پسر DAT نامیده می‌شد، تولید کرد. در سال 1933 بعد از اینکه شرکت به نیسان تغییرنام داد،Datson هم بهDatsun تبدیل شد.

در 1928 یک موسس و سرمایه گذار به نام یوشیسوک آیکاوا (Yoshisuke Aikawa)، شرکت صنعتی نیپون سانجیو (Nippon Sangyo) را تاسیس کرد و در سال 1930 در بازار سهام توکیو Nissan به عنوان نام مخفف آن به‌کار رفت. در بحبوحه جنگ جهانی دوم نیپون سانجیو به 74 شرکت فرعی افزایش پیداکرد و به بزرگترین شرکت آن زمان ژاپن تبدیل شد. در 1930 با خرید سهام کنترلی DAT و ادغام آن با کارخانه ذوب‌آهن توباتا (Tobata Casting co) که در سال 1910 توسط این سرمایه‌گذار تاسیس شده‌ بود، وارد صنعت خودروسازی شد. در سال 1934، بخش اتومبیل‌سازی را ازریخته‌گری توباتا جدا کرد و نیسان موتور(Nissam Motor Co,. Ltd) را به عنوان شاخه جدا پایه نهاد و سهام کلی آن را خرید.

پس از آن، نیسان مبادرت به ساخت کامیون، هواپیما و موتور برای ارتش کرد.

در سال 1999 قرارداد دوطرفه‌ای بین نیسان و رنو فرانسه با هدف دستیابی به پیشرفت دوطرفه بسته شد.

در سال 2002 شرکت تویوتا و نیسان در تکنولوژی هیبریدی با هم به توافق رسیدند و نیسان در 2004 از اولین نمونه هیبریدی آلتیما پرده‌برداری کرد ولی در سال 2010 از این همکاری دست کشید.

در سال 2008 ،نیسان موتور در حالی که تولید ماشین‌های معمولی خود را داشت، سری اتومبیل‌های لوکس را تحت نام تجاری اینفینیتی (Infiniti) وارد بازار کرد.

در سال 2012 نیسان ششمین خودروسازی بزرگ جهان بعد از جنرال موتو، ولکس‌واگن، تویوتا، گروه هیوندای موتور و فورد بود.

منبع: سایت نیسان موتور

کد خبر 228346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز