همشهری آنلاین: مومیایی دست‌نخورده و سالم یک زن که بیش از سه هزار سال درون تابوتی بازنشده محافظت شده بود، در شهر الاقصر در جنوب مصر رونمایی شد.

موميايي زن مصري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، این تابوت سنگی-آهکی یکی از دو تابوتی بود که اوایل ماه جاری میلادی در ماموریت یک گروه فرانسوی در شهر مردگان العساسیف در کرانه غربی رود نیل از زیر خاک بیرون آمدند. تابوت اول همان زمان گشوده شد اما کارشناسان در تابوت دوم را نخستین بار روز شنبه در حضور رسانه‌های بین‌المللی باز کردند. در بیانیه ابتدایی وزارت میراث مصر نام مومیایی موجود در تابوت تویا اعلام شده بود که به نظر می‌رسد چندان دقیق نباشد.

خالد العنانی، وزیر میراث فرهنگی مصر درباره کشف‌های تازه به رسانه‌ها گفت: «پیشینه یکی از تابوت‌ها به دودمان هفدهم مصر می‌رسد و قدمت دیگری دودمان هجدهم است. در هر دو مقبره هم جسدهای مومیایی‌شده وجود دارد.» دودمان هجدهم همزمان با قرن ۱۳ پیش از میلاد مسیح بر مصر حکم می‌راندند و امروز بیشتر با نام فرعون‌هایی نام‌آور چون توت‌عنخ‌آمون و رامسس دوم شناخته می‌شوند.

شهر مردگان العساسیف بین دو مقبره پادشاهی موسوم به دره ملکه‌ها و دره پادشاهان واقع شده و به نظر می‌رسد محل دفن مشاهیر و مقام‌های رسمی نزدیک به فراعنه بوده باشد. علاوه بر دو تابوت بزرگ سنگی-آهکی، در این مقبره چند تابوت‌دان یا سارکوفا، تعداد زیادی مجسمه و حدود هزار تندیس مربوط به تدفین موسوم به اوشابتی پیدا شده است که از چوب، خاک رس و مواد مشابه ساخته شده‌اند.

این مقبره تازه کشف‌شده در مصر چند مومیایی، اسکلت و جمجمه در خود جای داده و قدمت آن به حدود چهار هزار سال پیش می‌رسد. هر چند پس از آن دوران دوباره مورد استفاده قرار گرفته بود. خاک و سنگ روی مقبره تا عمق ۳۰۰ متری در مدت پنج ماه کنار زده و روی دیوارها و سقف مقبره نقاشی‌های مربوط به مالک مقبره و اعضای خانواده او پیدا شد.

کد خبر 423596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha