حواشی دانشگاه آزاد اسلامی ظاهرا تمامی ندارد.

دانشگاه زاد

یک روز خبر از اخراج استادان بازنشسته این دانشگاه می‌رسد و یک روز پذیرش ۵هزار دانشجوی رشته پزشکی کان لم یکن تلقی می‌شود و روز دیگر هم خبر ورود گشت ارشاد به یکی از واحدهای این دانشگاه و برخورد با یکی از دانشجویان در صدر اخبار قرار می‌گیرد؛ اما همه اینها انتهای ماجرا نیست زیرا اینها به پایان و سرانجام نرسیده، اتفاق دیگری رخ می‌دهد؛ مانند آنچه دیروز اتفاق افتاد و بار دیگر دانشگاه آزاد را خبرساز کرد. روز گذشته خبر تعلیق و اخراج تعدادی از استادان مرد و زن دانشگاه آزاد که برخی از آنها عضو هیأت علمی هم هستند در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده یافت و بارها دست به‌دست شد؛ موضوعی که یکی از همین استادان تعلیق شده هم در گفت‌وگو با روزنامه همشهری آن را تأیید می‌کند.

اولین بار اواخر اسفند سال گذشته بود که خبر رسید ۵۰۰استاد دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه اخراج و تعلیق قرار دارند و پس از آن بود که اخباری در ارتباط با قطع همکاری با تعدادی از استادان برتر (همچون صادق زیبا کلام و...) این دانشگاه به بهانه بازنشستگی آنها صورت گرفته است. اما اخراج استادان دانشگاه آزاد به همین نقطه محدود نشد و حالا کار به اخراج استادان جوان و غیربازنشسته و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد هم رسیده و موضوع در حال اجراست. البته هنوز هیچ مقامی در دانشگاه آزاد به این موضوع واکنش نشان نداده و روزنامه همشهری این آمادگی را دارد که نظرات مسئولان دانشگاه آزاد را بازتاب دهد.

خبرهای رسیده به روزنامه همشهری نشان می‌دهد با گذشت حدود ۲‌ماه از آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها تعدادی از استادان دانشگاه آزاد به‌خصوص استادان زن دانشگاه آزاد واحد مرکز به‌دلیل آنچه اتهامات سیاسی و نحوه بد تدریس عنوان شده، یا از تدریس تعلیق شده و یا دروسی که سال‌ها آن را تدریس می‌کرده‌اند از آنها گرفته شده است. دکتر حوریه دهقان‌شاد، استاد رسمی و قطعی دانشگاه آزاد تهران مرکز که سابقه ۲۱سال تدریس در این دانشگاه را دارد یکی از اساتیدی است که دانشگاه آزاد با وی قطع همکاری کرده است.

دهقان شاد در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه مهر امسال واحد درسی برای او ارائه شده اما در نهایت این دروس از روی سایت حذف شده است، گفت: زمانی که این مسئله را پیگیری کردم، به‌صورت شفاهی به من گفته شد که از تدریس تعلیق شده‌ام و با پیگیری‌هایی که کردم عنوان شد که تعدادی از دانشجویان اتهامات سیاسی به من زده‌اند.

به گزارش همشهری، بعد از این اتفاق تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه آزاد که با دهقان‌شاد کلاس داشتند با ارسال نامه‌ای به دفتر دکتر ولایتی و طهرانچی و روسای دیگر دانشگاه‌های مرتبط اعلام کردند که هیچ زمانی سر کلاس‌ها مسائل سیاسی مطرح نبوده و این اتهام بهتان و تهمت به دکتر دهقان‌شاد است اما به این نامه هیچ‌گاه رسیدگی نشد.

دهقان‌شاد تصریح کرد: با تشکیل هیأت انتظامی استادان حکم تعلیق من از تدریس در دانشگاه آزاد صادر شده اما هنوز به من ابلاغ نشده است، با وجود این حقوقم نیز قطع شده است. زمانی که این مسئله را پیگیری کردم گفتند دستور از بالا آمده است. همه‌چیز به‌صورت شفاهی و ناعادلانه است. وی گفت: اگر حکم تعلیق به دستم برسد حتما نسبت به آن اعتراض می‌کنم.

  • بلاتکلیفی قبول‌شدگان دانشگاه آزاد 

اخراج و تعلیق استادان دانشگاه آزاد در روزهای گذشته نخستین حاشیه‌ای نیست که مدیران این دانشگاه در سال‌جاری تحصیلی به آب داده‌اند. ۱۷روز بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، به‌دلیل اینکه ظرفیت‌های پزشکی این دانشگاه تکمیل نشده بود به قبول‌شدگان در کنکور فرصت داده شد تا در تکمیل ظرفیت این دانشگاه برای رشته‌های دکتری حرفه‌ای پزشکی و دامپزشکی ثبت نام کنند.

ارسال پیامک تبریک به دانشجویان و دعوت برای ثبت‌نام اینترنتی و ارسال شماره دانشجویی حجت را بر این دانشجویان و خانواده‌هایشان تمام کرد که به‌طور قطعی در دانشگاه پذیرفته شده‌اند، اما شادی خانواده‌ها چندان هم پایدار نبود چرا که زمان مراجعه حضوری به دانشگاه برای تحویل مدارک به آنها اعلام شد که فرزندشان قبول نشده است. به این ترتیب دانشجویانی که با دریافت پیامک دانشگاه آزاد از دانشگاه سراسری انصراف داده تا روی صندلی‌های پزشکی دانشگاه آزاد بنشینند حالا نه دانشجوی دانشگاه سراسری بودند و نه آزاد.

حالا و با وجود اینکه نیمی از زمان تشکیل کلاس‌های دانشگاهی گذشته، روز دوشنبه ۲۸آبان جلسه کارگروه آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس برای رفع مشکل پذیرش دانشجویان رشته‌ پزشکی دانشگاه آزاد با حضور رئیس دانشگاه، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزار و درنهایت اعلام شد که از ۹۰۴نفر داوطلب پزشکی که پرونده پذیرش آنها بررسی شد در مجموع مشکل حدود ۴۰۰نفر رفع و مشکل ۵۰۴ نفر قابل حل نیست.

بر این‌اساس پرونده ۲۴هزار دانشجوی پزشکی سال‌جاری این دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت که در مجموع ۹۰۴پرونده نیاز به بررسی بیشتر داشت که گفته می‌شود ۴۰۰دانشجویی که مشکل آنها رفع شده درسر کلاس‌ها حاضر شده و ۵۰۴ نفر بقیه به این دلیل که تراز نمره آنها به حد نصاب نرسیده نمی‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند.

حال و روز دانشگاه آزاد این روزها اصلا خوب نیست و به‌نظر می‌رسد تا دیر نشده است هیأت‌مدیره و هیأت امنای دانشگاه باید جلسه اضطراری تشکیل دهند و فکری به حال تغییر و تحولاتی کنند که در این دانشگاه هر روز در حال رخ دادن است.

کد خبر 423491

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha