همشهری آنلاین: جایزه امسال بهترین عمارت موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی به مدرسه‌ای دورافتاده در برزیل رسید که با چوب ساخته شده و حتی در گرمای ۴۵ درجه استوایی هم به تهویه نیاز ندارد.

بهترين عمارت دنيا در برزيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ساختمان موسوم به «دهکده بچه‌ها» کار معماران جوان شرکت الف زیرو بر اساس طرحی از مارچلو روزنبام است که برنده یک جایزه بین‌المللی موسوم به بهترین ساختمان دنیا شد. رسیدن این عنوان ارزشمند به مدرسه‌ای دورافتاده در یکی از مناطق جنگلی برزیل که معماران و طراحان جوان حدود ۳۰ ساله آن را ساخته‌اند، اتفاقی شگرف به نظر می‌رسد؛ به ویژه اینکه برندگان امسال جایزه موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی کارنامه‌ای بسیار کوچک دارند.

دنیس اگوایر، مدیر بنیاد برادسکو (بازوی خیریه یکی از بانک‌های برزیل) می‌گوید: «ما معماران مدرسه دهکده بچه‌ها را با دقت انتخاب کردیم، چون از آن کسانی نیستند که فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند. ما نمی‌دانستیم چه می‌خواهیم اما طراحان و معماران به جای تحمیل ایده‌های خودشان، درست به حرف‌های بچه‌ها و نیازهای آنها توجه کردند.» این بنیاد مدرسه بچه‌ها را در دهه ۱۹۷۰ ساخته و مدیریت ۴۰ مدرسه مشابه را در سراسر برزیل بر عهده دارد.

پروژه با اقامت ۱۰ روزه طراحان و معماران در منطقه جنگلی آغاز شد. آنها با تعدادی از ۵۴۰ نوجوان مدرسه دیدار و بازی کردند، با هم حرف زدند و با راه‌اندازی کارگاه‌های دوستانه در جریان نیازها و خواسته‌های دانش‌آموزان برای زندگی کردن کنار هم قرار گرفتند. بچه‌ها برای رسیدن به مدرسه ناچارند راه‌های طولانی و دشوار را سوار بر اسب طی کنند و دورافتاده بودن منطقه هم از چالش‌های بزرگ برای اجرای پروژه بود.

همین مساله دلیلی شد برای اینکه مهندسان جوان سراغ مواد سبک‌تر و قابل‌حمل‌تر بروند. هر چند متقاعد کردن بچه‌ها و مدیران مدرسه برای چشم پوشیدن از آجر و فلز و تهویه هوا در ساختن کلاس‌های درس سخت به نظر می‌رسید. معماران جوان الف زیرو سرانجام موفق شدند و بنایی ساختند که در گرمای ۴۵ درجه جنگلی هم نیاز به تهویه ندارد. تنها مشکل سرد بودن شب‌هاست که آن هم با افزودن چند پتوی بیشتر حل شده است.

بنای تازه شامل دو ساختمان چوبی جداگانه برای پسرها و دخترها به ابعاد ۱۶۵ متر در ۶۵ متر در دو سوی بنای اصلی و مرکزی است. در ساختمان قبلی هر ۴۰ نفر در یک سالن می‌خوابیدند اما در طراحی تازه برای هر شش نفر تخت‌های چوبی شکیل در نظر گرفته شده است. این طراحی به ویژه برای دخترها جذاب‌تر است، چون می‌توانند در گروه‌هایی شش نفری رازها و ناگفته‌های خود را راحت‌تر از اتاق‌های ۴۰ نفری با هم در میان بگذارند.

بهترین ساختمان دنیا از نگاه موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی یک جایزه دوسالانه است که نخستین بار در ۲۰۱۶ به طراحی و اجرای ساختمان یک دانشگاه در لیما پایتخت پرو رسید. داوران بسیار سختگیر این جایزه فهرستی از ۳۰ ساختمان برتر را بررسی می‌کنند و تعداد نامزدهای نهایی به چهار ساختمان برگزیده می‌رسد.

امسال ساختمان دانشگاه اروپای مرکزی در بوداپست (که از سوی راستگرایان مجارستان در معرض تهدید تعطیلی است)، مدرسه موسیقی توهو گاکوئن در توکیو و برج‌های پوشیده از درخت بوسکو ورتیکاله در میلان سه نامزد دیگر بودند که در نهایت جایزه به دهکده بچه‌ها در برزیل رسید.

منبع: ایران‌آرت

کد خبر 423452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha