همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که ذخایر دارویی ما در مورد اکثر داروها نیاز ٦ ماه تا ٢ سال آنها را تامین می‌کند.

دكتر ايرج حريرچي

به گزارش همشهری آنلاین، ایرج حریرچی در نشست خبری  افزود: مردم در مورد دارو نگران نباشند. در مورد داروی وارفارین نیاز  چهار ماه را در بازار توزیع کردیم، اما در عرض یک هفته تمام شد چراکه مردم از بیم کمبود دارو،   بیش از مقدار مصرف خود خریداری کردند.

او گفت: در حال حاضر، بازار دارو و تجهیزات پزشکی به شرایط عادی و مشابه سال‌های ٩٤ و ٩٥ رسیده است.

 حریرچی افزود: برخی از اقلامی که به عنوان کمبود مطرح شده، جزو مکمل‌ها هستند و بارها تاکید شده طبق قانون، مکمل‌ها دارو نیستند و مصرف آنها در اکثر مواقع ضرورتی ندارد، بنابراین مردم منابع مالی خود را برای خرید کالایی غیر ضروری هزینه نکنند.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت و حمایت‌های دولت از ٣.٥ میلیارد دلاری که برای تامین دارو و ملزومات پزشکی، لازم است،   ٣ میلیارد دلارتاکنون،  تخصیص پیدا کرده است و درنتیجه توانستیم اقدامات مغرضانه دشمنان را که سلامت مردم را نشانه گرفته بود، کنترل کنیم.

 سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد:  داروهای تولید داخل کیفیت خوبی دارند.  مردم از این بابت آسوده خاطر باشند و پول خود را برای خرید داروهایی که قاچاق بوده و کیفیت مناسبی ندارند صرف نکنند.

 او گفت:  طبق قانون مکلف هستیم که مشابه خارجی داروهایی که تولید داخل دارد، وارد کشور نشود.

حریرچی بر اهمیت جلوگیری از تخلفات پزشکی و تعرفه ای تاکید کرد و گفت: اکثر همکاران و بیمارستان‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند اما  به صراحت اعلام می‌کنم  که هرگونه پرداختی که خارج از صندوق بیمارستان یا فاکتور داروخانه و درمانگاه باشد، غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می‌شود.

 وی اعزام بیمار به خارج از بیمارستان اعم از بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و خیریه را به هر دلیل ممنوع اعلام کرد و گفت:  مردم هرگونه تخلف در این زمینه را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند. همچنین افراد می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ از موجودی داروها در داروخانه اطلاعات کسب کنند.  

 حریرچی افزود: به دلیل نیاز به کنترل بیشتر داروها، برخی از داروهای خاص در بعضی از داروخانه‌های دولتی و بزرگ که نظارت بهتری در آنها صورت می‌گیرد، توزیع می‌شود. اگرچه می‌دانیم که شاید مراجعه به این داروخانه‌ها برای مردم سخت باشد و آنها نتوانند دارو را از داروخانه محل، تهیه کنند، اما خواهش ما این است که آنها نیز ما را همراهی کنند تا این دوران را به خوبی سپری کنیم و کمبودهای دارویی را در مقطع کنونی کنترل کنیم.

 سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از مردم خواست تا برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به مراکز بهداشتی درمانی دولتی مراجعه کنند.

   به گفته حریرچی، در حال حاضر، بیش از ۷۲ میلیون نفر از افراد جامعه اطلاعات اولیه خود را برای تشکیل پرونده الکترونیک ثبت کرده اند و بیش از ۵۲ میلیون نفر نیز حداقل یک خدمت از طریق پرونده الکترونیک سلامت دریافت کرده اند.

  او افزود: در استان‌های گیلان و گلستان، مراحل نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آغاز شده است. در حال انجام سایر مراحل اجرایی پرونده الکترونیک سلامت هستیم، نسخه نویسی الکترونیکی نیز در مورد بعضی از بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی در مراکز ملکی آغاز شده است.

کد خبر 423142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha