همشهری آنلاین: رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در پارلمان آلمان اظهار داشت که اروپا باید بیش از پیش نقش مهمی در جهان ایفا کند. او از آلمان خواست برای تقویت اروپا تلاش بیشتری به‌خرج دهد.

امانوئل مکرون

به گزارش دویچه وله، امانوئل مکرون ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) به مناسبت "روز عزای مردمی" در پارلمان آلمان سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری فرانسه از اینکه دولت آلمان از او برای سخنرانی به مناسبت گرامی‌داشت یاد قربانیان جنگ اول جهانی در پارلمان دعوت کرده سپاسگزاری کرد.

او این اقدام را "نشانه‌ی مهمی" برای آشتی دو ملت خواند و گفت: «نقاط اشتراک ما قوی‌تر از اختلافات ما هستند».

مکرون در سخنرانی خود خواستار تقویت و استقلال بیش از پیش اروپا شد و تاکید کرد: «اروپا و زوج آلمان-فرانسه موظفند، از بروز هرج و مرج در جهان جلوگیری کنند. به همین خاطر اروپا باید قدرتمندتر و مستقل‌تر شود».

او از آلمان خواست، در این راستا تلاش بیشتری به‌خرج دهد.

  • توان نظامی بیشتر

امانوئل مکرون تاکید کرد که اروپا باید مسئولیت بیشتری برای دفاع از خود و امنیت خود بپذیرد.  رئیس جمهوری فرانسه مایل است وابستگی نظامی اتحادیه اروپا به ایالات متحده را کاهش دهد و برای این منظور خواستار ایجاد یک ارتش واحد اروپایی شده است.

او در این زمینه با حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روبرو شده است. مرکل روز ۲۲ آبان در یک سخنرانی در پارلمان اروپا ضمن تاکید بر اینکه چنین ارتشی با ناتو مغایرتی نخواهد داشت اظهار داشت که اگر اروپا یک ارتش واحد و سیستم‌ تسلیحاتی واحدی داشته باشد می‌تواند با قدرت بیشتری در ناتو حضور یابد.

به اعتقاد رئیس دولت آلمان، یک ارتش مشترک اروپایی باعث خواهد شد که جنگ تازه‌ای در اروپا درنگیرد.

  • روز عزای مردمی

مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ اول جهانی برای نخستین بار در سال ۱۹۱۹، یک سال پس از پایان جنگ برگزار شد. از آن به بعد هر ساله در "روز عزای مردمی" سیاستمداران کشورهای گوناگون، به‌ویژه فرانسه و آلمان، با برگزاری مراسم ویژه یاد قربانیان این جنگ خانمان‌سوز را زنده نگه می‌دارند.

امانوئل مکرون در هفته‌های اخیر در برنامه‌ها و گردهمایی‌های گوناگونی به مناسبت صدسالگی پایان جنگ اول جهانی شرکت و همواره برای صلح و دوستی تبلیغ کرده است.

او روز ۲۱ آبان در پاریس و در جمع سیاستمداران بلندپایه‌ی بیش از ۷۰ کشور ازجمله دونالد ترامپ سخنرانی کرد و هشدار داد: «وطن‌پرستی نقطه‌ی مقابل ناسیونالیسم و خودخواهی است. آن که امروز می‌گوید، اول کشور من، عزت ملت خود را تخریب می‌کند.»

رئیس جمهوری فرانسه سخنرانی خود در پاریس را با "زنده باد صلح" پایان داد و سخنرانی‌اش در پارلمان آلمان را با "زنده باد اروپا".

کد خبر 423111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha