همشهری آنلاین: همزمان با فروش ۷۲۵ هزار نسخه‌ای «شایسته» در روز اول انتشار، قیمت بلیت‌های حضور در برنامه دیدار با میشل اوباما در بروکلین از مرز چهار هزار دلار گذشت.

باراك و ميشل اوباما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک‌پست، کتاب خاطرات بانوی اول پیشین آمریکا در مسیر تبدیل شدن به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸ است. نسخه انگلیسی «شایسته» (برخی آن را «شدن» هم ترجمه کرده‌اند) علاوه بر آمریکا در کشورهای استرالیا، ایرلند، آفریقای جنوبی، بریتانیا، هند و نیوزیلند به بازار آمد و همزمان به ۲۵ زبان دیگر در گوشه و کنار دنیا منتشر شد.

شرکت پنگوئن رندم هاوس شمارگان نسخه چاپی کتاب خانم اوباما را از ۱.۸ میلیون نسخه به ۲.۶ میلیون نسخه افزایش داده که به نظر می‌رسد فروش ۷۲۵ هزار نسخه‌ای در روز اول انتشار در این تصمیم موثر بوده است. این رقم البته فقط مربوط به نسخه چاپی نیست و شامل نسخه‌های الکترونیکی و صوتی هم می‌شود. استقبال از «شایسته» و آغاز تور معرفی کتاب خانواده اوباما را تبدیل به یکی از میلیاردرهای تازه آمریکا کرده است.

باراک اوباما و همسرش میشل بلافاصله پس از خروج از کاخ سفید قراردادی به ارزش ۶۵ میلیون دلار برای نوشتن کتاب خاطرات خود بستند و سپس با نتفلیکس بر سر یک قرارداد ۵۰ میلیون دلاری برای تولید برنامه‌های تلویزیونی به توافق رسیدند. میشل برای حضور در برنامه‌های عمومی و سخنرانی بین مردم رقمی در حدود ۲۲۵ هزار دلار دستمزد می‌گیرد که به این ترتیب سخنرانی در ۱۰ شهر آمریکا بیش از دو میلیون دلار برایش درآمد خواهد داشت.

درآمد خانواده اوباما از سال ۲۰۰۵، وقتی باراک سناتور شد تا پایان دوره حضور در کاخ سفید در واشنگتن در ۲۰۱۶ کمی بیش از ۲۰ میلیون دلار بود اما برآورد می‌شود موجودی حساب بانکی آنها امروز از مرز ۱۳۵ میلیون دلار گذشته باشد. آقای اوباما البته گران‌تر از همسر خود است و سال گذشته برای گفتگو با شوندا رایمز، تهیه‌کننده هالیوودی در فیلادلفیا مقابل دیدگان ۱۲ هزار نفر ۴۰۰ هزار دلار گرفت؛ رقمی که قابل مقایسه با درآمد او پس از خروج از کاخ سفید نیست.

باراک در ۲۰۱۷ برای سه سخنرانی در جمع فعالان وال‌استریت ۱.۲ میلیون دلار به جیب زد. در حالی که حقوق سالانه او پس از دوران ریاست‌جمهوری حدود ۲۰۸ هزار دلار است. از سوی دیگر، انتخاب «شایسته» به عنوان کتاب برگزیده باشگاه کتاب اُپرا وینفری نقشی بی‌بدیل در حضور آن در صدر فهرست پرفروش‌ها داشته و به این ترتیب خانم اوباما هم به اندازه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در پر کردن حساب بانکی نقش دارد.

میشل اوباما قرار است ماه آینده میلادی در بروکلین با هواداران خود دیدار و از کتاب رونمایی کند. قیمت بلیت‌های این رویداد در بارکلیز سنتر از ۳۰۷ دلار آغاز می‌شود و تا ۴۰۷۰ دلار بالا می‌رود. این هزینه شامل انداختن یک عکس با خانم اوباما و گرفتن یک نسخه امضاشده کتاب است. ضمن اینکه بانوی اول پیشین آمریکا از درآمد حصل از فروش ۲۰ قلم جنس تبلیغاتی مرتبط با کتاب از جمله لیوان، شمع و تی‌شرت هم بهره می‌برد.

باراک اوباما پیش از این سه کتاب منتشر کرده و بخشی از درآمد آنها را به خیریه‌ها بخشیده است. مجموع درآمد او از این کتاب‌ها بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ حدود ۱۶ میلیون دلار بود اما به نظر می‌رسد سهم خیریه‌ها از این رقم چیزی کمتر از یک میلیون دلار بوده باشد.

شاید درآمد اصلی اوباماها از همکاری با شبکه بسیار محبوب نتفلیکس و برنامه‌سازی برای تلویزیون در آینده نزدیک حاصل شود؛ شبکه‌ای با بیش از ۱۲۵ میلیون مشترک در چهار گوشه جهان و پخش برنامه برای ۱۹۰ کشور دنیا.

استقبال از کتاب بانوان اول پیش از این هم سابقه داشت. سال ۲۰۰۳ کتاب «تاریخ زنده» هیلاری کلینتن ۶۰۰ هزار نسخه در هفته اول انتشار فروخت. هر چند آن زمان نسخه الکترونیکی وجود نداشت و کتاب صوتی تازه به بازار آمده بود.

کد خبر 422959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha