همشهری آنلاین: وقتی بهار گذشته کتاب «زنانی که کار می‌کنند» ایوانکا ترامپ به بازار آمد، چه کسی تصور می‌کرد تا پایان سال فقط کمتر از ۳۲ هزار نسخه از آن فروخته شده باشد؟ هر چند «دختر اول آمریکا» پیش از نوشتن کتاب خود چک ۷۸۷ هزار دلاری ناشر را نقد کرده بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، گاهی ناشرانی که به بستن قراردادهای پرسود با نویسندگان و چهره‌های سرشناس شهره‌اند هم کارهایی می‌کنند که کسی از آنها سردرنمی‌آورد. نمونه‌اش همین کتاب دختر رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا که با سر و صدای فراوان منتشر شد و در شرایطی که تصور می‌شد با استقبال خیره‌کننده مردم مواجه شود، در هر ماه تنها چهار هزار نسخه آن فروش رفت. مجموع درآمد حاصل از فروش 31 هزار و 900 نسخه «زنانی که کار می‌کنند» حدود یک میلیون و 100 هزار دلار بود.

از سوی دیگر، فقط 566 هزار دلار از این مبلغ به پورتفولیو (ناشر کتاب ایوانکا ترامپ) رسید. این در حالی است که ناشر با احتمال فروش سرسام‌آور «زنانی که کار می‌کنند» و در نظر گرفتن نوشته شدن جلد دوم آن، 787 هزار و 500 دلار به دختر آقای دونالد ترامپ پیشکش کرده بود. بر اساس برآوردهای کارشناسان فوربس، پورتفولیو تا همین امروز بیش از 220 هزار دلار در پرونده کتاب شکست‌خورده ایوانکا ضرر کرده است.

اگر از مورد عجیب ایوانکا ترامپ به واسطه شهرت، اعتبار و ثروت هنگفت خود و پدرش بگذریم، نمی‌دانیم با این یکی چه باید بکنیم. انتشارات لیتل، براون سال 2000 حدود 400 هزار پوند به آنتیا ترنر، مجری تلویزیون داد تا حق انتشار کتاب زندگی او را به دست بیاورد. «هجوم احمق‌ها» که قرار بود هنر زیستن در سیاره شهرت را به خوانندگان بیاموزد، در هفته اول تنها 451 نسخه فروخت و با رتبه نازل 531 وارد جدول پرفروش‌های هفته شد.

پیپا میدلتن، خواهر کوچک‌تر عروس خاندان سلطنتی انگلستان برای نوشتن یک کتاب 400 هزار پوند پول گرفت و چیزی که به نام او بیرون آمد، در هفته اول دو هزار نسخه فروخت. مورد عجیب دیگر مربوط به جولین آسانژ می‌شود که آن هم عبرت‌آموز است؛ افشاگر بزرگ 412 هزار پوند برای کتابی که قرار بود داستان زندگی‌اش باشد پیش‌پرداخت گرفت اما کتابی که خلاف خواست او منتشر شد، در سه روز فقط 644 خریدار داشت.

از این اتفاق‌ها در دنیای ورزش و سینما هم کم نمی‌افتد. وین رونی، کاپیتان پیشین تیم‌های منچستریونایتد و تیم ملی انگیس سال 2006 قراردادی با هارپرکالینز برای انتشار پنج جلد کتاب در 12 سال بست به ارزش پنج میلیون پوند. بر اساس آنچه دیلی میل نوشته، مجلد دوم با نام «یک دهه در لیگ برتر» تنها شش هزار نسخه در شش هفته فروخت تا بیش از پیش بر اعتبار اجتماعی و فرهنگی بازیکن فعلی اورتون لطمه بزند.

آرنولد شوارتزنگر یا همان آقای عضله هم که تا همین چند سال پیش فرماندار کالیفرنیا بود، برای انتشار کتاب زندگینامه خود «یادآوری کامل» قراردادی هفت رقمی با ناشر بست. کتاب در هفته اول 21 هزار نسخه فروش داشت که تا حدودی امیدوارکننده بود اما آمار فروش آن در هفته دوم به شش هزار نسخه افت کرد تا ثابت شود ستاره دیروز و امروز هالیوود هم نمی‌تواند چندان در دنیای کتاب موفق باشد.

کارشناسان فوربس معتقدند ایوانکا برای اینکه پول پیش‌پرداخت خود را حلال کرده باشد، باید دست‌کم روی فروش 200 هزار نسخه‌ای «زنانی که کار می‌کنند» حساب کند. شاید دختر اول آمریکا ناچار شود چند نکته از مایکل وولف بیاموزد؛ نویسنده‌ای که روایت او از کاخ سفید ترامپ در «آتش و خشم» فقط در یک هفته 324 هزار نسخه در خود آمریکا فروش داشت و در آستانه پیشی گرفتن از فروش رویایی «هنر معامله کردن» مستاجر فعلی کاخ سفید است.

کد خبر 397233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha