دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: "عکس روز نجوم" برنامه روزانه پایگاه اینترنتی ناساست که یک عکس از آسمان را به‌عنوان بهترین عکس روز انتخاب می‌کند.

تقریبا همه می‌توانند در این رقابت نفس‌گیر شرکت کنند تا عکسی را که از آسمان گرفته‌اند به‌عنوان عکس برتر روز توسط کارشناسان ناسا انتخاب شود. APOD از میان 365 عکسی که سال 2007 عکس برتر روز انتخاب کرده‌است،  9 عکس را به‌عنوان بهترین عکس‌های نجومی سال 2007 انتخاب کرده که  بهترین‌هایش را  اینجا می‌بینید.

دنباله‌دار مک‌ناوت (McNaught) با آن دنباله بلند و زیبایش،  دنباله‌دار سال 2007 نام گرفت. این عکس را رابرت مک‌ناوت،  22 ژانویه 2007 از  مک‌ناوت گرفته که  دم طولانی آن،  به‌خوبی دیده می‌شود.

•اپورتونیتی یکی از دوقلوهای مریخ‌نورد،  این عکس پانوراما را از دهانه ویکتوریا روی مریخ گرفته است. این مریخ‌نورد به همراه دوقلویش،  اسپریت،  چند سالی است که عکس‌های جذابی به زمین مخابره می‌کنند. این عکس به نام آزمایشگاه پیشرانه موشکی ناسا و دانشگاه کرنل،  ثبت شده و در 22 اکتبر عکس روز شد.

صورت فلکی شکارچی با آن کمربند زیبا و سحابی جذابی که در آن است،  یکی از زیباترین مناظر آسمان است. این عکس را بابک امین‌تفرشی از ارتفاعات البرز مرکزی گرفته که زمان نوردهی بالای آن و   رد زیبای چراغ اتوموبیل‌ها در جاده هراز،  مکمل زیبایی شکارچی شده است. ناسا این عکس را بهترین عکس روز 3 فوریه 2007 انتخاب‌کرده‌است.

7 خواهر غبارآلود، 7 ستاره‌ای هستند که در میان این سحابی دیده میشوند. این عکس به نام آزمایشگاه پیشرانه موشکی ناسا (JPL) ثبت شده که تلسکوپ فضایی اسپیتزر آن را گرفته و در 13 آوریل 2007،  عکس روز شده‌است.

عکس روز 18 آوریل را هابل گرفته که همیشه با عکس‌های خیره‌کننده‌اش ما را مبهوت می‌کند. کهکشان NGC 1672،  کهکشان مارپیچی است که 60 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و شبیه کهکشان راه‌شیری است.

خدمه شاتل آتلانتیس،  در مأموریت STS-117 این عکس را از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته‌اند که عکس روز 26 ژوئن شده‌ است.

قمر یاپتوس،  یکی از اقمار سیاره زیبای کیوان است که هدف عکاسی فضاپیمای کاسینی قرار گرفته‌است. این عکس در 10 اکتبر 2007،  عکس روز شد و به نام ناسا،  اسا و سازمان فضایی ایتالیا ثبت شده‌است. [آشنایی با منظومه شمسی]

کد خبر 42292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز