همشهری آنلاین: نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم و نکوداشت پروفسور یوسف ثبوتی به میزبانی انجمن ترویج علم ایران برگزار شد و جایزه ترویج علم امسال به دکتر هادی خانیکی تعلق گرفت.

دريافت جايزه ترويج علم توسط خانيكي

به گزارش ایسنا، اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران در این مراسم که در خانه اندیشمندان علوم انسانی و با حضور دکتر مصطفی معین برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر یوسف ثبوتی در عرصه ترویج علم، تأسیس کرسی ترویج علم یونسکو را نیز به فال نیک گرفت و یادآور شد: تلاش‌های مرحوم قانعی‌راد نیز در این عرصه انکارنشدنی بوده و امیدواریم از سوی شاگردان متواضع‌شان ادامه پیدا کند.

وی دکتر ثبوتی را نکته نادر در عالم علم دانست و تاکید کرد: فعالیت‌های ایشان در دانشگاه شیراز سرآغاز تحول در نظام آموزش عالی است.

رئیس انجمن ترویج علم ایران، بنیان گذاشتن مقطع دکتری فیزیک، تأسیس مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پایه زنجان و همکاری در ایجاد سیستم ترمی-واحدی در دانشگاه‌ها را از جمله دستاوردهای دکتر ثبوتی برشمرد و افزود: جامعه ما دیگر به شعار و موعظه نیاز ندارد و برای ورود به عرصه عمل نیز هیچ امری موثرتر از برنامه‌ریزی نیست.

قدیمی برنامه‌های حوزه ترویج علم را نیازمند توجه عموم به این حوزه دانست و یادآور شد: خوشبختانه کرسی ترویج علم یونسکو نیز تأسیس خواهد شد.

قدیمی در پایان تلاش‌های مرحوم قانعی‌راد را از سرمایه‌های ترویج علم کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد راه او به وسیله شاگردان متواضع ایشان ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در بوستان گفت‌وگو نهال‌هایی به اسم برندگان جایزه ترویج علم کاشته خواهد شد، اظهار کرد: به محض انجام شدن این اقدام برنامه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد.

  • امید آفرینی در کنار تواضع؛ از صفات دکتر ثبوتی

دکتر نصیری قیداری، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم ضمن قرائت چند جمله از کتابی که از سوی فرهنگستان علوم در رسای این استاد به چاپ رسیده است، برخی خصلت‌های ایشان را تواضع و فروتنی، علاقه و اشتیاق به جوانان و امیدآفرینی برشمرد و خاطرنشان کرد: ایشان در کنار خصال ارزشمند به عنوان یک مدیر موفق نیز ایفای نقش کرده است.

  • کتاب "نسبیت؛ خاص و عام"، گلچین مفاهیم نسبیت

دکتر فرزان، پژوهشگر فیزیک ذرات بنیادی نیز در این مراسم خدمات دکتر ثبوتی را دارای ابعاد گسترده دانست و با اشاره به کتاب ایشان "نسبیت؛ خاص و عام"، گفت: این کتاب دارای خاصیت اختصار بوده و به مهم‌ترین مفاهیم نسبیت پرداخته است.

وی همچنین این کتاب را دارای نسبت درست بین فرمالیسم و مفاهیم دانست و اظهار کرد: این کتاب به همه کسانی که دارای مدرک فیزیک هستند توصیه می‌شود.

  • دکتر ثبوتی یک فرد موزه‌ای و باید به عنوان الگو معرفی شود

سید احمد محیط طباطبائی، رئیس ایکوم ایران نیز با اشاره به حمایت دکتر مصطفی معین در ایجاد موزه تاریخ علم و فناوری، هدف این موزه را رفع نیاز مخاطب کودک و نوجوان به دانستن میراث علمی کشور دانست و تاکید کرد: موزه‌ای بودن اثر تفکری است که پشت خلق اثر وجود دارد و در موزه از تاریخ اندیشه انسان حفاظت می‌شود.  

وی نگاه موزه‌ای را به معنی ارزشمندی آینده دانست و خاطرنشان کرد: افرادی همچون دکتر ثبوتی می‌توانند به عنوان الگو به فرزندان ما معرفی شوند و چنان‌چه از سوی ایشان نیز مطرح شد، عالم کسی است که بتواند دانش را به زبان ساده و به کودکان و نوجوانان انتقال دهد.

رئیس ایکوم ایران، جدا شدن جامعه از مخاطب و ایزوله شدن دانشمندان را موجب صدمه به جامعه دانست و افزود: شخصیت‌هایی همچون دکتر ثبوتی، افراد موزه‌ای هستند که باید در موزه تاریخ علم و فرآیند آموزش به عنوان الگو معرفی شوند.

در این مراسم کتاب "نسبیت؛ خاص و عام" پروفسور ثبوتی رونمایی شد و لوح تقدیر انجمن ترویج علم ایران  به خانواده دکتر قانعی‌راد راد اهدا شد. همچنین دکتر هادی خانیکی جایزه ترویج علم را دریافت کرد و علاوه بر این، علی‌اکبر صبوری، محمدرضا توکلی صابری، ثریا قزل ایاغ، مجله دانستنیها، حافظ آهی، پوریا واعظ نیا و موزه ملک نیز از دیگر دریافت‌کنندگان جایزه ترویج علم بودند. جایزه بهمن‌بیگی مخصوص معلمان مناطق محروم نیز به علی مرادی و امرالله یوسفی تعلق گرفت.

کد خبر 422772
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha