چندین قرارداد در نخستن سفر پوتین به سنگاپور برای شرکت در ۳۳ امین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا آسه آن برای گسترش روابط اقتصادی امضا شد.

سفر پوتين به سنگاپور

به گزارش ایرنا، منابع خبری گزارش دادند نخستن سفر پوتین به سنگاپور برای شرکت در ۳۳ امین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا' آسه آن' که درسایه تحریم های شدید آمریکا و اروپا انجام شده منجر به انعقاد چندین قرارداد و یادداشت تفاهم برای گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی شده است.

  • نگاه به شرق روسیه برای مقابله با تحریم ها

رسانه های سنگاپوری، در جریان نخستین سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به سنگاپور برای شرکت در اجلاس سران آسه آن، دو کشور روسیه و سنگاپور سه قرارداد افزایش همکاری های اقتصادی و چندین یادداشت تفاهم برای گسترش روابط دوجانبه در بخش های اجتماعی و فرهنگی امضا کردند.

پوتین که کشورش از شرکای گفت وگویی آسه آن است، درحاشیه حضور در اجلاس سالانه آسه آن تاکنون با مقام های مختلف سنگاپور ازجمله حلیمه یعقوب رئیس جمهوری این کشور و 'لی هسین لونگ' نخست وزیر و برخی مقام های آسه آن از جمله ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی دیدار و گفت وگو داشته است.

این سفر درسایه تحریم های سنگین آمریکا و اروپا علیه روسیه انجام شده است که ناظران معتقدند پوتین درصدد است با جلب همکاری های آسه آن بتواند با این تحریم ها مقابله کند.

بانک مرکزی روسیه پیشتر اعلام کرد که از نخستین ماه سال جاری تا سپتامبر(شهریور ماه) ۳۱.۹ میلیارد دلار سرمایه از روسیه خارج شده است و با توجه به این رقم، در ماه اکتبر ۱۰.۳ میلیارد دلار سرمایه به خارج از روسیه انتقال یافته است.

علت اصلی خروج سرمایه از روسیه تحریم های آمریکا و غرب بیان می شود که از سال ۲۰۱۴ و به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، به اجرا درآمده است.

آمریکا از آن زمان تا امروز ۶۳ بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده و همچنان نیز تحریم ها ادامه دارد و هر روز بر دامنه آنها افزوده می شود.

آمریکا به طور مستقیم به کشورهایی که با روسیه همکاری می کنند فشار وارد می کند تا همکاری های خود را متوقف کنند.

بنابراین پوتین در دیدارهای مختلفش با رهبران سنگاپور و دیگر کشورهای آسه آن درصدد تقویت اقتصاد این کشور است.

حلیمه یعقوب رئیس جمهوری سنگاپور در دیدار با پوتین گفت: روسیه یکی از قدرت های جهانی و دارای ۱۱ منطقه زمانی با بیش از ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت و سنگاپور صرفا یک بخشی از این سایز است اما به رغم این تفاوت ها دو کشور دوستی بلند مدتی بایکدیگر داشته اند.

ولادیمیر پوتین از روز سه شنبه سفر دو روزه ای را برای نخستین بار به سنگاپور برای شرکت در ۳۳ امین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' آغاز کرد.

این سفر همزمان با ۵۰ امین سالگرد روابط دیپلماتیک میان سنگاپور و روسیه نیز انجام شده است.

روسیه که یکی از شرکای گفت وگویی آسه آن است درصد است روابط تجاری خود را درسایه تحریم های سخت اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا با اعضای دهگانه آسه آن شامل مالزی، سنگاپور، ویتنام، اندونزی، مالزی، تایلند، برونئی، فیلیپین، کامبوج، لائوس، میانمار و سنگاپور گسترش دهد.

  • روسیه و آسه آن

پوتین همچنین در سومین اجلاس مشترک آسه آن و روسیه شرکت می کند.

یوری اوشاکو مشاور کرملین به خبرنگاران درمورد هدف از شرکت پوتین در این اجلاس گفت دستور کار اجلاس کنونی در سنگاپور شامل توسعه گفت و گوهای روسیه و آسه آن، مسائل همکاری تجاری و اقتصادی، گسترش ارتباطات آسه آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و سازمان همکاری شانگهای (SCO)، است.

وی افزود: روسیه همچنین موضع خود را در مورد مسائل مربوط به ارتقای ثبات و امنیت در آسیا و اقیانوس آرام با کشورهای دیگری در این اجلاس هماهنگ خواهند کرد.

به گفته وی تاکید بر هماهنگی تلاش ها برای مقابله با چالش ها و تهدیدات مدرن از جمله تروریسم و جرایم فراملی از دیگر اهداف شرکت روسیه در این اجلاس بین المللی است.

رهبران همچنین مسائل مهم بین المللی را از جمله مسئله هسته ای شبه جزیره کره با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد.

روسیه در سال ۱۹۹۶ به شرکای گفت وگویی آسه آن پیوست. نشست قبلی روسیه و آسه آن در سال ۲۰۱۶ در سوچی روسیه برگزار شد.

گردش مالی تجارت روسیه و آسه آن در سال جاری با بیش از ۳۰ درصد افزایش به رقم ۱۸.۳ میلیارد دلار رسیده است که حاکی از تقویت سیاست نگاه مسکو به شرق و جنوب شرق آسیاست.

  • روسیه و سنگاپور

روسیه ۲۴امین شریک تجاری سنگاپور است و روابط تجاری این دو کشور در سال گذشته ۷.۴ میلیارد دلار بوده است.

حلیمه یعقوب با اشاره به روابط گذشته ۵۰ ساله دو کشور گفت که سنگاپور و روسیه ابراز امیدواری کرد تا دو کشور برای نیم قرن آینده روابط روبه رشدی و قوی داشته باشند.

حلیمه یعقوب گفت : روابط تجاری سنگاپور و روسیه در یک دهه گذشته از رقم ۱.۹ میلیارد دلار به ۷.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی افزود: درحال حاضر ۶۹۰ شرکت روسی در سنگاپوردر بخش های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

ولادیمیرپوتین نیز در سخنرانی خود در ۳۳ امین نشست سران آسه آن، سنگاپور را به عنوان یک شریک مهم روسیه در آسیاپاسفیک خواند و بر نقش مهم این کشور در منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهوری روسیه در سنگاپور با لی هسین لونگ نخست وزیر این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

مقام های مختلف دو کشورتاکنون درحاشیه این اجلاس چهار قرارداد همکاری را در بخش های تجاری، خدمات و سرمایه گذاری و دو یادداشت تفاهم در حوزه افزایش همکاری های دانشگاهی، حوزه های اجتماعی و شهری امضا کردند.

کد خبر 422677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha