همشهری آنلاین: شاخص بورس امروز (یکشنبه) با افت سه هزار و ۵۶۲ واحدی به جایگاه ۱۸۰ هزار و ۶۶۸ واحدی سقوط کرد.

تابلو بورس تهران

به گزارش ایرنا، بورس تهران امروز روندی منفی را در پیش گرفت و بیشتر صنایع و گروه ها به ویژه صنایع ارز محور و صادراتی با بیشترین افت مواجه شدند.

ادامه روند اصلاحی شاخص کل، ابهام در روند صادرات شرکت ها و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی از مهم ترین عواملی هستند که باعث افت بهای سهام شرکت های پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات شده اند.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، پارس (پتروشیمی پارس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را پایین بردند.

در مقابل، های وب (داده گستر عصر نوین) و مبین (پتروشیمی مبین) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

  •  افت دسته جمعی شاخص های اصلی

در معاملات امروز ۲ میلیارد و ۳۸۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هشت هزار و ۴۰ میلیارد ریال در ۱۷۷ هزار و ۳۰۴ نوبت داد و ستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و ۳۷ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۳۱۵ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۲۲۲ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور سه هزار و ۶۸۲ واحد عقب رفت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، ۲ هزار و ۸۲۲ واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز ۶ هزار و ۱۸۱ واحد افت کرد.

  • بانکی ها در صدر معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۶۷۲ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش ۷۴۶ میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش ۵۹۴ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند. همچنین گروه خودرو با دادوستدی به ارزش ۵۸۴ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.

گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش ۵۰۴ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

  •  رشد فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۳۳ واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۶۰ واحدی قرار گرفت.

در بازار فرابورس، بیش از ۶۳۵ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۲۲۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس) میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، مارون (پتروشیمی مارون)، شاوان (پالایش نفت لاوان) و ارفع (آهن و فولاد ارفع) بیشترین فشار منفی را بر شاخص وارد کردند.

کد خبر 422316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha