ایرادهای شورای نگهبان به لایحه CFT به نزول بورس و فشار تقاضا در بازار دلار منجر شد

بورس

اعلام نظر شورای نگهبان درباره لایحه CFT در جریان مبادلات روز یکشنبه به افت شاخص بورس و تشکیل صف‌های سنگین برای فروش سهام شرکت‌ها منجر شد. این خبر در طول دیروز بازتاب گسترده‌ای بین سرمایه‌گذاران و گروه‌های سهامداری در شبکه‌های مجازی داشت و همزمان بازار آزاد ارز را تحت‌تأثیر قرار داد.
به گزارش همشهری، درحالی‌که در آغاز هفته به‌نظر می‌رسید نرخ دلار در کانال زیر 14هزار تومان تثبیت خواهد شد، تحول تازه سیاسی موجب شد دیروز نرخ دلار تا مرز 14هزار و 800تومان هم بالا رود. در ادامه هم بانک مرکزی برای حفظ دلار در کانال زیر 15هزار تومان مجبور به مداخله شد به‌طوری که صرافی بانک ملی با عرضه دلار روی نرخ 13هزار و 900تومان سعی کرد نرخ بازار آزاد را در محدوده 14هزار و 500تومان نگه دارد. با توجه به جو به‌وجود آمده به‌نظر می‌رسد درصورت تغییر نکردن مولفه‌های سیاسی حفظ نرخ دلار در این محدوده فقط با عرضه‌های سنگین بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.
دیروز شورای نگهبان با طرح 20ایراد لایحه CFT را تأیید نکرد و به مجلس بازگرداند. این موضوع دیروز همزمان با 13آبان و آغاز دور دوم اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، از یک سو سرمایه‌گذاران را شوکه کرد و ازسوی دیگر به افت 1500واحدی شاخص بورس منجر شد. دیروز همزمان با آغاز معاملات بازار سهام در ساعت 9صبح، شاخص کل بورس تهران رشد سریعی را تجربه کرد و در کمتر از یک ساعت نزدیک به 1000واحد افزایش یافت و از سطح 183هزارو 448واحد به 184هزارو 412واحد رسید اما بلافاصله پس از انتشار خبر مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان در رد لایحه CFT روی خروجی خبرگزاری‌ها، بازار سهام در واکنش به آن با نزول مواجه شد و با 1500واحد نزول به محدوده 182هزارو 900واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم با یک افت سنگین معادل 1.2درصد نزول کرد.
تحت‌تأثیر این خبر همچنین صف‌های خرید سهام که در ابتدای صبح تشکیل شده بود یکباره به صف فروش تبدیل شد و این موضوع افت 3300میلیارد تومانی ارزش سهام شرکت‌های بورس را به‌دنبال داشت به‌طوری که در پایان مبادلات دیروز ارزش کل بازار سهام به 803هزار میلیارد تومان نزول کرد. این اتفاق‌ها در حالی رخ داد که انتظار می‌رفت در روز 13آبان که مصادف با آغاز تحریم‌های جدید علیه ایران بود واکنش سیاسی خاصی که به نزول بازار سهام منجر شود، اتفاق نیفتد.
با این حال تحلیلگران معتقدند اثر این تحول بر بازار سهام گذرا خواهد بود و بار دیگر بازار سهام با صعود مواجه خواهد شد ضمن اینکه اثر اعمال تحریم‌های جدید‌تر علیه ایران در شرایط کنونی خنثی شده است. در‌همین رابطه حمیدرضا مهرآور، یک کارگزار بورس با بیان اینکه اروپا و روسیه بسته‌های جدیدی را برای مراودات مالی با ایران طراحی کرده‌اند، گفت: تحریم صحبت جدیدی نیست و بازار به‌طور کامل با این موضوع آشناست، از همین رو، نتایج این مسئله از پیش در بازار تجزیه و تحلیل شده است. سرمایه‌گذاران نیز با آگاهی کامل از این موضوع، اقدام به حضور در بازار سهام کرده‌اند. مهرآور با اشاره به اینکه دولتمردان بارها تأکید کردند مشکلی از نظر صادرات برای صنایع صادرات‌محور پیش نخواهد آمد، ادامه داد: بنابراین انتظار تداوم سودآوری برای این صنایع وجود دارد.
در ماه‌های اخیر لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم(FATF) به یک موضوع مهم برای بازار سرمایه تبدیل شده و از زمان طرح این لایحه در دولت و مجلس بازار سهام بار‌ها به تحولات مربوط به این لایحه واکنش نشان داده است. اهمیت این لایحه برای بازار سرمایه حتی بیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران است زیرا در طول چند سال گذشته بازار سرمایه واکنش چندانی به اعمال تحریم‌ها علیه ایران نشان نداده و به نوعی در مقابل خبر‌های مربوط به تحریم واکسینه شده اما از زمان طرح و تدوین این لایحه شاخص بورس تهران بارها تحت‌تأثیر اخبار مربوط به آن قرار گرفته است. این لایحه که خود از 4بخش تشکیل شده از طریق شفاف‌سازی‌ در جریانات مالی دنیا سعی دارد نظام پولشویی و تامین مالی تروریسم را کنترل کند. بخش چهارم این لایحه موسوم به CFT آخرین بخشی بود که بعد از مجلس برای تصویب نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد.

کد خبر 421063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha