همشهری‌آنلاین: تقوی‌نژاد یکی از کاندیداهای شهرداری تهران در برنامه‌ خود برای تصدی پست شهرداری تهران از مبارزه بی‌رحمانه با فساد تا ساخت و ساز به عنوان کلید رونق شهر تهران در شرایط تحریم گفت.

taghavi

کامل تقوی‌نژاد در جلسه یک‌شنبه ۲۰ آبان شورای اسلامی شهر تهران که به ارائه برنامه‌های کاندیداهای تصدی پست شهر تهران اختصاص پیدا کرده است، گفت: برای حضورم در این عرصه با هیات دولت مشورت کردم و از آن‌ها کسب اجازه کردم و این قول را گرفتم که در صورت موفقیت از همکاری دولت بهره بگیریم و در حقیقت دولت در کنار شورا و شهرداری تهران قرار بگیرد. همچنین از ریاست کل بانک مرکزی و ستاد اقتصادی کشور برای حضور در این عرصه کسب اجازه کردم و قول همکاری گرفتم.

به گزارش ایسنا،  تقوی‌نژاد افزود: با متخصصین و نخبگان اقتصادی کشور مشورت کردم و با توجه به توصیه برخی از این افراد به این عرصه پا گذاشتم. همچنین با بزرگان اصلاحات و اعتدال مشورت و برای حضور در این عرصه کسب اجازه کردم.

او ادامه داد: باید از پرسنل زحمتکش شهرداری تهران قدردانی کنم و از تلاش همه کسانی که در گذشته برای اداره شهر تهران منشاء اثرات مثبت بوده‌اند به‌ویژه شهرداران سابق قدردانی کنم.

تقوی‌نژاد با اشاره به "تهران شهر زندگی" به عنوان شعار خود، ایجاد آرامش، ‌ امید و تلاش برای اقدامات موثر در شهر تهران را به عنوان ارمغان برنامه‌های خود مطرح کرد و افزود: با بهره‌گیری از الگوی ایرانی اسلامی و پیشرفت در جهت توسعه شهر تهران، برنامه‌های شهری خود را پیش‌بینی کرده‌ام. تهران با جمعیت ۸.۷ دهم میلیون نفری بیش از ۵۰ درصد سپرده‌های بانکی و ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کند؛ اما با این وجود، این شهر با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست.

او تاکید کرد: تهران به عنوان پایتخت سیاسی – اقتصادی کشور متاثر از سیاست‌های اقتصادی کلان است. متاسفانه به دلیل رکود حاکم بر نقش مسکن و کاهش ارتباط درآمدهای شهر با ساخت و سازها و محل مالیات‌های ارزش افزوده شاهد کاهش درآمدها هستیم. به شکلی که درآمدهای ناپایدار در حال حاضر بیشترین تاثیر را بر درآمدهای شهرداری تهران داشته است. مدیران شهری در گذشته تنها ۷ تا ۲۷ درصد درآمدهای شهری را می‌توانستند پایدار تلقی کنند.

این کاندیدای تصدی شهرداری تهران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بدهی ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: بدهی‌های امروز شهرداری تهران، کلانشهر تهران را در آستان بحران مالی قرار داده است. وجود ۶۸ هزار نفرپرسنل و همچنین ۵۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم که از شهرداری تهران حقوق دریافت می‌کنند، به همراه بدهی‌ها و هزینه‌های نگه‌داشت شهر که با قیمت‌های جدید حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، تامین مالی شهر را با مشکلات بسیاری مواجه کرده. به این ترتیب در حال حاضر چالش اصلی تهران در بخش اقتصادی بدهی شهرداری به گونه‌ای است که نظام پرداخت را با مشکل مواجه کرده است، البته مطالبات شهرداری از بخش دولتی نیز موضوعی است که باید تعیین تکلیف شود. شهرداری تهران مطالباتی از برخی دستگاه‌ها دارد که در گذشته مورد موافقت قرار گرفته و باید امروز تعیین تکلیف نهایی آن‌ها انجام شود. کلید حل مسائل و مشکلات شهر و شهرداری تهران در داشتن برنامه‌ای منسجم و دقیق در بخش مالی است، چرا که مهم‌ترین چالش در تهران چالش مالی است.

تقوی‌نژاد به کسری ۲۰ تا ۴۰ درصدی بودجه سالیانه شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: باید برخی نگرش‌ها در اداره شهر تهران تغییر کند. در این‌جا باید به تجربه سه سال گذشته خود اشاره کنم که با توکل بر خدا و کمک دستگاه‌ها درآمدهای مالیاتی کشور را صد درصد افزایش دادم که این افزایش درآمدها همراه با رضایت مردم بوده، از همین تجربه برای افزایش درآمدهای شهری استفاده خواهم کرد و برخی عوارض شهری را در جهت افزایش درآمدها در شهر همراه با در نظر گرفتن رضایت شهروندان به عنوان درآمد پایدار وضع خواهیم کرد. قطعا درآمدهای پایدار شهرداری تهران را از رقم ۲۷ درصد کنونی به ۴۰ درصد تا سال ۱۴۰۰ افزایش خواهیم داد. بی‌تردید باید در مسیر اداره شهر تهران از تجربیات گذشته استفاده کنیم. قریب سه سال مدیریت بانک سپه به من این فرصت را داد تا سرمایه این بانک را ۹ برابر کنم. این موارد تجربه‌هایی است که فراروی من قرار دارد و از آن برای احیای اعتبار مالی شهرداری تهران در شبکه بانکی کشور بهره خواهم گرفت.

او ادامه داد: برای انجام هر فعالیتی در شهر تهران باید ابتدا تکلیف پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران مشخص شود. در این مسیر تنها به موضوع شناسایی چالش‌ها بسنده نکردیم و در ارائه برنامه راهکارهایی متناسب با شرایط موجود ارائه کرده‌ایم. استفاده از ظرفیت بانک شهر برای ورود موثر شهرداری‌ها در فعالیت‌های شهری، انتشار اوراق درتامین مالی پروژه‌ها و انتشار اوراق برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی از مواردی است که در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

این کاندیدای شهرداری تهران تاکید کرد: انتشار اوراق ابزاری است که درسیستم بازار سرمایه کشور تعریف شده و ما باید تلاش کنیم از این ابزار در مسیر توسعه شهر استفاده کنیم. باید زمینه تاسیس صندوق توسعه شهر در دستور کار قرار گیرد. امروز شهرداری تهران با داشتن ۴۳ شرکت با تصویب شورای اسلامی شهر تهران ۳۰۰۰ میلیارد تومان کمک و زیان برای همین شرکت‌ها پرداخت می‌کند. چرا عده‌ای از ۳۰ درصد نرخ تجهیز منابع استفاده کنند، ‌ اما خود شهرداری تهران در این حوزه نقشی ایفا نکند؟ قطعا یکی از وعده‌های ملموس ما تشکیل صندوق املاک و مستغلات است که می‌تواند دارایی‌های شهرداری را مولد کند. قطعا اعمال حاکمیت شرکتی بر شرکت‌های شهرداری تهران و راه اندازی مرکز خدمات اقتصادی شهر تهران در دستورکار ما قرار خواهد گرفت.

  • مدیر خلق درآمد بوده‌ام، نه مدیر هزینه

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر پروژه‌های زیادی که پیشرفت فیزیکی آنها که بیش از ۷۰ درصد است در شهر وجود دارد. قطعا در صورت موفقیت مجددا این پروژه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در اولویت کاری تکمیل می‌شوند. در این میان برخی پروژه‌ها که ظرفیت‌های اقتصادی جدید در شهر ایجاد می‌کنند به لیست اولویت‌های شهرداری تهران اضافه خواهند شد. من در هر کجا که تاکنون کار کرده‌ام مدیر خلق درآمد بوده‌ام نه مدیر هزینه، ‌لذا در این راستا به کمک شورای اسلامی شهر تهران گام‌های موثری برمی‌داریم. اعتقاد دارم شهر تهران گران اداره می‌شود و باید هزینه‌های آن کاهش پیدا کند.

تقوی‌نژاد افزود: چالش‌های شهر تهران شناسایی شده‌اند و برای تک تک آنها با نگاه و سیاست‌های کلی راهکاری درنظر گرفته شده اما ابرچالش شهر تهران در حوزه ما نیست که باید با کمک شورا در خصوص آن اقدامات جدی‌ای انجام شود. برای موفقیت در شهر تهران انگیزه دارم، پرکاری و تلاش را نه تنها برای خود که برای همه همکارانم یک وظیفه می‌دانم. ما باید در پرتو تعامل، تفاهم، مدارا و همکاری با همه کسانی که در اداره شهر می‌توانند کمک کنند حرکت کنیم. بی‌تردید تقابل و بگو مگوهای سیاسی هیچ دستاوردی برای شهر تهران نخواهد داشت، لذا گفت‌وگوی شهری در همه ابعاد در سرلوحه کار ما قرار خواهد گرفت.

او با تاکید بر این‌که شهرداری تهران نه در عرض شورا بلکه در طول شورا قرار دارد، افزود: شهردار را جزئی از اعضا شورای شهر می‌دانم تا از این طریق صدای شهروندان را با هم بشنویم و برای حل مشکلات آن‌ها با همه کسانی که می‌توانند کمک کنند تعامل و همکاری داشته باشیم.

این کاندیدای شهرداری تهران گفت: تنوع قومی و مذهبی در تهران را یک فرصت می‌دانم که در جهت توسعه باید از آن بهره گرفت. تعامل بیش از پیش با افکار عمومی، رسانه‌ها و هنرمندان را در دستور کار خود قرار خواهم داد و از ظرفیت‌های بی شمار شهر تهران در عرصه‌های مختلف بویژه در عرصه گردشگری استفاده خواهم کرد به شکلی که تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

تقوی‌نژاد تاکید کرد: باید آرامش و نشاط را به عنوان یکی از مباحث جدی در تهران قلمداد کنیم و برای بازگشت ارامش و نشاط به شهروندان اقدامات موثری را انجام دهیم. باید زیست شبانه در ابعاد مختلف به عنوان یک اولویت در پروژه‌ای مشترک میان شورا و شهرداری مورد توجه قرار گیرد و همچنین برای ایجاد زیرساخت‌های دسترسی بانوان به اماکن ورزشی که در حال حاضر تقریبا صفر است، در برنامه‌ای زمانبندی شده اقدامات لازم را انجام دهیم.

او ادامه داد: محله‌محوری را از طریق فعال کردن سراهای محلات و تعاونی‌های موجود در محله به صورت حقیقی و نه در شعار محقق کنیم. ما در کنار شهروندانیم و شهروندان نیز باید مشارکت داشته باشند. در حال حاضر قبول داریم که کمربندی که بالای میدان انقلاب است چندین برابر کمربند پایین میدان انقلاب از فضای سبز بهره می‌گیرند.

تقوی‌نژاد با اشاره به معضل ترافیک به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان، گفت: حل این مشکل به عنوان یک مطالبه جدی شهروندان در دستورکار قرار خواهد گرفت. کارهای خوبی انجام شده و ما نیز بهره‌برداری از خطوط ۶ و ۷ مترو را به همراه راه اندازی مجمتع‌های ایستگاهی مترو در دستورکار خود قرار خواهیم داد و وعده خواهیم داد حداقل در هر ماه یک ایستگاه جدید مترو به بهره‌برداری برسد. دولت در این حوزه تعهداتی دارد که باید سهم تهران با تعامل و پیگیری در این حوزه اخذ شود. امروز برای رساندن سرفاصله قطارهای مترو به ۴.۵ دقیقه به ۷۳۰ واگن وبرای کاهش این سرفاصله و کاهش آن به ۲ دقیقه به ۲۱۱۵ واگن نیازمندیم. آلودگی‌هایی که در مرکز شهر وجود دارند باید از طریق پیگری مسائلی همچون برقی کردن موتورسیکلت‌ها محقق شود. ما پروژه‌محور خواهیم بود و با نیازسنجی شهر و شهروندان پروژه‌ها را به پیش خواهیم برد. در حال حاضر مجموع پروژه‌های ما ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که باید با اولویت بندی نسبت به تکمیل آن‌ها اقدام کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم احیا باغات شهر در جهت کاهش آلودگی هوا، افزود: تلاش خواهیم کرد سرانه فضای سبز شهر تهران را به ۱۷.۵ متر افزایش دهیم. پسماندهای شهری به عنوان مسئله‌ای  جدی در جهت دستور کار قرار خواهد گرفت، چرا که روزانه در تهران ۸۰۰۰ تن زباله تولید می‌شود و جمع‌آوری زباله به عنوان ثروت در کلان شهر تهران قلمداد شود.

  • ساخت و ساز، کلید رونق شهر تهران در شرایط تحریم

تقوی‌نژاد با تاکید بر این‌که ساخت و ساز کلید رونق شهر تهران در شرایط تحریم است، گفت: باید به ارتباط فرآیند صدور پروانه در شهر تهران توجه کنیم. برای صدور پروانه چند مرحله باید طی شود که در گذشته روی این موضوع کار شده اما مجددا نسبت به کاهش این مراحل و الکترونیکی شدن این فرآیند اقدام خواهیم کرد.

او افزود: شهرداری تهران باید شفافیت را در دستورکار قرار دهد. در این راستا مبارزه بی‌رحمانه با فساد را انجام خواهم داد و از هر ابزار قانونی در این مسیر بهره خواهم گرفت. خط قرمز ما سلامت برای کارکنان و برای خودم است. از شورا درخواست می‌کنم که نظارت را در این حوزه افزایش دهد و مدیریت فرآیند را به صورت مشترک پیگیری کنیم.

تقوی‌نژاد  تاکید کرد: چابک سازی و شایسته سالاری و توجه به عدالت در پرداخت‌های شهری در دستور کار قرار خواهد گرفت. انتخاب مدیران آینده با وجود قریب به ۷۰ هزار نفر پرسنل از درون شهرداری و با تاکید بر زنان و جوانان خواهد بود. البته از همه افرادی که در راستای کمک به مدیریت شهری خلاق باشند، بهره خواهم گرفت. به معیشت کارکنان توجه ویژه خواهم داشت و در هر کجا که بوده‌ام کارمندمحور بوده‌ام.

کد خبر 422281
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha