همشهری آنلاین: گرد و غبار باعث ایجاد سیل مهاجرت از خوزستان شده است.

71r

به گزارش مهر، فرامند هاشمی‌زاده ظهر شنبه در همایش و هفتمین کارگاه بین‌المللی گرد و خاک در اهواز گفت: پدیده گرد و خاک در خوزستان انکارناپذیر شده و برگزاری چنین همایش‌هایی باعث هم‌افزایی دانش تخصصی در این زمینه می‌شود. 

وی افزود: مسئله ریزگرد همیشه با ذات و طبیعت استان همراه بوده اما به دلایل مختلفی در سال‌های اخیر تشدید شده است. در گذشته یک کمربند سبز در کل استان وجود داشت که متشکل از تالاب‌ها و زمین‌های کشاورزی و نخیلات بود. این کمربند سبز به مرور زمان و در اثر دخالت عوامل انسانی از بین رفته است. 

هاشمی‌زاده عنوان کرد: افزایش خطوط حمل و نقل در استان و احداث مجتمع‌های صنعتی بزرگ دخالت بسیاری در روند معمول طبیعت ایجاد کردند و خشکسالی نیز تشدیدکننده این روند بود. متاسفانه ما هیچ برنامه‌ای برای مقابله با خشکسالی نداشتیم و توازن طبیعت را برهم زدیم. 

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: عدم توجه به نقش مردم در زمینه همراهی در راستای مقابله با تهدیدات خشکسالی نیز یکی از عوامل مهم در وضعیت امروزی استان محسوب می‌شود. در این چند سال اخیر عدم توجه طراحان و مهندسان در راستای جلوگیری از هدرروی انرژی و ورود گرد و خاک به منازل ساکنان استان نیز مورد بی‌مهری واقع شد. 

هاشمی‌زاده با تاکید بر این که وضعیت آب و هوایی استان در چند سال اخیر باعث شده تا سیل مهاجرت از استان ایجاد شود، تاکید کرد: جلوگیری از دخالت بی‌برنامه و مخرب انسان باید در برنامه مسئولان گنجانده شود. در سال‌های اخیر بسیاری از پروژه‌ها بدون توجه به شاخص‌های زیست محیطی احداث شده‌اند. 

وی افزود: شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های گرد و غبار یکی از اقدامات موثری بود که از سوی استانداری خوزستان در چند سال اخیر انجام گرفت. اعتبارات بسیار خوبی در زمینه مقابله با گرد و غبار در چند سال اخیر انجام گرفت. در کنار همه فعالیت‌های انجام شده در زمینه مقابله با گرد و غبار اما مردم خوزستان ناچار هستند تا با این پدیده زندگی کنند و باید تلاش کرد شرایط را برای تحمل این موضوع راحت‌تر کرد.

کد خبر 422250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha