همه ساله بخش کشاورزی کشور به‌دنبال وقوع رویدادهای طبیعی دستخوش تغییراتی مثبت و گاه منفی می‌شود که بازتاب آن در قالب بروز خسارت دامن کشاورزان را می‌گیرد.

با محمد حسین صفرپور طاهر، قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • صندوق بیمه محصولات کشاورزی تا چه حد می‌تواند خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی را پوشش دهد؟

میزان خسارت جبران شده توسط صندوق بیمه نسبت به کل خسارات وارد شده به بخش کشاورزی حدود 10 درصد است که این رقم بالایی نیست.

علت این امر ناشی از آن است که باید میزان تخصیص یارانه به صندوق افزایش یابد تا مسئولان آن بتوانند درصد بیشتری از خسارت‌های وارده به کشاورزان را پوشش دهند.

  • بودجه صندوق در سال‌جاری چه میزان تعیین شده است و معمولاً تا چه حد از این بودجه از محل اعطای حق بیمه تأمین می‌شود؟

بودجه صندوق در سال زراعی 86-85 حدود 231 میلیارد تومان بود که بخشی از آن حق بیمه پرداختن کشاورزان و بخشی هم یارانه دولت بود.

برای سال زراعی 87- 86 مبلغ 334 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که از این میزان حدود 182 میلیارد تومان در لایحه بودجه 87 پیشنهاد شده است که همان یارانه دولتی محسوب می‌شود و قرار است مابقی این مبلغ از محل حق بیمه پرداختی تأمین گردد.

  • طبق برنامه‌های سوم و چهارم باید نیمی از محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار گیرند. در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

این تکلیف از سوی قانون‌گذار به عهده صندوق گذاشته شده است که براساس آن باید 50 درصد ظرفیت تولیدی بخش کشاورزی در انواع محصولات گوناگون تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

پوشش بیمه محصولات از سال اول برنامه سوم تاکنون رشد چشمگیری یافته است، به این نحو که در سال نخست برنامه سوم 400 هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی محصولاتشان را توسط صندوق بیمه کرده بودند، اما این رقم هم‌اکنون به 8/1 میلیون نفر رسیده است که طی 7 سال نشانگر 5/4برابر شدن رقم فوق است.

  • براساس مصوبه مجلس که در تیر ماه سال 1384 صادر شد، مقرر شد صاحبان صنعت طیور حتما باید تولیدات خود را بیمه کنند. آیا تمامی تولیدکنندگان طیور اقدام به بیمه تولیداتشان کرده‌اند؟

در ابتدای برنامه سوم توسعه 16 میلیون قطعه طیور بیمه‌ شدند. این رقم هم‌اکنون از مرز 480 میلیون قطعه گذشته است و تنها معادل 6/71 درصد طیور تحت پوشش بیمه قرار دارند.

این در حالی‌است که اجباری اعلام شدن طرح بیمه صنعت طیور برای پیشگیری از خسارات احتمالی صورت گرفته‌ که اقدامی ضروری است.

کد خبر 42207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز