وحیدرضا نعیمی: حدود یک‌پنجم از کودکان در اتحادیه اروپا در فقر به سر می‌برند. اما به‌رغم زندگی دشوار برای این شمار از کودکان در یکی از پیشرفته‌ترین نقاط جهان از نظر اقتصادی، اتحادیه اروپا عموماً حقوق بچه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

هر چند که پیمان‌های موجود در این اتحادیه که بر فعالیت‌های قانونی شامل بندهایی درباره حفاظت از حیوانات است، این پیمان‌ها فاقد بندهای مشابهی درباره کودکان است.

به گزارش آی‌پی‌اس نیوز، این گزارش توسط روبرتا آنجلیلی از نمایندگان راست‌میانه ایتالیا در پارلمان اروپا و برای این پارلمان نوشته شده است و در آن تصریح شده است اجرای پیمان لیسبون که ماه گذشته توسط رهبران اروپا امضاء شد، به بهبود این وضع کمک می‌کند، زیرا دولت‌های این اتحادیه را به رعایت حقوق کودکان ملزم می‌کند.

در این گزارش توصیه شده است که دولت‌های اتحادیه اروپا باید اهدافی را برای خود معین کنند، از جمله از بین بردن بی‌خانمانی در میان کودکان، تدوین پایگاه اطلاعاتی برای جرایمی که علیه کودکان صورت می‌گیرد و اِعمال مجازات سخت‌تر برای سوءاستفاده جنسی از افراد صغیر.

این گزارش قید می‌کند که پنج درصد پناه‌جویانی که وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، کودکانی هستند که هیچ همراه بزرگسالی ندارند. آنجلیلی در نشست پارلمان اروپا اعلام کرد که کودکان 30 درصد از 492 میلیون نفر شهروند اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

در نیمی از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا خط تلفنی برای گزارش بدرفتاری با کودکان تأسیس شده است، اما هنوز نیمی دیگر این کار را نکرده‌اند.

فرانکو فراتینی کمیسر عدالت و امنیت اروپا در این باره گفت: مقامات اتحادیه اروپا طرح‌هایی برای مقابله با استفاده از نیروی کار کودکان دارند. کارشناسان می‌گویند شیوع فقر در میان کودکان می‌تواند باعث شود 20 درصد از بزرگسالان نتوانند در آینده توانایی بالقوه خود را بروز ‌دهند.

شماری از نمایندگان کشورهایی که تازه به اتحادیه اروپا پیوسته‌اند، می‌گویند فقر کودکان به‌خصوص در این کشورها شدید است.

در لیتوانی، نیمی از بزرگسالانی که با یک بچه زندگی می‌کنند، در فقر زندگی می‌کنند.

برخی فعالان اجتماعی می‌گویند اجرای سیاست‌های آزادسازی اقتصادی باعث تشدید طبقه‌بندی اجتماعی در این کشورها شده است.

در این حال، ایتالیا، بلژیک و فرانسه متهم می‌شوند که کودکان مهاجر تنها را، در شرایط رقت‌باری در بازداشت نگاه می‌دارند.

دیک اوستینگ مدیر دفتر عفو بین‌الملل در بروکسل گفت سیاست حقوق بشر اروپا عملاً بدون استفاده شده و نارسایی در رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در داخل مرزهای آن باعث بی‌اعتباری این سیاست شده است.

کد خبر 42184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز