سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین – محمدرضا نوروزپور: یک نفر در میان دیپلمات‌های روسی حاضر در انگلیس هست که به شدت به رستوران‌های لندن علاقمند است

او حتی علاقه شدیدی به نوشتن درباره آنها و نقد غذاها و نحوه سرو آنها دارد. ستون‌های او درباره رستوران‌های لندن البته از شهرتی که او در امور دیپلماتیک برخوردار است فراتر نمی‌رود اما با مزه اینجاست که نام این دیپلمات رستوران دوست روسی به تازگی در بین لیست جاسوسان روسی نیز منتشر شده است.

خانه شماره 10 داونینگ استریت که کابینه گوردون براون نخست وزیر انگلیس در آنجا واقع است تصمیم گرفته به تلافی تعطیل شدن چند مرکز فرهنگی‌اش در  روسیه و هم زمان بالاگرفتن اختلافاتش با پوتین کلیه جاسوسان روسی را از این کشور اخراج کند.

این تصمیم شامل 34 دیپلمات روس خواهد شد که انگلیس معتقد است در پوشش دیپلماتیک فعالیت‌های اطلاعاتی می‌کنند. در میان آنها نام این دیپلمات نیز  دیده می‌شود.

روزنامه میل آن‌ساندی، با افشای این خبر که  سازمان اطلاعات وجاسوسی انگلیس، ام.آی 5، لیستی از این ماموران روسی را که احتمالا به زودی اخراج خواهند شد تهیه کرده است؛ ادعا کرد که به این لیست دست یافته و نام دو مقام عالی‌رتبه سفارت روسیه نیز در میان آنها دیده می‌شود.

این اشخاص الکساندر اشترنیک رئیس بخش سیاسی سفارت و آندری پیتسپف مشاور ارشد این سفارتخانه است که هر دو از نزدیکان سفیر روسیه در انگلیس هستند.

این روزنامه، آندری پریتسپف را با لقب گاسترونات بر وزن آسترونات به معنی فضانورد یاد کرده چرا که پیتسف به خاطر یادداشت‌ها و گزارش‌هایی که در باره بهترین رستوران‌های لندن می‌نویسد به این لقب معروف شده است.

تصمیم انگلیس مبنی بر شناسایی و اخراج اعضای سازمان‌های جاسوسی خارجی روسیه موسوم به SVR و سرویس جاسوسی نظامی این کشور موسوم به GRU که همگی در قالب دیپلمات در انگلیس به جمع آوری اطلاعات مبادرت می‌کنند زمانی قطعی شد که پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از استرداد مظنون اصلی قتل الکساندر لیتوویننکو جاسوس سابق روسیه در انگلیس که بعدها به خدمت سرویس‌های جاسوسی انگلیس در آمده بود سر باز زد و ضمن آن دستور داد تا کلیه مراکز فرهنگی انگلیس در این کشور تعطیل شوند.

با این همه کارشناسان اطلاعاتی بر این باورند که این خبر یک بلف است و یا در صورت صحت، تصمیمی ناشیانه و کاملا برخلاف مصالح کشور است چرا که در صورت اخراج این تعداد از دیپلمات‌ها از انگلیس، بدون شک عده‌ای دیگر جایگزین آنها خواهند شد که تنها زحمت سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس را زیاد می‌کند تا مجددا  آنها را شناسایی کرده و زیرنظر داشته باشند.

در میان دیپلمات‌هایی که در سفارت روسیه در اختصاصی‌ترین خیابان لندن، باغ‌های قصر کنزینگتون، مشغول به کارند افسران SVR که تقریبا جزیی از کی جی بی مخوف هستند روزانه تلاش می‌کنند تا اسرار دولت انگلیس را بربایند و دشمنان روسیه را که در انگلیس پناه گرفته‌اند مانند، بوریس برزوفسکی میلیاردر ناراضی روس و یا احمد زکیف رهبر شورشیان چچن را زیر نظر بگیرند.

در این بین اقای پریتسپف یا همان که او را "گاسترونات " می‌نامند و نامش در لیست دیپلمات های روسی ممکن الاخراج است هم زمان از شهرت زیادی در جامعه دیپلماتیک لندن و نیز رستوران های درجه یک آن برخودار است.

یکی از رستوران‌های مورد علاقه او میتسوکوشی در خیابان ریجنت است که به تازگی درباه کیفیت غذا و نحوه سرو آن در وب سایت تاپ تیبل مطلبی نوشته است و در آنجا از سوشی‌های ان به شدت تعریف کرده و آنها را "عالی " توصیف کرده است.

 در حالیکه آقای پریتسپف به کارشناس رستوران ها معروف شده است و خوانندگان سایت تاپ تیبل اظهارات او را درباره رستوران ها و انواع و کیفیت غذاهای آنها به شدت می پسندند آقای اشترنیک خیلی ساده، متخصص تروریسم مربوط به افراط گرایان مذهبی است.

با این همه در پی بالا گرفتن اختلافات میان انگلیس و روسیه ماموران ام. آی 5 و ام.آی 6 به ندرت اطلاعات خود درباره تروریسم را با همتایان روسی خود در این کشور در میان می گذارند. اشترنیک به تازگی به میل ان ساندی گفته است که تصور عضویت اقای پریتسپف در SVR بسیار مضحک است اگر چه عضویت در این سازمان برای هر روس وطن پرست یک افتخار محسوب می شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا نام او در این لیست آمده گفت که هیچ نظری ندارد. او همچنین این اتهام را که 34 جاسوس در سفارت روسیه وجود دارند را بی اساس و نادرست خواند و گفت کلیه اعضا و کارکنان سفارتخانه روسیه در انگلیس به سختی به 35 نفر می رسد.

با این همه این احتمال بسیار زیاد است که اخراج این تعداد روسی از انگلیس روابط هم اکنون تیره دو کشور را بیش از این به مخاطره خواهد انداخت.

هفته گذشته استفن کیناک کارمند کنسولگری انگلیس در روسیه ، پسر نیل کیناک رهبر حزب کارگر به جرم رانندگی در حین مستی جریمه شد و یکی دیگر از اعضای این کنسولگری توسط پلیس مخفی روسیه مورد بازجویی قرار گرفته است.

با این همه براساس یک قانون نانوشته در بازی جاسوسی، انگلیس هرگز نام افسران جاسوسی روسیه را فاش نمی‌کند زیرا می‌داند که جاسوسان خود او نیز در آن صورت رسوا خواهند شد.

کد خبر 42144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز