همشهری آنلاین: نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پوست در مردان در هشت کشور از ۱۸ کشور پیشرفته و ثروتمند دنیا در ۳۰ سال اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است.

سرطان پوست

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از فرانس‌پرس، آمار مرگ و مير ناشي از سرطان پوست در حالي در ميان مردان كشورهاي پولدار بالا رفته كه نرخ رشد اين آمار در ميان زنان بسيار كم و در برخي كشورها نزولي است. دليل اين تفاوت فاحش ميان زنان و مردان چندان مشخص نيست اما به نظر مي‌رسد مردن كمتر خود را در مقابل اشعه آسيب‌زننده خورشيد محافظت مي‌كنند و به هشدارهاي بهداشتي در سطح جامعه بي‌توجه هستند.

آمار هشداردهنده قربانيان سرطان پوست در كشورهاي پيشرفته در كنفرانسي علمي در گلاسگو اسكاتلند اعلام شد. بر اساس گزارش مركز كنترل بيماري‌ها در آمريكا، بيش از 90 درصد تومورهاي سرطاني حاصل از بين رفتن سلول‌هاي پوستي در معرض نور شديد خورشيد يا اشعه ديگر منابع نوري فرابنفش است. ايرلند و كرواسي در كشورهاي مورد بررسي بدترين آمار نرخ رشد مرگ و مير ناشي از سرطان پوست را دارند؛ افزايش دو برابري از سال 1985 به بعد.

اسپانيا و بريتانيا با 70 درصد رشد، هلند با 60 درصد و فرانسه و بلژيك هر كدام با 50 درصد رشد قربانيان سرطان پوست در ميان مردان پيشتازند. هر چند نرخ مرگ و مير ناشي از سرطان پوست در آمريكا در اين گزارش در نظر گرفته نشده اما آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد در سه دهه اخير اين رشد در ايالات متحده 25 درصد بوده است. نكته جالب در اين پژوهش اينكه افزايش آمار ابتلا به سرطان پوست به معني افزايش مرگ و مير ناشي از آن نيست.

در استراليا در بازه زماني 2013 تا 2015 تقريبا شش مرد از هر 100 هزار نفر تسليم سرطان پوست شده‌اند كه دو برابر نرخ مرگ و مير در فنلاند است و خود اين كشور دومين نرخ بالا را در ميان 18 كشور مورد بررسي دارد. اين در حالي است كه نرخ رشد مرگ و مير ناشي از سرطان پوست در استراليا نسبت به 30 سال گذشته تنها 10 درصد بيشتر شده است. سرزمين كانگوروها از دهه 1970 پويش آگاهي‌بخشي نسبت به نور خورشيد را آغاز كرده است.

نرخ مرگ ناشي از سرطان پوست در ميان زنان در سال 1985 درست نصف مردان بود و در 30 سال پس از آن 10 درصد هم كاهش يافت. از ديگر كشورهايي با اين نرخ مرگ زنان نسبت به مردان مي‌توان به اتريش با 9 درصد و جمهوري چك با 16 درصد اشاره كرد. در چند كشور ديگر از جمله روماني، بريتانيا و سوئد نسبت مرگ زنان به مردان تا حدودي افزايش يافته است.

البته در همه كشورها اوضاع چنين اميدواركننده نيست. در كشورهايي كه مردم به ويژه زنان به گرفتن حمام آفتاب علاقه شديد دارند، مي‌توان رشد نرخ مرگ و مير بالاي 50 درصد در بازه زماني 1985 تا 2015 هم ديد؛ هلند 58 درصد، ايرلند 49 درصد، بلژيك 67 درصد و اسپانيا 74 درصد.

در ميان همه كشورهاي پيشرفته دنيا ژاپن يك مورد عجيب است. اين كشور آسيايي كمترين نرخ مرگ و مير ناشي از تومورهاي سرطان پوست را در دنيا دارد كه براي مردان 24 صدم درصد و براي زنان 18 صدم درصد در هر 100 هزار فرد مبتلاست.

کد خبر 421013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha