یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتیجه رسمی و قطعی همه‌پرسی استقلال کالدونیای نو از فرانسه اعلام شد.

کالدونیا

بر اساس گزارش کمیساریای عالی دولت فرانسه از نومئا، مرکز کالدونیای نو، ۵۶.۴ درصد از رأی‌دهندگان در این مجمع‌الجزایر به استقلال از قلمرو فرانسه رأی منفی و ۴۳.۶ درصد رأی مثبت دادند.

یورونیوز می‌گوید میزان مشارکت در این همه‌پرسی که در روز یکشنبه ۱۳ آبان برگزار شد، بسیار بالا و به میزان ۸۰.۶۳ درصد واجدان شرایط رأی‌گیری بود. به این ترتیب تشکیل کشوری به نام کالدونیای نو یا «کاناکی» (آن گونه که بومیان آن را می‌نامند) منتفی شد.

در آخرین نظرسنجی‌ها تا پیش از برگزاری همه‌پرسی، پیروزی رأی «نه» به استقلال پیش‌بینی شده بود، اما شمار آرای منفی به استقلال، از آنچه پیش‌بینی می‌شد بسیار بیشتر بوده است.

کالدونیای نو مجمع‌الجزایری در اقیانوس آرام است که فرانسوی‌ها در سال ۱۸۵۳ میلادی آن را به زور تصاحب کرده و به قلمرو مستعمراتی خود افزودند. این سرزمین به دلیل برخورداری از معادن غنی نیکل و آبسنگ‌های مرجانی برای فرانسه اهمیت اقتصادی زیادی دارد.

کالدونیای نو از نظر راهبردی نیز برای فرانسه مهم است زیرا همواره از سوی این کشور به عنوان پایگاهی برای مقابله با برتری‌جویی چین در منطقه اقیانوسیه مورد استفاده قرار گرفته است. بیهوده نیست که امانوئل ماکرون فرانسه را «آخرین کشور اروپایی حاضر در اقیانوس آرام» نامیده است.

کالدونیا با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۰۰ کیلومتری سواحل شرقی استرالیا واقع شده و محل استقرار مهم‌ترین پایگاه نظامی فرانسه در اقیانوس آرام است.

کد خبر 420991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha