یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
۱ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: کشف مقبره حسن صباح در روستای خشکچال الموت صحت نداشته و تکذیب می‌شود.

زیارتگاهی در روستای خشکچال

محمد علی حضرتی‌ها در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در چند روز اخیر عکس‌ها و خبرهایی در شبکه‌های مجازی درباره زیارتگاهی در روستای خشکچال که به آرامگاه حسن صباح منتسب شده، انتشار یافته که بی پایه و اساس بوده و مبنای علمی و واقعی ندارند.

وی با بیان اینکه مکان یاد شده امامزاده محمد سپهسالار نام دارد،اضافه کرد: پس از قصد هیات امنا برای ساخت حسینیه در این امامزاده و به دنبال آن با مراجعه میراث فرهنگی و کاوش‌های انجام شده در این مکان، مقداری سفالینه‌های دوره سلجوقی و صفوی و کاشی‌های قدیمی به همراه یک قبر از این محل کشف شد که در بررسی‌ها مشخص شد اسکلت یک کودک بوده است.

حضرتی‌ها خاطر نشان کرد: کاوش‌ها در محل امامزاده سپهسالار برای دستیابی به نتایج علمی و تاریخی آن و شناسائی محدوده عرصه ادامه خواهد یافت.

مدیر کل میاث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: با توجه به مطالعات داده‎های تاریخی آرامگاه حسن صباح در جایی دیگر متصور می‌شود که کاوش‌های آینده منطقه الموت شاید آنرا مشخص کند.

حسن صباح در قرن چهارم و پنجم هجری می‌زیسته و یکی از رهبران فرقه اسماعیلیان در دوره سلجوقیان بوده که مقر حاکمیت وی در الموت قزوین قرار داشت.

قلعه حسن صباح در شمال روستای گازرخان واقع در بخش الموت شرقی استان قزوین قرار دارد و هرساله گردشگران داخلی و خارجی قابل توجهی از آن بازدید می‌کنند.

کد خبر 420948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha