همشهری آنلاین: گزارش‌های اخیر از بازار کتاب دانمارک نشان می‌‌دهد که علی‌رغم شکوفایی صنعت نشر، سرانه مطالعه در این کشور رو به کاهش است.

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از روزنامه دی‌‌لوکال،گزارش اخیر منتشر شده توسط کمیته ادبیات و کتاب وزارت فرهنگ دانمارک حاکی از آن است که تعداد افراد 30 تا 39 سال با تحصیلات عالی که در این کشور به طور منظم داستان و رمان مطالعه می‌کنند از سال 2010 حدود 10 درصد کاهش یافته، ادبیات محبوبیت سابق خود را در نزد دانمارکی‌ها از دست داده و علی‌رغم این‌که تعداد قابل توجهی کتاب در این کشور منتشر می‌شود تعداد خوانندگان و علاقه‌مندان به کتاب در دانمارک روز به روز کم‌تر می‌شود.

کمیته کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ دانمارک از سال 2014 با هدف پیگیری تحولات صنعت نشر در این کشور راه‌اندازی شد که شامل 7 عضو فعال می‌شود.

این گزارش هم‌چنین نشان داد با این‌که افراد کم‌تری در این کشور رمان می‌خوانند اما بازار کتاب‌های صوتی هم‌چنان داغ است و محبوبیت آن رو به افزایش است.

در ماه جولای سال جاری میلادی بیش از 232 هزار کتاب صوتی از کتاب‌خانه عمومی دانمارک به امانت گرفته شد که بالاترین رکورد تعداد کتاب به امانت گرفته شده را به ثبت رساند.

نتایج این تحقیق هم‌چنین نشان داد که با این‌که تنها 3 درصد از دانمارکی‌ها در طی یک نظرسنجی اعلام کردند که از فرمت‌های دیجیتال برای مطالعه استفاده می‌کنند اما استفاده از کتاب‌‌های الکترونیک در این کشور رو به افزایش است.

آن ماری، از اعضای کمیته ادبیات و کتاب وزارت فرهنگ دانمارک گفت که امروزه کتاب‌ها وارد رقابتی جدی با شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های مشابه شده‌اند و تقریبا هیچ شکی باقی نمی‌ماند که انتخاب رو به رشد و گسترده رسانه‌های گروهی در دهه اخیر لطمه زیادی به کتاب و فرهنگ مطالعه وارد کرده است.

یک مطالعه بریتانیایی هم‌چنین آشکار کرد که افراد بزرگسال در این کشور روزانه به طور متوسط 11 ساعت را صرف شبکه‌های اجتماعی و دیگر وسایل ارتباط جمعی می‌کنند.

کد خبر 420568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha