همشهری آنلاین: بیش از چهار میلیون شهروند آمریکایی در یک نظرسنجی شش ماهه برای انتخاب محبوب‌ترین رمان تاریخ آمریکا شرکت کردند و بیشتر آنها به «کشتن مرغ مقلد» هارپر لی رای دادند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تايم، كتاب برنده پوليتزر «كشتن مرغ مقلد» نخستين بار در 1960 منتشر شد و تا امروز 40 ميليون نسخه از آن به بيش از 40 زبان در گوشه و كنار دنيا فروخته شده است. در نظرسنجي موسسه PBS براي انتخاب محبوب‌ترين رمان آمريكا از ميان 100 رمان برگزيده از نويسندگان سراسر دنيا، نخستين كتاب هارپر لي فقيد از هفته اول صدرنشين شد و اين جايگاه را تا پايان براي خود نگه داشت.

لي پيش از «كشتن مرغ مقلد» يك كتاب ديگر نوشته بود به نام «برو ديده‌باني بگمار» كه ماجراهايش قبل از محبوب‌ترين رمان آمريكايي‌ها مي‌گذشت اما حدود 55 سال پس از آن و يك سال پيش از مرگ لي منتشر شد. «كشتن مرغ مقلد» درباره تبعيض نژادي و بي‌عدالتي در آمريكاي دهه 1930 است و ماجراي وكيلي سفيدپوست به نام آتيكوس فينچ را روايت مي‌كند كه بايد در دادگاه از سياهان متهم به اهانت به زنان سفيدپوست دفاع كند.

اقتباس سينمايي از رمان «كشتن مرغ مقلد» در 1962 به كارگرداني رابرت موليگان و بازي گريگوري پك در نقش فينچ نامزد هشت جايزه اسكار و برنده سه جايزه از جمله بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه اقتباسي براي هورتن فوت شد. نكته جالب اينكه كتاب لي در 48 ايالت از 50 ايالت آمريكا صدرنشين نظرسنجي بود و تنها در ايالت‌هاي كاروليناي شمالي (غريبه) و وايومينگ (ارباب حلقه‌ها) از رقيبان سرسخت خود جا ماند.

در ميان 10 رمان برتر، نويسندگان هفت رمان زنان هستند و رتبه‌هاي دوم تا دهم به ترتيب به اين رمان‌ها رسيده است: «غریبه» دایانا گابالدن، «هری پاتر» جی‌کی رولینگ، «غرور و تعصب» جین آستن، «ارباب حلقه‌ها» جی. آر. آر. تالکین، «بر باد رفته» ویکتور فلمینگ، «تار شارلوت» ای‌بی وایت، «زنان کوچک» لوییزا می الکات، «وقایع‌نگاری نارنیا» سی‌اس لوییس و «جین ایر» شارلوت برونته.

کد خبر 420204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha