مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

مسعود زلفی*: ترافیک تهران، افزون بر این که از اصلی‌ترین مشخصه‌های این شهر به شمار می‌آید، از چنان پیچیدگی برخوردار است که می‌توان آن را در جهان بی‌همتا خواند.

عوامل مختلفی دست به دست هم داده و ترافیک تهران را بی‌همتا کرده‌است، اما ضمن احترام به شهروندان باید تأکید کرد که مفهوم و عنصر «فرهنگ»، شاه کلید گمشده ترافیک این شهر است.

در کلانشهری مثل تهران که به عنوان یکی از آلوده‌ترین و پرترافیک‌ترین پایتخت‌های جهان شناخته می‌شود، به فرهنگ ترافیک کمتر اهمیت داده شده، غافل از اینکه «فرهنگ» و نیز «آموزش» می‌تواند نقش مؤثر و اثرگذار در حل معضل ترافیک داشته باشد.

به راستی چگونه است شهرهای کشوری مثل آلمان که سرانه اتومبیل در آنها ۲ برابر سرانه خودرو در تهران است، از بار ترافیکی منطقی برخوردار بوده، اما در تهران هماره باید حسرت دیدن ساعتی بدون بار ترافیکی سخت و سنگین را داشته باشیم. قطعاً پاسخ این سئوال را باید در مقوله فرهنگ و ترافیک جستجو کرد.

یاد آور می‌شود حدود ۴۰ درصد از مشکلات ترافیک، ناشی از عدم آشنایی شهروندان با فرهنگ رفت و آمد در شهر است.

یکی از مظاهر فقدان و یا سستی فرهنگ ترافیک، استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگی است.

به رغم تأکیدات قوانین و مقررات، مشاهده می‌شود که رانندگان بخشی از وقت خود را برای ارسال و یا خواندن پیام‌های کوتاه تلفن همراه - آن هم در بزرگراه‌ها - صرف می‌کنند و متأسفانه این موضوع موجب افزایش ناخواسته بار ترافیک و تصادف می‌شود.

براساس اظهارات و آمارهای رسمی اعلام شده، شمار تصادفات مرتبط با استفاده از تلفن همراه در بالاترین ردیف تصادفات قرار دارد.

رانندگان برای نوشتن و یا خواندن این گونه پیام‌ها و سپس برای جبران عقب‌ماندگی از زمان، اقدام به افزایش سرعت می‌کنند که این موضوع افزایش ریسک در تصادفات را موجب می‌شود.

دریافت و ارسال یا حتی خواندن پیام‌های کوتاه تلفن همراه حین رانندگی به علت عدم همسانی عمل و عکس‌العمل راننده موجب افزایش ترافیک و تصادف می‌شود.

به این آمار توجه کنید: زمان عکس‌العمل یک راننده به طور طبیعی ۴/۳ دهم ثانیه است که این زمان هنگام دریافت، ارسال یا خوانده پیام‌های کوتاه تلفن همراه به دلیل حواس‌پرتی و عدم تطابق چشمی راننده و عدم تمرکز دست‌ها به بیش از ۵ ثانیه افزایش می‌یابد.

همچنین طولانی شدن زمان پاسخگویی راننده به سبب عدم تمرکز و ناتوانی در تصمیم‌گیری به هنگام رانندگی حین حرکت سبب طی شدن حداقل مسافتی به طول ۱۵ تا ۲۰ متر می‌شود که در اغلب مواقع وقوع تصادفات و افزایش ترافیک را به دنبال دارد.

فراموش نکنیم که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، هرگونه اعمالی که موجب ایجاد اختلال در تمرکز حواس و تغییر افکار راننده شود، ممنوع است و ارسال، خواندن پیام کوتاه و مکالمه تلفن همراه به هنگام رانندگی از مظاهر بروز حواس پرتی راننده به شمار می‌آید.

 *کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری

کد خبر 4200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز