همشهری آنلاین: نائومی کاواسی به عنوان سازنده مستند رسمی المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو برگزیده شد و قصد دارد در آن بر روند بازسازی منطقه سونامی‌زده فوکوشیما تمرکز کند.

نائومی کاواسی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از واشنگتن‌پست، كاواسي 49 ساله با هشت حضور در بخش‌هاي رسمي جشنواره كن ركورددار است و جايزه بزرگ و دوربين طلايي اين رويداد مهم سينمايي را در كارنامه دارد. او سال 1997 در 28 سالگي به جوان‌ترين برنده دوربين طلايي ويژه فيلمسازان اول تبديل شد و حالا فرصت دارد زيبايي‌هاي سرزمين مادري‌اش ژاپن را در مستندي كه براي المپيك توكيو مي‌سازد به تصوير بكشد.

فيلمساز تحسين‌شده روز سه‌شنبه درباره فيلم خود به خبرنگاران گفت: «اين فرصتي خواهد بود براي من تا جايگاه ژاپن را به مردم دنيا نشان بدهم و اينكه چه دگرگوني‌هايي در كشورم رخ مي‌دهد. در بخشي از فيلم روي حضور داوطلبان در المپيك تمركز خواهم كرد و فكر مي‌كنم اين با روح ژاپن همساز است؛ مردم و كشوري كه بخشنده هستند و مشاركت مي‌كنند.» آخرين فيلم كاواسي در مقام كارگردان مستند «ديدگاه» با بازي ژوليت بينوش است.

منطقه فوكوشيما سال 2011 گرفتار يك زلزله و سونامي پس از آن شد كه به يك فاجعه اتمي انجاميد. دولت ژاپن اميدوار است تا كمتر از دو سال ديگر و آغاز بازي‌هاي المپيك تابستاني 2020 توكيو آثار خرابي‌هاي مانده از سونامي و زلزله را از فوكوشيما بزدايد و كميته ملي المپيك هم براي نشان دادن امنيت منطقه برخي از بازي‌هاي سافت‌بال و بيس‌بال المپيك را در زمين‌هاي ورزشي آنجا برگزار مي‌كند.

مستند المپيك توكيو با حمايت مالي كميته بين‌المللي المپيك و مشاركت كميته ملي المپيك ژاپن توليد مي‌شود و نهاد بين‌المللي مي‌تواند در جزئيات آن مداخله كند. كاواسي با نشستن روي صندلي كارگرداني اين پروژه پا جاي پاي هموطن خود كن ايچيكاوا مي‌گذارد كه مستند المپيك 1964 توكيو را ساخت. هنوز هم پس از 54 سال خيلي‌ها «المپياد توكيو» ايچيكاوا را يكي از مهم‌ترين مستندها در گونه ورزشي مي‌دانند.

از ديگر مستندهاي ماندگار و تاثيرگذار كه براي المپيك‌ها ساخته شده مي‌توان به «المپيا» به كارگرداني رني ريفنشتال اشاره كرد كه دوست نزديك آدولف هيتلر بود و اين فيلم را براي بازي‌هاي المپيك 1936 برلين در دوران حكمراني نازي‌ها ساخت. مستند ايچيكاوا هم به دليل داشتن ساختار و مضمون شاعرانه آن هم براي بزرگداشت بزرگ‌ترين رقابت ورزشي دنيا به شدت از سوي سازمان‌دهندگان المپيك مورد انتقاد قرار گرفت.

كاواسي هم با دانستن اين نكته در پاسخ به خبرنگاري درباره احتمال تغيير شيوه فيلمسازي خود گفت: «بعيد است من راه خودم را عوض كنم. صرفا به اين دليل كه داريم يك مستند درباره بازي‌هاي المپيك مي‌سازيم نبايد باعث اين همه دگرگوني شود.» انتظار مي‌رود مستند فعلا بدون نام المپيك 2020 توكيو بهار سال 2021 آماده نمايش شود؛ يعني حدود شش ماه پس از بازي‌هاي المپيك.

کد خبر 419999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha