همشهری آنلاین: نگرانی‌ها برای سرنوشت بازی‌های المپیک توکیو با گذشتن دمای هوا از مرز ۴۱ درجه به بالاترین حد ممکن رسیده است.

گرمای هوا در ژاپن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، فرماندار توكيو در حالي حال و هواي چند روز اخير اين شهر را به «زندگي كردن در سونا» تشبيه كرده است كه مسئولان ژاپن و مديران كميته بين‌المللي المپيك از همين امروز نگران دماي هوا در يك ماه برگزاري المپيك 2020 توكيو هستند؛ وضعيتي كه به نظر مي‌رسد اگر اوضاع به همين شكل پيش برود، براي ورزشكاران و تماشاگران حاضر در پايتخت ژاپن غيرقابل‌تحمل باشد.

ركورد 41 درجه سانتيگراد در ماه اوت سال 2013 براي شهر كوماياگا در استان سايتاما به ثبت رسيده بود. اين ركورد روز دوشنبه از مرز 41 درجه گذشت و به 41.1 رسيد تا بالاترين دمايي باشد كه اهالي كوماياگا در 122 سال اخير تجربه كرده‌اند. در شرايطي كه مسئولان توكيو برنامه‌هاي پيشواز از المپيك 2020 را اين هفته آغاز كردند اما بسياري ديگر نگران افزايش خطر حمله قلبي با افزايش دما در نقاط مختلف ژاپن هستند.

دماي هواي روز دوشنبه در مركز توكيو 39 درجه بود كه با در نظر گرفتن چند عامل مهم ديگر از جمله رطوبت، 43 درجه احساس مي‌شد. روند افزايش درجه حرارت به اندازه‌اي است كه چند نفر در دو هفته اخير در گوشه و كنار ژاپن جان خود را از دست دادند و هزاران نفر به بيمارستان منتقل شدند. هفته گذشته كميته ملي المپيك زمان آغاز رقابت‌هاي مختلف توكيو 2020 را اعلام كرد كه بر اين اساس، دوي ماراتن هفت صبح آغاز مي‌شود.

ماكوتو يوكوهاري، استاد دانشگاه توكيو چهره‌اي است كه درباره خطرهاي پيش روي دوندگان ماراتن المپيك 2020 توكيو در هواي گرم تحقيق كرده است. او معتقد است انتقال زمان آغاز رقابت ماراتن به هفت صبح كاري لازم اما ناكافي است و برگزاري مسابقه ماراتن در روزهاي آفتابي را مي‌توان در رده ورزش‌هاي خطرناك و بسيار خطرناك قرار داد. پيشنهاد اين استاد دانشگاه انتقال زمان آغاز مسابقه ماراتن به ساعت دو بامداد است.

برگزاري مسابقه در هواي خنك استان شمالي هوكايدو يا اجبار دوندگان به استفاده از بخش شرقي خيابان‌ها براي قرار گرفتن در سايه از ديگر پيشنهادهاي يوكوهاري است. در همين حال، برنامه‌ريزان المپيك 2020 در تدارك استفاده از دوش‌هاي هواي خنك براي ورزشكاران هستند و برنامه‌ها را به گونه‌اي در نظر مي‌گيرند كه ورزشكاران و تماشاگران به گرماي هوا برنخورند.

بازي‌هاي المپيك توكيو از 24 ژوييه تا 9 اوت 2020 در پايتخت ژاپن برگزار مي‌شود و دو هفته بعد نوبت به آغاز رقابت‌هاي پارالمپيك مي‌رسد كه تا ششم سپتامبر ادامه مي‌يابد. شهر توكيو آخرين بار سال 1964 ميزبان بازي‌هاي المپيك تابستاني بود كه به دليل گرماي هوا در ماه خنك اكتبر برگزار شد.

کد خبر 411619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha