همشهری آنلاین: طولانی‌ترین پل دریایی دنیا بندرهای هنگ‌کنگ و ماکائو را به ۱۱ شهر در سرزمین اصلی چین وصل می‌کند و دروازه‌های آن از روز چهارشنبه به روی خودروها گشوده می‌شود.

بزرگترین پل دریایی دنیا در چین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين پل روز گذشته در مراسمي كوتاه و باشكوه با حضور رئيس‌جمهوري چين و فرماندار هنگ‌كنگ افتتاح شد اما نكته اينجاست كه گذشتن از روي آن صرفا با دريافت اجازه ويژه و براي خودروهاي خاص امكان دارد. اتوبوس‌ها در اين مسير 55 كيلومتري رفت و آمد مي‌كنند و خودروهاي باربري ويژه هم در نظر گرفته شده‌اند.

در آستانه آغاز به كار رسمي طولاني‌ترين پل دريايي دنيا، چند نكته شنيدني و خواندني درباره آن از اين قرار است:

1. كار ساخت و ساز پل سال 2009 آغاز شد و تمام 55 كيلومتر آن در كمتر از 10 سال به بهره‌برداري رسيد. هزينه احداث پل 20 ميليارد دلار است؛ يعني حدود 365 هزار دلار به ازاي هر كيلومتر. يكي از دلايل اعتراض منتقدان به اين پروژه همين هزينه 20 ميلياردي است و البته وابسته‌تر كردن هنگ‌كنگ به سرزمين اصلي چين. پل جزيره لانتائو هنگ‌كنگ را به شهر ژوهاي در ساحل جنوبي استان گوانگدونگ و بند ماكائو، يكي از محبوب‌ترين مقاصد گردشگري براي چيني‌ها وصل مي‌كند.

2. سازه اصلي با سه پل كابلي حمايت مي‌شود و چنان ساخته شده است كه مقابل بادهايي به شدت 340 كيلومتر در ساعت مقاوم باشد. يك تونل تقريبا هفت كيلومتري زيردريايي هم در نظر گرفته شده كه دو جزيره مصنوعي را به هم وصل مي‌كند و مانع رفت و آمد كشتي‌ها را در آن منطقه نمي‌شود. پيچ و خم پل يادآور شكل بدن مار است و برج‌هاي بالاي آن به دلفين‌هاي سفيد چيني شباهت دارد.

3. پل ابتدا قرار بود سال 2016 افتتاح شود اما مواردي چون كمبود بودجه و لزوم دقت در ايمني ساخت و ساز آن را دو سال به تاخير انداخت. در اين 9 سال 9 كارگر كشته و بيش از 200 نفر مجروح شدند كه براي يك پروژه 55 كيلومتري آماري بسيار پايين است. هر چند دولت چين امسال شش شركت طرف قرارداد را به دليل در نظر نگرفتن مسائل ايمني و به خطر انداختن جان كارگران جريمه كرد.

4. با ورود راننده‌ها به روي پل، ميزان ضربان قلب و فشار خون آنها در طول مسير تحت نظر قرار مي‌گيرد و اطلاعات سلامت هر راننده به مركز كنترل پل ارسال مي‌شود. دوربين‌هايي هم در سراسر مسير كار گذاشته شده كه ماموريت آنها زير نظر گرفتن راننده‌هاست. اگر هر راننده در فاصله 20 ثانيه بيش از سه بار خميازه بكشد، «دوربين خميازه» يك علامت هشدار منتشر مي‌كند.

5. ورود شهروندان هنك‌كنگي به سرزمين اصلي چين از راه پل دريايي مستلزم دريافت مجوز ويژه است. مجوز استفاده طولاني‌مدت از پل صرفا به كساني داده مي‌شود كه چند معيار مشخص داشته باشند؛ از جمله پرداختن ماليات قابل توجه در چين، كمك مالي چشمگير به خيريه‌هاي استان جنوبي گوانگدونگ يا عضو بودن در يكي از چند سازمان سياسي خاص. ديگران مي‌توانند از اتوبوس‌هاي رفت و آمد استفاده كنند.

6. در هنگ‌كنگ و ماكائو رانندگان از سمت چپ خيابان استفاده مي‌كنند و در سرزمين اصلي چين ماجرا درست برعكس است؛ شبيه رانندگي در خيابان‌هاي ايران. از آنجا كه پل جزو قلمرو چين به شمار مي‌رود، رانندگان هنگ‌كنگي و ماكائويي ناچارند از قوانين چين پيروي كنند. به همين دليل، براي اين راننده‌ها نقطه‌اي در نظر گرفته شده استا تا مسير خود را عوض كنند و با خيال راحت روي پل بروند. در مسير برگشت هم رانندگان هنگ‌كنگ و ماكائو در نقطه ادغام خودروهاي خود را وارد لاين مقابل مي‌كنند تا مشكلي نداشته باشند.

کد خبر 419892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha