گروه شهری: صندوق احیاء و بهره‌برداری اماکن تاریخی و فرهنگی با ارسال جوابیه‌ای به روزنامه همشهری این نکته را که قلعه شوش از ابتدا به‌عنوان اقامتگاه ساخته شده است، مجوزی برای تغییر کاربری آن در وضعیت حاضر دانست.

براساس آنچه استدلال این نهاد وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، می‌توان برای 90 درصد آثار تاریخی جهان مجوز کاربری تجاری و اقامتی صادر کرد، زیرا جمله این آثار در ابتدا به‌عنوان اقامتگاه و... ساخته شده‌اند و در طول تاریخ بوده که به‌تدریج به‌عنوان میراث تاریخی و فرهنگی مطرح شده‌اند.

به‌واقع براساس استدلال نهاد مذکور از تخت جمشید نیز در حال حاضر می‌توان به‌عنوان هتل دیپلماتیک و سالن همایش استفاده کرد چون کاربری آن در 2 هزار و 500 سال پیش تقریبا همین موارد بوده است.

متن جوابیه صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، به این شرح است: درخصوص خبر مربوط به مجموعه قلعه شوش که در صفحات اول و سوم مورخ: 15/10/86 آن روزنامه که تحت عنوان: «آکروپلیس ایران مسافرخانه می‌شود.» چاپ شده است، این مطالب جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود:

1 – سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ مجوزی برای تغییر کاربری قلعه شوش صادر نکرده است، بلکه این قلعه از ابتدا به‌عنوان یک مرکز اقامتی توسط هیأت باستان‌شناسی فرانسوی مورد استفاده قرار گرفته است.

2 – مجموعه قلعه شوش در سال 1897 میلادی توسط دمورگان به‌منظور اقامت و استفاده هیأت باستان‌شناسی فرانسه در شوش ساخته شده است و به همین منظور این قلعه با یک طرح قرون‌وسطایی اروپا بر فراز بلندترین نقطه تپه در شوش یعنی آکروپل ساخته شده است. ساختمان این قلعه با نظارت حاج مصطفی دزفولی و با مصالح محلی موجود ازجمله خشت و آجر بنا شد. و در سال 1912 ساخت آن به پایان رسید. پلات این مجموعه ذوزنقه شکل است که قاعده کوچک آن در سمت شمال واقع شده و دور تا دور آن‌را راهرویی احاطه کرده و چند ردیف اتاق‌هایی که بر گرد حیاط قرار گرفته‌اند. برج شمال غربی قلعه هم مربع شکل و برج شمالی دایره شکل است پس اساسا قلعه شوش از ابتدا کاربری اقامتی داشته و  به‌منظور استفاده هیأت فرانسوی ساخته شده است.

3 – صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور طبق ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی و به‌منظور احیاء و باززنده‌سازی و بهره‌برداری اصولی نیازهای تاریخی کشور با حفظ ارزش‌های ذاتی و کالبدی آنان با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی تشکیل شده است. و در راستای حفظ و حراست از میراث کهن این سرزمین و تهیه برنامه‌های احیاء و باززنده‌سازی بناها با تأکید بر عناصر و ساختارهای ماهیتی موجود در آنها و نیز بهره‌برداری‌های متناسب با ظرفیت‌های کالبدی این آثار فعالیت می‌کنند. بر همین اساس قلعه شوش که در قبل و بعد از انقلاب از آن به‌عنوان مرکز اقامتی هیأت‌های باستان‌شناسی و پژوهشگران محققان و دانشجویان علاقه‌مند به این مجموعه همواره مورد استفاده قرار گرفته است و در نظر دارد طرح جامع ساماندهی، احیاء و بهره‌برداری آن مجموعه را با مشارکت بخش خصوصی با تأکید بر معنی کاربری تهیه و اجرا کند.
بنابراین، تبدیل این بنا به مسافرخانه و رستوران صرفا استفاده تجاری از آن اطلاق نامناسب و ناصواب نگارنده و مطلب ارائه شده توسط آن روزنامه محترم است که جای بسی سؤال است؟

4 – مجددا یادآوری می‌کند   این صندوق اساسا در برنامه‌های راهبردی خود براساس هویتی که دارد بیشتر جلب و جذب مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به جهت افزایش ضریب‌ حفاظتی و نگهداری این بناهای ارزشمند را در سرلوحه کار خود قرار داده است که این امر با انجام مطالعات لازم و ارائه روش‌های علمی محقق می‌شود و هیچ هدف تجاری ندارد، و صرفا با تغییر کاربری متناسب با نیازهای فعلی و با تأکید بر معرفی بهینه و اصولی آثار معماری و هنری ارزشمند موجود در کالبد بناهای تاریخی به این امر باارزش پرداخته است.

5 – برای حفظ و حراست و حفاظت از همه آثار تاریخی کشور به گستردگی تاریخ و تمدن مردم این سرزمین، چاره‌ای جز مشارکت جدی صاحبان اصلی این نیازها که مردم هستند وجود ندارد و استفاده از توانمندی‌های کارآمد بخش خصوصی و مردم در اولویت و برنامه‌های این صندوق است و تصدیق می‌فرمایید که مردم بهترین امانتدار و حافظ آثار متعلق به پیشینیان و نیاکان خود هستند.

6 – در خاتمه ضمن تشکر و قدردانی از آن روزنامه محترم که همواره به  رسالت خطیر معرفی مواریث فرهنگی کشور اهتمام ویژه داشته، امید است در استمرار و اقدام  به همکاری‌ها و همیاری‌ها نیز تذکرات دلسوزانه همه صاحبان اندیشه و نشر و معرفی ارزش‌های میراث کهن این سرزمین سعی و تلاش ارزنده‌ای در حفظ و نگهداری امانت‌های تاریخی ایران داشته باشیم.

کد خبر 41986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز