آشنایی من با استاد فرامرز شکرخواه به ٢۵سال پیش و اوایل دهه٧٠ برمی‌گردد؛ زمانی که اولین سال‌های شروع فعالیت او در زمینه ساخت ساز بود.

فرامرز شکرخواه

پیش از این، استاد فرامرز شکرخواه همراه برادرش در کارگاه درودگری در ویلای٩، ساز سنتور می‌ساخت اما کم‌کم و به تشویق استاد شاپور هدایتی، ساخت ساز سه‌تار را شروع کرد.

آشنایی من با فرامرز شکرخواه، فردی نبود و من درکنار او توانستم با خانواده فرهنگ‌دوستش نیز آشنا شوم. به این ترتیب فراگیری ردیف موسیقی دستگاهی را در محضر او شروع کردم و این رفاقت‌ها را در فضای موسیقیایی شهر مشهد ادامه دادم.

به‌تدریج که این رفاقت‌ها بیشتر شد، تصمیم گرفتیم همراه استاد شکرخواه به تهران برویم و با فراگیری ساز کمانچه، نزد استاد علی‌اکبر شکارچی، کار موسیقی را ادامه دهیم. این فرایند دو سال به طول انجامید و ما هر دو هفته به تهران می‌رفتیم و در محضر استاد شکارچی، ردیف را با ساز کمانچه کار می‌کردیم. همچنین در همان زمان در کلاس‌های استاد لطفی و در مجامعی که ایشان با هدف کارشناسی و ساخت ساز در مکتب‌خانه میرزاعبدا... برگزار می‌کردند، به اتفاق هم شرکت می‌کردیم.

سازهایی که استاد شکرخواه ساخته بودند، همواره با اقبال محمدرضا لطفی روبه‌رو می‌شد و این استاد برجسته موسیقی ایران، همیشه از صنعت ساخت و صدای ساز شکرخواه، تعریف و او را به ادامه مسیر تشویق می‌کرد. واقعا شکرخواه در فضای موسیقی مشهد، غنیمت بود. او از معدود استادانی است که با وجود آنکه سن زیادی نداشت، بدون حاشیه و با محبت تمام همچون پیش‌کسوتان موسیقی، همواره با تشویق و محبت، بچه‌ها را دور خود جمع می‌کرد، به آن‌ها آموزش می‌داد و به تحصیل موسیقی علاقه‌مند می‌کرد.

نبود استاد شکرخواه در این یک‌ سال که دیگر او را در جمعمان نداشتیم، کاملا مشهود بود اما خوشبختانه او شاگردانی تربیت کرده و سازهایی ساخته است که در سراسر کشور و حتی خارج از کشور، مشغول نغمه‌پردازی هستند. یاد و خاطره او جاودانه خواهد ماند.

  • علی ثابت‌نیا - مدیرعامل انجمن موسیقی ایران
کد خبر 419733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha