شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرامرز شکرخواه اول فرودین ١٣٤٠ در شهر مقدس مشهد به دنیا آمد. او موزیسین، نوازنده، مدرس و سازنده تار و سه تار بود.

وی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰ نزد شاپور هدایتی و با ساز سه‌تار به فراگیری مستمر موسیقی دستگاهی ایران پرداخت، آموزشی که مشخصاً مبتنی بر ردیف و ضربی‌های کلاسیک موسیقی ایرانی بود و به‌نوعی نماینده‌ی نگرش و مکتب آموزشی شاگردان نورعلی‌خان برومند و علی‌اکبرخان شهنازی در خراسان (مشهد) بوده است.

شناخت و درک دقیق او از ردیف و اجزا و اصول این موسیقی، توان انتقال عالی مطالب، صبر، حوصله، جدیت در کنار خلق و خوی آرام و مهربانش از او معلمی کاربلد و موفق ساخته بود و حاصل سال‌ها تدریس جدی او، شاگردان فراوانی است که تربیت کرده‌است. در نوازندگی‌ (به‌ویژه ساز سه‌تار)، علاقه‌مند سبک و سیاق و حال ساز استاد لطفی بود و از سوی دیگر به موسیقی نواحی خراسان گرایشی خاص داشت.

این عوامل، درکنار تجربیات و ذوق و احساس شخصی، لحن و بیان خاص و زیبایی به نوازندگی‌اش بخشیده بود. فرامرز همچنین نواختن تار و بعدها کمانچه را نیز نزد استاد علی‌اکبر شکارچی آغاز کرد و پی گرفت.

شکرخواه که کلکسیونی از سازهای تاریخی را هم در اختیار داشت از دهه ٦٠ با دریافت مجوز از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به ساخت ساز نیز پرداخت که سه‌تار و تارهای او جزو کارهای ویژه به شمار می‌آیند.

او از همان دهه به آموزش موسیقی رو آورد و تا کنون شاگردان فراوانی تربیت کرده است.

فرامرز شکرخواه که در سه تار و تار نوازی نوازنده‌ای چیره دست است؛ تمایلی به اجراهای گروهی نداشت، او فقط چندین بار  به نغع بیماران مبتلا به سرطان و همچنین به نفع  زلزله زدگان دوئت‌هایی را اجرا کرد.

کد خبر 253792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز