چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

هموطنان محترم، از امروز با خیال راحت در خیابان‌ها و کوچه‌های برفی و گلی قدم بزنید و حتی در برابر ماشین‌هایی که از وسط چاله‌های پر از آب معابر ویراژ می‌دهند مانور بدهید

چون دیگر برای شستن لباس‌های گلی مشکلی به نام کمیابی پودر رختشویی وجود ندارد.

این قطعاً خبر بسیار مسرت‌بخشی برای کسانی است که در سرمای چند درجه زیرصفر و زیربارش برف و باران برای شست وشوی دستی و ماشینی البسه زمستانی در صف‌های چند ده متری ایستادند تا چند بسته پودر رختشویی به خانه‌شان ببرند.

سودجویان محترم هم که از هیچ فرصتی برای پرکردن جیب مبارکشان غفلت نمی‌کنند به سرعت دست به کار شدند و با انبار یکی از مایحتاج اصلی زمستان مردم به این اوضاع آشفته دامن زدند، به این ترتیب ظرف تنها چند روز پودر رختشویی هم به کالایی لوکس ونایاب تبدیل شد، که قیمت معامله زیرمیزی آن به بسته‌ای هزار تومان هم می‌رسید.

اما آن‌طور که تولیدکنندگان پودر شوینده می‌گویند دلیل این کمیابی و حتی نایابی، کمبود نقدینگی کارخانه‌ها‌ برای ترخیص مواد اولیه از گمرک بود که بعدها با تشدید سرما و بسته‌ شدن راه‌ها و توقف حمل و نقل بین شهری این مشکل به معضلی همه‌گیر تبدیل شد.

در نتیجه وقتی پودر رختشویی در بازار حکم طلا گرفت مسئولان دست به کار شدند تا بالاخره بعد از مدت‌ها هشدار؛ به این وضعیت آشفته نظمی بدهند.

به این ترتیب پس از ماه‌ها انتظار چک 55 میلیارد تومانی از یارانه‌های پرداخت نشده تولیدکنندگان صادر شد و معاون وزیر بازرگانی هم به پیوست این اقدامات وعده داد که 40 هزار تن پودر شوینده به تدریج توزیع و به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

سیدمصطفی مقدسی، دبیر شورای تولیدکنندگان پودر و نایب رئیس انجمن صنایع شوینده هم بهبود وضعیت تولید را تایید می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه دولت با پرداخت بخشی از یارانه‌های معوق شده به تولیدکنندگان پودر شوینده کمک کرد کالای بیشتری برای عرضه مهیا کنند اما به علت برودت کم‌سابقه هوا و بسته شدن راه‌ها امکان انتقال تولیدات به بازار در یک هفته گذشته وجود نداشت.

به گفته مقدسی 60 درصد کارخانجات تولید پودر شوینده در شهرهای قزوین و ساوه قرار دارند بنابراین با مسدود شدن راه‌های ارتباطی این 2 منطقه کالای کمتری به بازار مصرف تزریق شد.

او می‌افزاید: با تشدید بحران، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شرکت‌های حمل و نقلی را به تولیدکنندگان معرفی کرد تا تولید کارخانه‌ها را به بازار برساند.

مقدسی می‌گوید: از جمعه گذشته عرضه پودرهای شوینده پرطرفدار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تره‌بار در حجم قابل توجهی آغاز شده و انتظار می‌رود با افزایش حجم توزیع حداکثر تا اوایل هفته آینده مغازه‌ها و خرده‌فروش‌های عرضه این محصول به میزان کافی را از سر بگیرند.

دبیر شورای تولیدکنندگان پودر از دولت خواست برای تداوم تولید در حجم مناسب مابقی یارانه را که رقمی نزدیک به 135 میلیارد تومان است پرداخت کند.

او در ادامه به مصرف‌کنندگان چشم انتظار توصیه کرد عجله‌ای برای خرید و انبار کردن نداشته باشند. چرا که عرضه بیشتر در راه است و علاوه بر این بابت هر بسته پودر رختشویی دستی بیش از 215 تومان و در ازای هر بسته پودر ماشینی بیشتر از 330 تومان پرداخت نکنند تا دست محتکران در حنای فرصت‌طلبی بماند.

به گفته مقدسی محتکران به امید افزایش قیمت دست به انبار پودر شوینده زده بودند اما از آنجا که افزایش قیمتی در کار نیست به تدریج ناچار به عرضه با قیمت اصلی خواهند شد البته اگر مردم دست از گران‌خری بردارند.

کد خبر 41951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز