همشهری آنلاین: به گفته منابع نزدیک به طالبان اعضای رهبری سیاسی این گروه قطر با یک هیات مذاکره‌کننده آمریکایی گفت‌وگو کرده‌اند. این مذاکرات به نتیجه روشنی نرسیده اما قرار است در آینده ادامه پیدا کند.

مذاکرات طالبان با فرستادگان آمریکا در دوحه قطر

به گزارش دويچه وله، گروه طالبان اعلام کرد که گفت‌وگو میان رهبران این جنگجویان و نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح در افغانستان ادامه خواهد یافت. اقدامی که می‌تواند منجر به حل دیپلماتیک درگیری‌ها در این کشور شود.

زلمای خلیل‌زاد‌، دیپلمات آمریکایی با تبار افغانستانی روز جمعه ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر) با رهبران طالبان در قطر دیدار کرد تا راهی برای پایان جنگ داخلی ۱۷ ساله پیدا کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: «دو طرف در مورد پایان اشغال افغانستان و یافتن راه حلی صلح‌آمیز برای مشکلات صحبت کردند. هر دو طرف توافق کردند که گفت‌وگوها در آینده ادامه پیدا کند.»

خلیل‌زاد روز شنبه ۲۱ مهر به کابل وارد شد تا اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان را در جریان مذاکرات خود با رهبران گروه طالبان قرار دهد.

شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر که در این مذاکرات حضور داشته، گفت: «این یک جلسه مقدماتی بود که میان هشت دیپلمات آمریکایی و اعضای دفتر سیاسی ما برگزار شد.»

یک عضو دیگر طالبان به رویترز گفت که زلمای خلیل‌زاد از رهبران طالبان در دفتر قطر خواسته است که با یک آتش‌بس شش ماهه موافقت کنند. او پیشنهاد کرده که این آتش‌بس پس از انتخابات پارلمانی ۲۰ اکتبر در افغانستان آغاز شود.

در عوض طالبان از دولت افغانستان خواسته است که جنگجویان این گروه را هرچه زودتر از زندان‌های سراسر کشور آزاد کند و به حضور نیروهای خارجی در کنار ارتش افغانستان پایان دهد.

یک منبع خبری نزدیک به طالبان می‌گوید، هیات آمریکایی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای برای بررسی آزادی زندانیان تشکیل شود. او اضافه کرد: «هیچ یک از طرف‌های مذاکره بر سر شرایط آشتی به توافق نرسیدند اما پذیرفتند که برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک، گفت‌وگوها ادامه داشته باشد.»

زلمای خلیل‌زاد، ماه گذشته از سوی دولت دونالد ترامپ به عنوان نماینده ویژه آمریکا انتخاب شد تا تلاش‌های تازه‌ای را برای گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان آغاز کند.

خلیل زاد دور تازه تلاش‌های خود را از افغانستان آغاز کرد و در این راستا در سفری ۱۰ روزه به کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر رفت. چهار کشوری که می‌توانند در مذاکرات صلح نقش موثری داشته باشند.

به گفته یک مقام دولتی افغانستان، خلیل‌زاد گزارش دیدارهای خود از این چهار کشور و همچنین دیدار با هیات طالبان را در اختیار رئیس‌جمهور افغانستان و برخی از اعضای بلندپایه دولت این کشور قرار داده است.

در همین حال بیانیه‌ای که از سوی سفارت آمریکا در کابل در مورد سفرهای خلیل‌زاد منتشر شده دیدار او با رهبران طالبان در قطر را تایید نکرد.

این بیانیه به نقل از نماینده ویژه آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده آمریکا خود را متعهد به آرزوی همه افغان‌ها برای رسیدن به صلح می‌داند. همه شهروندان افغانستان باید خود را در این روند شریک ببینند.»

ادامه درگیری‌ها سوالاتی را در مورد سیاست آمریکا برای پایان جنگ در افغانستان مطرح کرده است. سیاستی که در سال گذشته بر روی مجبور کردن طالبان برای حضور در مذاکرات با انجام حملات هوایی بیشتر بود.

طالبان هفته گذشته خواستار خروج همه نیروهای نظامی خارجی از این کشور به عنوان تنها راه رسیدن به صلح شد. اسلامگرایان همچنینی حملات خود را به استان‌های مهم افزایش داده‌ و از شهروندان افغانستان خواسته‌اند که انتخابات سراسری را تحریم کنند.

در نه ماه اول سال میلادی جاری حداقل ۸۰۵۰ نفر از غیرنظامیان افغان کشته شده‌اند. حداقل نیمی از این قربانیان هدف حملات انتحاری طالبان قرار گرفته‌اند و مابقی به صورت‌های دیگر کشته شده‌اند که به گفته سازمان ملل می‌تواند مصداق جنایت جنگی محسوب شود.

کد خبر 419160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha