شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

کمربند در گذشته نه فقط ابزاری برای نگهداشتن شلوار یا گاهی تنبیه کودکان بازیگوش بلکه ابزاری برای یک بازی جذاب و مهیج در پسکوچه‌های تهران قدیم بود.

کمربند بازی

عصرها که هوا رو به خنکی می‌رفت و همه اهل محله به خانه برمی‌گشتند کوچه‌های خاکی محله‌های قدیمی تبدیل به میدان کمربندبازی می‌شد. بچه‌ها یک دایره گچی وسط کوچه می‌کشیدند و قانون بازی هم به گونه‌ای بود که 5نفر وارد دایره می‌شدند و کمربندهایشان را به نحوی که سگک‌ها به سمت بیرون باشد دور محیط دایره می‌چیدند.

بازی وقتی شروع می‌شد که کمربندبازهای بیرون دایره به قصد برداشتن کمربندهای روی زمین به سمت محیط دایره حمله‌ور می‌شدند. در این مرحله از بازی بود که معمولاً صدای داد و فریاد بازیکنان از دایره گچی تجاوز می‌کرد و همسایه‌ها از برگزاری یک رقابت کمربندبازی دیگر در کوچه باخبر می‌شدند.

چون افراد داخل دایره در تلاش برای پیروزی در بازی باید افراد بیرون دایره را به داخل کشیده و هرچه در توان دارند آنها را به باد کتک بگیرند و دست آخر هم آنها را از دایره بیرون کنند. بازی وقتی تمام می‌شد که تمام افراد گروه بیرون دایره، ناکام از برداشتن کمربند، حسابی کتک خورده باشند. هرچند برای پیروزی افراد بیرون دایره هم قانونی وجود داشت. اگر یکی از آنها می‌توانست از بیرون دایره به یکی از افراد داخل دایره لگد بزند همه آنها می‌سوختند و بازی در همین مرحله تمام می‌شد.

کد خبر 419104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha