همشهری آنلاین: کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کردند در فاصله‌ سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی میزان دی‌اکسید کربن موتور خودروهای صفر کیلومتر را ۳۵ درصد کاهش دهند. آلمان ابتدا مخالف این توافق بود.

دود خودرو

توافق نهایی وزرای محیط‌ زیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخلاف پیش‌بینی‌ها، بهتر از ‌آن چیزی است که تصور می‌شد. نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب ۱۷ مهر (۹ اکتبر) توافق کردند که میزان دی‌اکسیدکربن تولید شده در موتور خودروهای صفر کیلومتر را ۳۵ درصد کاهش دهند.

کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار کاهش ۴۰ درصدی این گاز در خودروهای نسل جدید بود. این کمیسیون در پی راهکارهای مختلفی برای کاهش تولید گازهای گل‌خانه‌ای در اتحادیه اروپاست و خواهان توافقی بود که کشورهای تولید کننده خودرو را متعهد کند در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی موتورهای بهتری طراحی کنند که دی‌اکسید کربن ناشی از سوخت موتور آنها ۴۰ درصد کمتر از خودروهای کنونی باشد.

آلمان -تولید کننده خودروهایی با موتور پرقدرت- بر خلاف ایرلند، سوئد، دانمارک، فرانسه و هلند به شدت مخالف این پیشنهاد بود و تأکید داشت که با حداکثر ۳۰ درصد کاهش موافقت می‌کند.

صنایع خودروسازی آلمان نقش مهمی در اقتصاد این کشور بازی می‌کنند و حفظ فرصت‌های شغلی این صنعت، تأثیری قابل توجه در سیاست‌های دولت آلمان دارد. به عبارت دیگر دولت آلمان مایل نیست که صنایع خودروسازی را تحت فشار گذارد.

وزیر محیط‌ زیست آلمان، سِوِنیا شولترز که پیش از تصدی وزارت‌ محیط‌ زیست خواستار کاهش محسوس دی‌اکسید کربن موتور خودروها بود، مجبور بود در مذاکرات روزهای گذشته از موضع دولت حمایت کند. او به رسانه‌های آلمان گفته بود که مخالفت با آنچه باور اوست بسیار سخت است اما مهم دست‌یافتن به توافقی است که در نهایت برای دولت آلمان عملی باشد.

به دلیل اختلاف نظر شدید آلمان با دو سوم کشورهای اتحادیه اروپا بر سر پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا، اتریش که در حال حاضر ریاست‌ دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، پیشنهاد کاهش ۳۵ درصدی تولید دی‌اکسید کربن خودروهای صفر کیلومتر را مطرح کرد که در نهایت مورد توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت.

حال کشورهایی که مخالف آلمان بودند -مانند ایرلند- امیدوارند که نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا تغییراتی در این توافق ایجاد کند.

نمایندگان این پارلمان خواستار آن بودند که خودورهای صفر کیلومتر اتحادیه اروپا میزان دی‌اکسید کربن خود را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۴۰ درصد کمتر و تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۲۰ درصد دیگر کم کنند. اجرای چنین طرحی برای طراحان موتور خودرو آسان نخواهد بود.

فعالان محیط‌ زیست در عمل خواستار کاهش تولید خودروهای کنونی و استفاده از وسایل نقلیه‌‌‌ عمومی هستند که سوخت آنها از انرژی‌‌های تجدیدپذیر تأمین می‌‌شود.

کد خبر 418936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha