همشهری آنلاین: سازمان ملل هشدار می‌دهد که خسارات ناشی از فاجعه‌های طبیعی حاصل از تغییرات اقلیمی در حال افزایش شدید هستند و مدام بر شمار انسان‌هایی افزوده می‌شود که بدین خاطر می‌میرند. در ضمن بیشترین آسیب‌ها را مردم فقیر می‌بینند.

فاجعه‌های طبیعی

به گزارش سازمان ملل، شمار فاجعه‌های طبیعی‌ که بر اثر تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهند، در ۲۰ سال اخیر به شدت افزایش یافته است. دفتر سازمان ملل برای پیش‌گیری از فجایع در ژنو تصریح کرد که خسارات ناشی از سیل، طوفان، موج گرمای شدید، خشکسالی و آتش‌سوزی جنگل در حال حاضر بیش از دو برابر خساراتی هستند که در فاصله سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۷ به وجود می‌آمدند.

براساس گزارش یاد شده، نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۷ جانشان را بر اثر فجایع طبیعی از دست دادند. ۴۴ درصد از این موارد مرگ مربوط به فجایع طبیعی حاصل از تغییرات اقلیمی بودند. افزون بر این، حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون کودک، زن و مرد مجروح یا بیخانمان شدند یا وسایل امرار معاش خود را از دست دادند. ریکاردو منا، نماینده دفتر سازمان ملل برای پیش‌گیری از فجایع، گفت که این ارقام هشداردهنده هستند.

  • افزایش خسارات

طبق گزارش مزبور، خسارات اعلام شده در ۲۰ سال اخیر نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو بوده که دو و نیم برابر خسارات دوره ۲۰ ساله پیش از آن است. البته دفتر سازمان ملل برای پیش‌گیری از فجایع بر این گمان است که میزان واقعی خسارات بسیار بالاتر از این رقم است، چون تنها نزدیک به یک سوم خسارات ناشی از فجایع ثبت شده‌اند. در بسیاری از کشورهای فقیر شمار قربانیان و میزان خسارات اصلا به لحاظ آماری ضبط نشده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که شمار فجایع طبیعی حاصل از تغییرات اقلیمی از حدود ۱۶۵ مورد به ۳۲۹ مورد در سال رسیده است. دنیس مک‌کلین، سخنگوی دفتر سازمان ملل برای پیش‌گیری از فجایع، گفت: «تغییرات اقلیمی مدام باعث به وجود آمدن فاجعه‌های بیشتر و ویرانگرتر می‌شود.» در دو دهه اخیر در مجموع هفت هزار و ۲۵۵ فاجعه ثبت شده است.

  • ما نیازمند راه حل هستیم

گزارش سازمان ملل می‌گوید که بیشترین خسارات مالی بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۷ در آمریکا به بار آمده، چون در این کشور خانه‌ها و زیرساخت‌ها بسیار گران‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر هستند. آلمان نیز به خاطر موارد سیل در این کشور در ردیف‌های بالای جدول کشورهای خسارت‌دیده از فجایع طبیعی قرار دارد. اما سازمان ملل وضعیت کشورهای در حال توسعه را به‌خصوص وخیم گزارش کرده است.

دباراتی گوها، کارشناس امور آسیا، می‌گوید که فاجعه‌های طبیعی همواره به فقیران بیش از دیگران آسیب می‌رساند. او معتقد است که برای نجات کشورهای فقیر از این وضعیت باید راه‌حل‌هایی را در عرض پنج تا ۱۰ سال آینده یافت.

کد خبر 418935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha