همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد خوردن مرتب گوشت‌های فراوری‌شده مانند سوسیس با فزایش خطر دچار شدن به سرطان پستان در زنان همراهی دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی پژوهشگران در یک بازبینی بررسی‌های پیشین در این باره دریافتند که زنانی که مقدار زیادی گوشت‌های فراوری‌شده مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که این گوشت‌ها مصرف نمی‌کنند، ۹ درصد بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند.

این بررسی یافته‌های پیشین منتشر شده بوسیله سازمان جهانی بهداشت را تأیید می‌کند که گوشت‌های فراروی‌شده را سرطان‌زا می‌شمارد.

البته کارشناسان می‌گویند نباید درباره این یافته‌ها اغراق کرد و خطر واقعی دچار شدن هر زن منفرد به علت مصرف مرتب گوشت‌های فراوری‌شده به سرطان پستان بسیار کم است.

این بازبینی که شامل داده‌های به‌دست‌آمده از بیش از یک میلیون زن بود، همراهی میان مصرف گوشت فراوری‌شده و افزایش خطر سرطان پستان را نشان داد، اما این بررسی رابطه سببی میان این دو را ثابت نمی‌کند.

همچنین باید در نظر داشت که در ۱۵ بررسی مورد استفاده در این آنالیز تعریف‌های متفاوتی برای بیشترین میزان مصرف گوشت‌های فراوری‌شده به کار رفته بود.

ضمناً یافته‌های این بررسی که در ژورنال بین‌المللی سرطان منتشر شده است، صرفاً درباره گوشت‌های فراوری‌شده است نه گوشت قرمز به‌طور کلی.

فراوری روندی است که در آن معمولاً با دود دادن، در نمک خواباندن یا افزودن مواد نگهدارندِ به گوشت ماندگاری آن افزایش می‌یابد یا مزه‌اش تغییر داده می‌شود و محصولاتی مانند سوسیس، هات‌داگ، سالامی و.. تولید می‌شود.

نظریات متفاوتی درباره تأثیر فراوری بر گوشت از لحاظ بهداشتی وجود دارد، ازجمله اینکه در نمک خواباندن آن ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های با پروتئین‌های گوشت شود که به تولید مواد سرطان‌زا بینجامد.

توصیه فعلی سازمان ملی بهداشت انگلیس محدود کردن مصرف گوشت‌های قرمز و فراوری‌شده به ۷۰ گرم در روز است.

 

کد خبر 418669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha