همشهری آنلاین: سیل ویرانگری که در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده تاکنون جان حداقل ۹ نفر را در استانهای شمالی گرفته و ساکنان ۱۵۴ شهر و روستا را دربه در کرده است.

سیل شمال کشور مهر ماه

به گزارش ايسنا، بر اساس آخرین گزارش اعلام شده از سوی مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات، پس از سیل و آبگرفتگی صورت گرفته در ۶ استان متاثر از پدیده جوی شامل اصفهان، خراسان شمالی، گلستان، گیلان، مازندران و یزد و ۳۹ شهرستان و ۱۵۴ شهر و روستا از ۱۳ مهرماه تا ساعت ۶ صبح ۱۶ مهرماه به بیش از ۶۹۹۰ نفر امداد رسانی شده و بیش از ۳۲۷ نفر اسکان اضطراری شدند و حداقل ۸ نفر جان باخته‌اند. همچنین ۶۶۰ خانه از آب تخلیه شده‌اند و ۱۰۶ خودرو از مسیر سیلاب بیرون کشیده شده‌اند.

  • حضور تیم‌های ویژه بازرسی برای ارزیابی خسارت سیل

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در جریان بازدید از وضعیت خسارات وارده در اثر سیل و در فرودگاه رامسر در جمع خبرنگاران گفته تا جایی که بتوانند بخشی از خسارت‌هایی که به مردم و ابنیه وارد شده جبران می‌کنند.

وی در جریان سفر به غرب مازندران اضافه کرده، سیل در روزهای گذشته هم به اموال شخصی و هم به زیربناهای شهری خسارت هایی را به منطقه وارد کرده است و همچنین تاکید کرده برای روز چهارشنبه در اولین جلسه‌ای که در دولت خواهند داشت نخستین بخش از منابع مالی برای جبران خسارت به تصویب می‌رسد و در روزهای آینده در اختیار منطقه قرار می‌گیرد.

  • سیل استثنائی قرن؛ تعبیر معاون رئیس جمهور از سیل مازندران

محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور از سیل مازندران به عنوان سیل استثنائی قرن نام برده و گفته نخستین بخش اعتبارات به مازندران تا پایان هفته واریز می‌شود. با حضور در مازندران به دنبال تسریع در ارزیابی خسارت وارده شده هستیم اما به دلیل گستردگی میزان خسارات وارد شده در مازندران، امکان تصویب این میزان خسارت در هیات وزیران تا روز چهارشنبه وجود ندارد اما منابعی را در اختیار مناطق آسیب دیده قرار خواهیم داد.

وی اظهار کرده در شش ماه گذشته بیش از هزار و ۴۸ میلیارد تومان برای این نوع حوادث، خسارت پرداخت شد و این درحالی است که در سال گذشته ۲۴۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده که با افزایش ۵ برابری همراه بوده است.

معاون ریاست جمهور با اشاره به اینکه به دو بخش مازندران خسارت وارد شده است، خاطرنشان کرد: بخش اول زیرساختی است که خسارت سنگینی وارد شده است و همچنین مردم نیز درگیر خسارت‌های زیادی شده‌اند.

نوبخت با تاکید بر اینکه پس از ارزیابی خسارات به سرعت بودجه مصوب شده و بازسازی‌ها در برنامه قرار می‌گیرد، ادامه داده، پس از سیل و آسیب وارده کمک‌های اضطراری صورت گرفت و وزارت کشور به همراه استانداری کمک هایی مانند باز کردن معابر انباشته از آب و وصل کردن آب، برق و گاز را برای مردم انجام دادند.

وی خاطرنشان کرده در قسمت‌های بالادست و آبخیزداری باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد و در بحث آبریز‌ها هم باید از لایروبی صورت گرفته تا عمران و آبادانی در منطقه مستمر شده تا شاهد خسارت کمتری از بروز اینگونه حوادث در منطقه باشیم.

  • تغییر اقلیم عامل اصلی بارندگی‌های سیل‌آسا در مازندران

محمود رائینی، یک کارشناس سازمان هواشناسی گفت، تغییر اقلیم بر الگو و مقدار بارندگی مازندران اثر گذاشته است، به طوری که فراوانی بارندگی‌های سیل‌آسا بیشتر شد و اثرات ویرانگری دارند و همچنین فراوانی خشکسالی‌ها نیز بیشتر شده است.​

وی تصریح کرد: تغییر اقلیم روی فراوانی پدیده‌های حدی همچون سرما و یخبدان‌ها، برای نمونه برف و یخبدان‌های سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵، گرماهای "فرین"، مانند گرمای شدید تابستان امسال، بادهای ویرانگر مانند طوفان خرداد ۱۳۸۶ در ساری، یا طوفان شدید ۱۳۹۶ در قائمشهر، اثر گذاشته است. پیامد این همه تغییرات می‌تواند کاهش ذخیره آب آب بندان‌ها، آب‌های زیرزمینی و کاهش انباشت برف در بالادست رودخانه‌ها باشد که در نتیجه بر تولید محصول اثرات کلانی می‌گذارد؛ ویرانی محیط زیست، تغییر سیمای گیاهی منطقه، بروز آفات و بیماری‌های غیربومی نیز از پیامدهای این تغییر هستند که به گستردگی برای منطقه گزارش شده است.

  • باریکه کناره دریای خزر محلی برای کوچ سرزمین‌باختگان نواحی جنوبی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: پیآمدهای تغییر اقلیم در مازندران را نمی‌توان جدا از پیآمدهای آن در دیگر نقاط ایران بررسی کرد، باریکه سرزمین آرمیده در کناره دریای خزر شامل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان به دلیل بارندگی بیشتر، محلی برای کوچ سرزمین‌باختگان نواحی جنوبی کشور خواهد شد.

  • مازندران پذیرای میزبان کوچ‌کنندگان داخلی

رائینی به کوچ مردم سیستان و بلوچستان به استان گلستان در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم، اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به دلیل خشکسالی شدید در این سرزمین کوچ مردم از آبادی‌های به حاشیه شهرهای دیگر بسیار بالا است و در آینده نزدیک مازندران هم بی‌نصیب نخواهد ماند و باید پذیرای شمار کلانی از هم‌میهنان بی‌جاشده تغییراقلیمی باشد، بنابراین سیاستگذاران کشور و استان باید در همه زمینه‌ها آینده‌نگری کنند و هشدار به‌هنگام بحران‌های پیش‌رو و آمادگی برای رویارویی با آنها می‌تواند رمز موفقیت باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه بدون شک تغییر اقلیم برای ایران یک تهدید است، گفت: برای رویارویی با این پدیده دو راهبرد کلان در دستور کار جهانی هست؛ نخستین راهبرد، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است و دومین مورد، سازگاری با وضعیت موجود و آینده است.

وی با اشاره به شیوه‌های سازگاری با تغییر اقلیم، گفته، برنامه‌ریزی در زمینه استفاده بهینه از منابع آب با نگاهی محیط زیستی، برنامه‌ریزی برای به‌نژادی گیاهانی که سازگار اقلیم آینده خواهند بود، ارائه راهکار برای بیمه فرآورده‌های گیاهی برای کاهش آسیب پدیده‌های اقلیمی، برنامه‌ریزی برای مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌های تازه وارد و غیربومی و برنامه‌ریزی برای کاهش شدت اثرگذاری بر بخش دامی و شیلاتی باید در دستور کار قرار بگیرد.​

  • تامین بودجه خسارات سیل مازندران در انتظار مصوبه هیئت وزیران

قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت گفته تامین بودجه خسارات در مازندران در انتظار مصوبه هیئت وزیران است و اضافه کرده معاون رئیس جمهور در منطقه حضور دارد و در حال ارزیابی خسارت برای مصوب شدن بودجه در هیئت وزیران است.

  • فوت یک نفر بر اثر سیل در گیلان

کاظم یوسفی، معاون مدیریت بحران گیلان از فوت یک نفر بر اثر سیل در گیلان خبر داد و گفته بر اساس برآورد اولیه، بارندگی شدید 250 میلیارد تومان به تاسیسات زیر بنایی استان خسارت وارد کرد.

وی اضافه کرده، به علت بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب 12 شهرستان استان گیلان دچار آب گرفتگی شدند و در حال حاضر راه ارتباطی 4 روستا مسدود است. همچنین آب شرب47 روستا قطع است که در حال رفع این مشکل هستیم.

یوسفی با بیان اینکه یک نفر در پی وقوع سیل در گیلان فوت کرده است، ادامه داد: به 1000 خانوار آسیب وارد شده است.

  • آغاز عملیات اجرایی پل های تخریب شده در گیلان طی هفته آینده

اکبری مقدم، سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان، از آغاز عملیات اجرایی پل‌های تخریب شده با دستور استاندار تا یک هفته آینده خبر داده و خاطرنشان کرده، احیای انهار و آب بندان ها و ساماندهی رودخانه‌ها دو اولویت کاری ما برای جلوگیری از وقوع سیل است.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های روزهای اخیر برای شهروندان و روستاییان مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است، اظهار کرده طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی برخی از معابر خسارات زیادی را به تاسیسات زیربنایی ما از قبیل آب، برق و گاز و خطوط ارتباطی و مواصلانی و ابنیه فنی و پل‌ها در ۱۲ شهرستان وارد کرده که بسیار چشمگیر است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان، خسارات وارده ناشی از طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب به شهرستان‌های فومن، تالش، املش و رودسر را بیشتر دانست و گفته، طغیان رودخانه‌ها در اغلب این ۱۲ شهرستان خسارات زیادی را در بخش‌های مختلف بر جا گذاشته است، اما در شهرستان املش شاهد تخریب ۲ پل بزرگ بودیم که راه ارتباطی بین چند شهر را برقرار می‌کرد. در شهرستان فومن نیز ۲ پل مهم از جمله مسیر قلعه رودخان تخریب شده و مسیر سواره مسدود است و تنها عابر پیاده می‌تواند گذر کند.

این مقام مسئول با اشاره به تخریب تعدادی از خانه‌ها و جاری شدن سیلاب به داخل منازل مسکونی، متذکر شده ۲۳۰ نیروی هلال احمر در قالب ۶۵ تیم امدادی، به ۵۴۱ خانوار که دچار سیلاب شده بودند، خدمات رسانی کردند. بارندگی و سیلاب ۳۴ محور ارتباطی روستایی و خطوط اصلی مواصلاتی ما را مسدود کرده بود که تاکنون کلیه محورها بازگشایی شده و ۵ محور به صورت نیمه مسدود است. البته محور پونل - خلخال هنوز به جهت ریزش کوه و تخریب دو دهنه پل مسدود است.

اکبری مقدم، از آسیب جدی بیش از ۱۵ کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی و تخریب ۵ چشمه تامین آب شرب خبر داد و عنوان کرد: ۷۰ روستا در ۱۲ شهرستان دچار قطعی آب بودند که با تلاش همکاران آبفار تاکنون بیش از ۶۰ روستا آبدار شدند. ۱۰ روستای باقی مانده به جهت مسدود بودن خطوط ارتباطی و عدم امکان تردد وسائل نقلیه همچنان بدون آب هستند که تا فردا مشکل آنان نیز رفع می‌گردد لذا آبرسانی سیار انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه گاز ۸۰۰ خانوار از یک هزار و ۴۰۰ خانواری که دچار قطعی گاز شده بودند وصل شد، خاطرنشان کرده تا فردا گاز همه خانوارها وصل می شود.

  • خسارت جدی سیل به منابع آبی گیلان

محبعلی رنج‌ور، مدیرعامل شرکت آبفار گیلان گفته سیل به چشمه‌ها، خطوط انتقال و چاه‌های تامین آب شرب روستایی استان آسیب وارد کرده و در آخرین بررسی‌ها مشخص شده است که جاری شدن سیل در ۹ شهرستان گیلان به تاسیسات آبرسانی ۴۷ روستا بیش از ۷۵ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

وی، با اشاره به قطع بودن آب شرب ۹۵۰۰ خانوارِ این روستاها گفت: در حال حاضر ۲۰ تیم عملیاتی در روستاهای حادثه دیده مشغول بکار هستند تا در کوتاهترین زمان آب اهالی وصل شود. تا وصل شدن آب شرب این خانوارها، با ۵ دستگاه تانکر سیار ۱۰ هزار لیتری، به روستاهای سیل زده آبرسانی می‌شود.

  • مسدود شدن راه ۶۵۰ خانوار عشایری شفت در سیل اخیر گیلان

محمدرضا محسنی، فرماندار شفت گفته رانش زمین در ۵ نقطه از ویسرود سبب مسدود شدن و اخلال در رفت و آمد ۲۵۰ خانوار این روستا و همچنین ۶۵۰ خانوار عشایری شهرستان شفت شده است.

وی با اشاره به اینکه طغیان رودخانه‌ها سبب تخریب ۳ دهنه پل در روستاهای این شهرستان شد اظهار کرده به ۳۲ واحد مسکونی و ۱۰ واحد تجاری نیز آسیب وارد شد. لایروبی و ساماندهی نشدن رودخانه‌ها یکی از عوامل تشدید و وارد شدن خسارت سیل اخیر در شهرستان شفت بوده است.

  • از «آبرسانی با تانکر به مردم رامسر» تا « نقص تجهیزات هواشناسی در پیش‌بینی میزان بارندگی»

علی نبیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در جلسه ستاد بحران مازندران که در تنکابن برگزار شد، با بی‌سابقه دانستن سیل اخیر در ۲۵ سال گذشته و میزان چشمگیر بارندگی به ویژه در غرب استان تصریح کرده، تمامی ۲۲ شهرستان استان درگیر بارش بودند و همچنین در ساعات اولیه وجود صاعقه و باد شدید که در برخی مناطق سرعت آن بالای ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده بود باعث تشدید بحران شد.

وی، بارندگی در ارتفاعات را موجب بروز روانآب و سیل دانسته و اظهار کرده، نخستین اقدام استانداری، بازگشایی محورهای اصلی و ارتباطی استان مانند هراز، سوادکوه و کندوان بود که محقق شد و در مرحله بعدی رسیدگی به وضعیت شهرها و روستاهای استان مازندران در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه این جلسه فرمانداران شهرستان‌های غربی استان به ترتیب به بیان مشکلات و اعلام میزان خسارات وارده در مناطق پرداخته و خواستار پیگیری فوری مدیران ارشد استانی شدند.

محمد آزاد، فرماندار رامسر نیز در این جلسه گفته درست است که شهرستان رامسر با اینگونه بارش‌ها بیگانه نبوده اما ۲۹۴ میلیمتر بارندگی در مدت تقریبی ۲۰ ساعت و سرعت باد بیش از ۵۰ کیلومتر دشواریهایی را برای ساکنین به وجود آورده است.

  • قطعی شبکه تلفن همراه نخستین مسئله دقایق اولیه بحران

او، قطعی شبکه تلفن همراه در ساعات ابتدایی بارندگی را مهم‌ترین مسئله ابتدای بحران دانست و اظهار کرده آبگرفتگی معابر و منازل شهرهای رامسر، کتالم و ساداتشهر، تخریب دو پل ارتباطی این شهرستان در خیابان سخت سر منتهی به هتل بزرگ و پل ارتباطی روستای نیاسته در محور ارتباطی کتالم به روستای چهل شهیدان از جمله خسارات رامسر بوده است.

  • بهره‌برداری از آب سد مجیران به دلیل گل آلود بودن ممکن نیست

وی در مورد مشکلات سد میجران و خبرهای ضد و نقیض در مورد آن، تصریح کرد: مشکل به لحاظ صدمات در سد وجود نداشته و تنها به دلیل گل آلود بودن آب پشت سد امکان بهره برداری آب شرب آن در حال حاضر مقدور نیست؛ آب شرب رامسر تنها به وسیله ۱۰ حلقه چاه تامین شده که قطعا جوابگوی شهرستان نیست و به ناچار در برخی مناطق به صورت حمل تانکر مشغول آبرسانی به مردم هستیم.

فرماندار رامسر، رانش زمین در بسیاری از محورهای روستایی، آسیب به مزارع، باغات و واحدهای تولیدی گل و گیاه، تخریب گوشواره پل صفارود و طغیان فراتر از تصور رودخانه های چالکرود و نسارود را از دیگر آسیب‌های شهرستان دانست و تاکید کرده رودخانه چالکرود بیش از ۱۵۰ متر به علت سیل تعریض شده که در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بود.

  • تنکابن در شرایط بحرانی

سیدامیر حسینی‌جو ، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن با اشاره به اینکه ۲۰ پل تنکابن از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند، اضافه کرده، شرایط تنکابن به نسبت حجم مشکلات کاملا متفاوت بوده و تنکابن در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی، قطع ارتباطی ۷۰ درصد از روستاهای دهستان سلیمان آباد با تخریب دو پل ارتباطی «غریب» و «توکَله» در این محور را بزرگترین خسارت شهرستان برشمرد و اظهار کرد: بیش از ۱۴ روستا در این منطقه با مشکل مواجه هستند که ترمیم راه ارتباطی سلیمان‌آباد محوری‌ترین مشکل و اولویت اصلی تنکابن است و درحال حاضر این روستاها هیچگونه دسترسی به حوزه شهری ندارند.

  • تامین مایحتاج، مواد غذایی و سوخت عمده‌ترین مشکلات روستاهای تنکابن

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن عمده مشکل روستاهای پلطان، مهاجرآباد، بالابند، ایثارده و یوسف آباد را تامین مایحتاج، مواد غذایی و سوخت دانست و تاکید کرده از هلال احمر انتظار داریم با بسیج نیروها در این مناطق به کمک مردم گرفتار در سیل آمده و سبب دلگرمی اهالی این مناطق شوند.

  • نقص تجهیزات هواشناسی در پیش‌بینی میزان بارندگی

سید محمدرضا رضوی، مدیرکل هواشناسی استان مازندران تصریح کرده بر اساس نقشه‌های هواشناسی، پیش‌بینی بارش در بازه ۱۷۴ میلیمتر برای ارتفاعات به ویژه شرق و ۱۰۵ میلی‌متر در غرب استان بود.

وی، دلیل این اختلاف و تفاوت پیش‌بینی را مربوط به نقص تجهیزات هواشناسی اعلام و تصریح کرده دو عدد «بویه» موجود برای ثبت تغییرات دمایی و رطوبتی حاکم در دریا فاقد باتری بوده و نداشتن داده‌های کامل، پیش‌بینی را دچار اختلال می‌کند و نیازمند خرید این باتری‌ها که باید لزوما از خارج از کشور تامین شود هستیم و اداره کل هواشناسی از این لحاظ با مشکل بودجه مواجه است.

وی با بیان اینکه در ظرف مدت ۱۲ ساعت به اندازه ۷۰ میلیمتر بالاتر از میانگین کل کشور بارندگی در منطقه رامسر به ثبت رسیده افزوده، در مدت ۸ ساعت ۲۲۵ میلیمتر باران در شهرستان رامسر بارید که به اندازه میزان بارش ۳ سال یزد است.

رضوی با بیان میزان بارش استان‌های مختلف تصریح کرد: میانگین بارش در استان یزد ۹۶ میلیمتر، فارس ۳۰۰، خراسان شمالی ۱۰۹ و اصفهان ۱۵۷ میلیمتر بوده در حالیکه در ۲۴ ساعت در رامسر ۲۹۴ میلیمتر باران گزارش شده و به ثبت رسیده است.

احمد آفرین محمدزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران نیز گفته، تمام شریان‌های استان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد.

یحیی صالح طبری، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مازندران نیز گفته، در حادثه سیل اخیر ۵ فوتی بر اثر سیل به علاوه یک مرگ مشکوک به صاعقه یا برق گرفتگی گزارش شده که در مورد آخر منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.

  • فوت دو نوزاد و کودک در تنکابن​

وی با ابراز تاسف از فوت دو نوزاد و کودک در تنکابن در اثر حادثه سیل، افزود: دو مشکل اصلی ما در منطقه تنکابن آب بهداشتی فاقد کلر و جمع آوری لاشه حیوانات مرده است که امکان بروز بیماری بویژه وبا را افزایش می‌دهد.

مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز با تشریح خدمات انجام شده عنوان کرد: ۱۸ شهرستان حوزه عملیات هلال احمر را شامل می‌شد که توانستیم به ۴۹۸ خانوار خدمات ارائه کنیم و ۳۱۲ مورد اسکان موقت در ساعات اولیه وقوع حادثه انجام شد. همچنین ۲۷۸ منزل مسکونی از آب تخلیه شده است و اسکان و تامین اقلام تغذیه‌ای در ۵ روستای دارای شرایط بحرانی تنکابن وظیفه این جمعیت است.

  • خسارت به رودخانه‌ها و تعریض آنها سبب بروز سیل مخرب

محمد ابراهیم یخکشی، مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران، خسارت به رودخانه‌ها و تعریض آنها را سبب بروز سیل مخرب دانست و خاطرنشان کرده بسیاری از سردهنه‌های سنتی استان تخریب شده و مسیرهای دسترسی دو سردهنه که باعث آبیاری ۱۰ و ۵ هزار هکتار از اراضی غرب استان بودند به طور کامل از بین رفته است.

  • ۲۵ روستای غرب استان مازندران مشکل تامین آب شرب دارند

مجید عبدالهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به اینکه ۲۷۶ روستا در مراحل اولیه دچاری قطعی آب بودند، گفت: بدلیل تخریب لوله‌های انتقال و توزیع و نیز گل آلود شدن چشمه‌ها این تعداد از قطعی به ثبت رسید که تاکنون تنها ۲۵ روستا شامل ۲۳ روستای تنکابن، یک روستای رامسر و یک روستا در نور مشکل تامین آب شرب دارند.

  • قطعی ۲۵ درصد از فیدرهای برق در غرب مازندران و خسارت ۴.۵ میلیارد تومانی به شبکه برق

کیوان فرحزاد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران از بی برق شدن ۴۵ فیدر در اثر صاعقه در ساعات اولیه حادثه خبر داد و افزوده در مجموع ما ۲۵ درصد فیدرها را در شب اول وقوع سیلاب از دست دادیم ولی بلافاصله بعد از وقوع خاموشی توانستیم قسمت اعظم مشکل مناطق را برطرف کنیم. پیش‌بینی اولیه خسارت در مناطق غرب استان بیش از ۴.۵ میلیارد تومان برآورد شده که اطلاعات لازم به شرکت توانیر اعلام شده است.

محمد اسلامی، استاندار نیز خاطرنشان کرده اکنون در فاز دوم مدیرت بحران قرار داریم و نباید مسئولان از حالت آماده باش خارج شوند.

وی، کوتاهی در ارسال تجهیزات توسط دستگاه‌ها را مشمول مؤاخذه دانست و اظهار کرد: در مورد ۵ روستای اعلام شده در شهرستان تنکابن نیاز به پشتیبانی و مشارکت به هر شکل ممکن داریم و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات مردم حل شود.

  • احداث دو پل جدید در تنکابن در اولویت نخست

استاندار مازندران احداث پل جدید در دو محور منتهی به دهستان سلیمان آباد را اولویت اول معرفی و خاطرنشان کرده، اگر تجهیزات لازم در استان وجود دارد اقدامات بلافاصله انجام گرفته در غیر اینصورت در اسرع وقت و با کمک گرفتن از سایر استان‌ها باید تجهیزات مهیا شود.

  • مردم آب غیربهداشتی نخورند

وی با اشاره به رعایت نکات بهداشتی عنوان شده در خصوص آب شرب و لاشه حیوانات تلف شده که محل بروز بیماری هستند، گفت: به هیچ عنوان نباید مردم مجبور به مصرف آب غیر بهداشتی شوند.

اسلامی با اشاره به خسارت وارده به بخش‌های مختلف کشاورزی در مناطق غرب استان، گفت: رسیدگی به وضعیت باغداران، دامداران، دارندگان مزارع پرورش ماهی و تامین نیازهای آنان که عمدتا در بحث خوراک و تامین نهاده است باید ساماندهی شود. چرا باید دامداران و سایر تولید کنندگان بخش کشاورزی نیازهای اولیه خود را که دولت با دلار ۳۸۰۰ تومانی تامین کرده گران خریداری کنند، نظارت بخش جهاد کشاورزی در این موارد الزامی است.

استاندار مازندران تصرف به حریم رودها و ساخت و ساز در آنها را تخلف دستگاه‌های شهرستانی دانست و تاکید کرد: اگر در هر دستگاهی یک نفر انسان متعهد وجود داشته باشد کافی است که چنین تخلفاتی صورت نگیرد.

وی بنیاد مسکن را موظف به تخمین خسارت منطقه برای واحدهای مسکونی کرد و ادامه داد: سوخت رسانی به روستاهای محاصره شده در سیل به ویژه ۵ روستای تنکابن، احداث دو پل «غریب» و «توکله» و دیوارچینی سنگی و غیربتنی در محورهای جواهرده و جنت رودبار رامسر در اسرع وقت باید انجام گیرد.

کد خبر 418623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha