همشهری آنلاین: برنامه‌ریزی برای مقابله با جعل و تقلب آثار هنری کاری شایسته است که وزارت ارشاد باید انجام دهد و رسانه‌ها هم باید متقلبان را انگشت‌نما کنند.

محمد احصایی

به گزارش هنرآنلاین، معاون هنری وزير ارشاد هفته گذشته در نامه‌ای به مدیرکل تجسمی دستور داد ساز و کاری برای پیشگیری از ارائه آثار کپی و رسیدگی به این موضوع برنامه‌ریزی شود. سيدمحمد احصایی در این باره گفت: بنده در دوره معاون قبلی موضوع را بارها مطرح کرده بودم. دلیلش هم این بود که یکی از کارهای مرا کپی کرده بودند و کاری هم از دستم برنیامد. در آن جریان شاهد بودم اثرم را نه تنها کپی کردند، بلکه در خانه هنرمندان ایران نمایش دادند و فروختند.

اين استاد برجسته و پيشكسوت افزود: مدیران حال حاضر وزارت ارشاد را می‌شناسم. آنها انسان‌هایي شریف هستند و می‌خواهند کار انجام دهند اما یکی از پاسخ‌هایی که وقت مطرح کردن این موضوع دریافت کردم، این بود که ما در ايران راه‌های حقوقی برای مقابله با کپی نداریم. بنابراین برای راه‌اندازی ساز و کار مقابله با کپی قبل از هر کاری باید این راه‌ها را پیدا و قوانین حقوقی درباره آن را شناخت و بررسی کرد.

احصایی گفت: اولین عرصه عرضه آثار هنری در دنیا جشنواره‌ها و دوسالانه‌هاست. در حراج‌های بزرگ که از سویی پای اعتبار و آبروی افراد در میان است و از سوی دیگر منفعت اقتصادی خریدان و فروشنده مطرح است، برای جلوگیری از خرید و فروش آثار تقلبی کمیته‌هایی تشکیل می‌شود تا با استفاده از نظر کارشناسان آثار را بررسی كنند. این بخش فعالیت‌های فرهنگی یک دولت است و با تشکیل کمیته‌های ارزیابی در واقع دولت از آبروی فرهنگی خودش دفاع می‌کند.

این هنرمند ادامه داد: در مرحله بعدی دلالان متفرقه هستند و گالری‌دارها در مرحله سوم قرار دارند که ممکن است با اثر تقلبی مواجه شوند. آنها کار اصل را می‌شناسند و به اصطلاح سره را از ناسره تشخیص می‌دهند. دولت باید با آنها وارد مذاکره شود و قانع‌شان کند که کار حرفه‌ای انجام دهند. من شخصا بعید می‌دانم گالری‌دار نتواند اثر اصل را تشخیص دهد و فریب بخورد. بنابراین اینجا پای سلامت اخلاقی گالری‌دار هم به میان می‌آید.

این نقاش و گرافیست پیشکسوت ایرانی با اشاره به ساز و کار مقابله با تقلب هنری افزود: همیشه راهی برای فریب مخاطب و خریدار هست. بنابراین به نظرم قبل از هر چیز باید پای اخلاق و عدالت و وجدان حرفه‌ای را به میان کشید. کار را باید از همین بستر آغاز کرد. معتقدم برای مقابله با آثار تقلبی لازم است رسانه‌ها افراد سودجو را رسوا کنند. در این صورت مجموعه‌داران هم بیشتر به فکر آبروی خود می‌افتند و پیامدهای خرید آثار کارشناسی‌نشده را می‌سنجند.

کد خبر 418503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha